Представям опита си по отношение на прилагането на STEM в обучението по физика и астрономия в 7. клас с цел провокиране на интереса на учениците и мотивиране към учебно-познавателна дейност. Примерите са за STEM учебни задания, използвани при изучаването на раздела „От атома до Космоса“ (фиг. 1).
Фигура 1. Примерни STEM дейности
- Проект „Направи атом“
На учениците се предлага задача да изработят макет на атом на даден химичен елемент, като използват следните материали: пластилин и сламки, или да използват интерактивна симулация, създавайки атоми на различни химични елементи.
- Проект на тема „Полезна ли е радиацията за хората?“
Учениците търсят информация и създават РowerPoint презентация, която да дава отговор на следните въпроси: Какво е радиоактивност? За какво се използват в медицината радиоактивните лъчения? Представят проекта по темата. Така развиват уменията си за търсене, подбор и обработване на информация с помощта на ИКТ.
- Виртуална разходка в Слънчевата система
Учениците сами изработват очила за виртуална реалност и наблюдават Слънчевата система. Виртуалната реалност е нова и бързо развиваща се подобласт в STEM и е достъпна за учениците в класната стая чрез редица безплатни приложения. По този начин учениците се превръщат в активни потребители на учебно съдържание, като визуализацията подпомага и значително улеснява запомнянето и разбирането на учебния материал.
- Проект „Откривател на галактики по снимки от телескопа Хъбъл“ или „Какво видя Хъбъл на рождения ти ден?“
В ролята на откриватели, учениците изследват небесната карта, разхождат се по Млечния път, за да намерят галактики, звезди, мъглявини и други, заснети от телескопа Хъбъл. Създават презентация с изображения на галактики и определят към кой вид се отнасят. Откриват и представят изображението, заснето от телескопа Хъбъл на рождения им ден.
- Проект „Соларни модели“
Учениците конструират подвижни модели, които се захранват със слънчева енергия. Така придобиват знания и умения как слънчевата светлина може да бъде използвана за генериране на енергия. За целта се използва комплект от 4 различни иновативни строителни модела: слънчева лодка, вятърна централа, кола, самолет. Може да се проведе и игра-състезание за най-бързия конструиран модел на кола.
- Проект „Хеликоптер на Марс“
На учениците се предлага възможност да направят хартиен модел на хеликоптера на Марс, като сравняват, експериментират и прогнозират различни възможности за модела.
- Проект „Пътешествие в Космоса“
Учениците кодират компютърна анимация във виртуална среда за програмиране Scratch. Насърчава се развитието на алгоритмичното мислене, както и уменията за идентифициране и решаване на проблеми.
Базираните на STEM учебни дейности мотивират учениците за изучаване на физика и астрономия, математика и технологии; повишават образователните резултати; водят до придобиване на система от компетентности, цялостни знания, ключови умения и нагласи, ориентирани към практиката; спомагат за кариерното ориентиране на учениците и насочването им към технологични професии.
Така младите хора ще се чувстват подготвени за предизвикателствата на съвременния свят.
- 1. Димитрова, Н. (2013). Интерактивност и обучение. Модели на интерактивно обучение в продължаващото образование на учителите по физика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
2. МОН (2020). НП „Изграждане на училищна STEM среда“. Ръководство за кандидатстване
3. Николов, П. и др. (2007). Педагогическа психология. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.
- Анелия Спасова, Средно училище „Св. Климент Охридски“, Дупница
рецензент: доц. д-р Нели Димитрова