Педагогическият експеримент
Педагогическият експеримент е осъществен в СУ „Васил Левски“ – Троян, с ученици от 8А и 8В клас.
Експериментът протича на три етапа: констатиращ, обучаващ и контролен. В констатиращия етап се събират и обработват количествените резултати, получени от входния тест, които служат за изчисляване на тестовия бал. С помощта на тези резултати се установя началното равнище на осмокласниците от двете паралелки преди въвеждането в обучението на новата технология. Обучаващият етап е свързан с провеждането на експеримента с предварително поставени цели и задачи. В контролния етап се анализират получените резултати за доказване или отхвърляне на хипотезата. Той се осъществява чрез анкетна карта и тест.
Входното измерване е чрез тест върху раздел „Античност“ и се провежда в двете паралелки преди началото на прилагането на новата технология. В теста са включени въпроси с избираем отговор, задачи от типа вярно/невярно, задачи със свободен отговор и задачи с разширен отговор. Резултатите от входното измерване са представени в таблица 1.
Таблица 1
Клас | Брой ученици | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Среден успех |
8A | 26 | – | 6 | 15 | 4 | 1 | 4,00 |
8В | 26 | – | 4 | 15 | 6 | 1 | 4,15 |
При входното измерване и в двете паралелки няма ученик, постигнал максималния брой точки. С най-нисък резултат от теста (7 т.) са трима ученици – двама от 8А и един от 8В клас. Двете групи са с почти еднакво равнище на успеваемост върху материала от предходния раздел. Както се вижда от таблицата, разликата между тях е 0,15. Преобладават добрите оценки, но буди притеснение степента на развитие на уменията на учениците за извличане на информация от текст и формулиране на теза. Тези два критерия поставят въпроса за повишаване на равнището на практико-приложимите знания и умения. За провеждането на педагогическия експеримент класът с по-нисък резултат (8А) е избран за експериментална група, а 8В – за контролна група. Двете паралелки са с еднакъв брой ученици и може да бъдат включени в провеждането на педагогически експеримент.
След осъществяването на виртуалните екскурзии, подготвени от учениците, се проведе изходен тест върху старобългарската литература. В теста са включени въпроси с избираем отговор, задачи от типа вярно/невярно, задача за съответствие, задачи със свободен отговор и задачи с разширен отговор. Резултатите от изходния тест са представени в таблица 2.
Таблица 2
Клас | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Среден успех |
8А | – | 2 | 15 | 7 | 2 | 4,38 |
8В | – | 6 | 18 | 2 | – | 4,07 |
От получените резултати става ясно, че отново няма ученик с максимален брой (40) точки. Най-високият резултат е 36 точки, постигнат от една ученичка. Общият успех на експерименталната група е 4,38, а на контролната – 4,07, т.е. има значимо различие в полза на експерименталната група. Нейният среден успех е с 0,31 по-висок от средния успех на контролната. Разликата в резултатите на двете групи не е голяма, но се вижда, че вследствие на приложената нова технология при изучаването на материала експерименталната паралелка повишава средния си успех.
Анализът на резултатите от проведения експеримент ни дава основание да заключим, че създадената иновативна технология на обучение е ефективна и приложима в педагогическата практика.
- Ирина Калинова, СУ „Васил Левски“, Троян
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова