През учебната 2020/2021 година бе разработена и апробирана в педагогическата ми практика иновационна образователна технология, базирана върху използването на мисловни карти за онагледяване на образователната дейност за усвояване от четвъртокласниците на знания и усъвършенстване на техните умения за откриване, осмисляне, определяне, преобразуване и целесъобразна употреба на изучените граматични понятия. Резултатите от проведената едногодишна експериментална работа доказаха, че създадената технология допринася за по-осъзнатото и задълбочено усвояване на изучаваните граматични понятия и че тя е удачна за прилагане в различните етапи на учебния процес.
Основен инструментариум на методиката са мисловните карти, които се явяват като достъпна и забавна форма за стимулиране на познавателния процес. Те са свободен синтез между познати и усвоени от ученика обобщени понятия и понятие, до което той сам трябва да достигне в резултат на сложен мисловен процес.
Обект на педагогическото изследване е процесът на обучение, свързан с усвояването на граматичните понятия от учениците в 4. клас чрез онагледяване на образователните дейности посредством изработване и използване на мисловни карти.
Предмет на изследването е влиянието на новата технология, основана на разширено използване на мисловни карти за онагледяване на образователната дейност, върху усвояването на знанията за граматичните понятия и на уменията за целесъобразната им употреба в речта.
Обхват на изследването – ученици от 4. клас, организирани в контролна и експериментална група.
Цел на изследването: да се създаде нова технология за усвояване на граматичните понятия от учениците в 4. клас и да се провери ефективността ѝ в практиката – в каква степен резултатите от обучението се променят и зависят от разширеното използване на мисловни карти за онагледяване на образователната дейност. Експериментът е средство да проверим ефективността на това, което сме създали.
Задачи на изследването:
- Да се анализира и използва ефективно научна и методическа литература по проблема.
- Да се анализира учебна практика.
- Да се създаде нова, иновационна технология, интегрираща възможностите на мисловните карти, в които основната опора е визуалното (сетивното), за усвояване на граматичните понятия.
- Да се провери ефективността на новата технология в практиката.
- Да се съберат емпирични данни и да се обработят с избрани статистически методи.
- Да се докаже ефективността на обучението в експериментална група.
- Да се направят изводи и препоръки за мултиплициране на опита.
Методи на изследването:
- теоретичен анализ;
- анализ на писмени работи на ученици;
- педагогическо наблюдение;
- педагогически експеримент (основен и най-важен метод);
- статистически метод.
Хипотеза на изследването: Ако в обучението по български език в 4. клас се приложи иновационна технология, основана на разширено използване на мисловни карти в образователната дейност при усвояване на езиковите явления, ще се подобри качеството на знанията за граматичните понятия и на уменията за целесъобразната им употреба в речта.
В проведеното експериментално изследване основният метод за събиране на емпирични данни е самостоятелната работа. Като основа за създаването на самостоятелните работи служи учебната програма по български език и литература за 4. клас.
Експерименталното изследване се осъществява чрез три самостоятелни работи (индивидуални работни карти). Конструирането на езиковите задачи е направено специално за нуждите на експеримента.
Оценяването на самостоятелните работи се извършва по точкова система. За постигане на максимална обективност са разработени критерии за оценка на резултатите. Всяка самостоятелна работа измерва резултатите на различни нива, но като цяло те са подчинени и свързани с целта на изследването.
Задачите от самостоятелните работи проверяват дали ученикът:
- може да открива и разграничава числителните бройни имена и числителните редни имена в м., ж. и ср. род, в ед. и мн. число; членуване (Индивидуална работна карта № 1);
- може да определя времето на глаголите: минало, сегашно и бъдеще време; правопис на глаголите (Индивидуална работна карта № 2);
- е усвоил изучените в начален етап части на речта (съществително име, прилагателно име, глагол, лично местоимение и числително име) (Индивидуална работна карта № 3).
Изследователските критерии и показатели измерват обективно езиковите компетенции, които се формират чрез експерименталното обучение.
По посочените критерии и показатели се осъществяват сравнение и анализ на заключителния етап от проведеното изследване в експерименталната и контролната група.
Обобщените по статистически път емпирични данни от изследването са представени таблично и графично. Табличното представяне дава възможност за прегледно демонстриране на резултатите от проведеното експериментално обучение. Поставената хипотеза се доказва от събрания емпиричен материал.
От получените в края на педагогическия експеримент резултати се вижда, че учениците от експерименталната група се справят по-успешно от учениците в контролната група. Това ми дава основание да смятам, че внедрената нова технология е ефективна – допринася за по-осъзнатото и задълбочено усвояване на изучаваните граматични понятия, и може както да бъде използвана и занапред в собствената ми педагогическа практика, така и да бъде приложена от колегите в началното училище.
- 1. Бюзан, Т. (2010). Как да уча бързо и да запомням лесно. София: СофтПрес.
2. Герджикова, Н. (2005). Дидактически аспекти на комуникативната компетентност на учениците в езиковото обучение. София: Булвест 2000.
3. Димчев, К. (1998). Обучението по български език като система. София: Сиела.
- Десислава Пириева, СУ „Христо Ботев“, Ихтиман
pirieva_d@abv.bgрецензент: проф. дпн Росица Пенкова