Проектни дейности
Представяме реализираните с учениците дейности по време на проведеното експериментално проектно базирано обучение по околен свят.
Лого на проекта. В началото на работата ни по екологичния проект е разработването на лого. Проектните дейности стартират със запознаване на учениците с богатството на родния край. От събраните по време на тази дейност природни материали те сами изработиха интересно човече, четящо книга, и то стана лого на проекта ни. Природата е нашият дом, затова трябва да го познаваме, да го обичаме и пазим. В тази връзка М. Арнт пише: „Каква прекрасна задача е да запознаваш децата отблизо с родината, с животните и с растенията в нея и по този начин да будиш у тях радост, да развиваш интересите и любознателността им, да ги възпитаваш в правилно поведение сред природата“ (Арнт и др., 1980: 9).
Природен парк „Персина“. Следващата дейност е с фокус към природните забележителности на родния край и тяхното опазване. Посещаваме единствения по българското поречие на р. Дунав природен парк – „Персина“. Учениците научават, че 2 февруари е Световен ден на влажните зони – това са най-богатите екосистеми на планетата. В световен мащаб площта на влажните зони ежегодно намалява, а изчезването им означава по-малко количество вода за хората, животните и растенията.
Да се погрижим за птиците. Всички ученици от експерименталната група се включват в играта „Да се погрижим за птиците“. Разглеждат необходимите за направата на хранилка за птички материали. След проведена беседа учениците сами избират материалите, с които ще работят. В тази дейност се прилага работа в екип. Хранилките за птици учениците изработват от подръчни материали, пълнят ги с различни семена и обмислят къде да ги поставят, за да могат да ги наблюдават. Живият контакт с природата е основата за придобиване на пространствено-времева представа от детето, дава отговори на въпроси за конкретни факти и явления.
Празници и обичаи в родния край. Включването на малките ученици под формата на игра в изпълнението на проектните дейности стимулира интереса и мотивацията им за работа и изява. Такава е играта, свързана с темата „Празници и обичаи в родния край“. Учениците очертават ръчичките си върху зелен картон и изрязват по контура. Всеки от тях проявява старание да напише най-хубаво пожелание или послание за своите близки и съграждани, след това го прочитат и разказват за най-интересните семейни обреди и обичаи. От ръчичките учениците правят елха, като така разбират, че коледното дръвче, вместо да се отсече, биха могли да изработят сами и тяхната елха ще е нестандартна, различна и изключително интересна. В тази дейност се осъществява връзка между темите „Празници и обичаи в родния край“ и „Екологичното възпитание на учениците“.
Добре дошли в къщата на животните. Друга игра, включена в проектните дейности, е „Добре дошли в къщата на животните“. Нейната цел е укрепване и обогатяване на познанията за видовете животни. Учениците опознават животинския свят, научават се да различават отделните групи – възрастни и млади екземпляри, родители и малки, разкриват стойността на животните за човека и коментират различни екологични ситуации.
Животните около нас
Цели и задачи на урока, свързан с проектната работа:
1. Затвърдяване и обогатяване на знанията за видовете животни.
2. Разграничаване на отделни групи животни – родители и малки.
3. Формиране на умения за грижовно отношение към животните, съобразено с мястото, където живеят (в гората, на полето, в зоопарка), и спецификата на годишните времена.
4. Разкриване на ползата от животните за човека.
5. Маркиране на някои застрашени животински видове.
6. Възпитаване в любов към красотата на българската природа и в съблюдаване на здравословен начин на живот.
Предварителната подготовка за урока включва няколко конкретни дейности. Учениците рисуват любимите си животни и разказват за тях. Споделят любопитни факти за различните видове животни и за своя домашен любимец. Подготвят интересни въпроси и задачи за съучениците си. Всички заедно оформят папка, която може да има формата на любимо животно, и там поставят задачите към класа. В часа един от учениците тегли задача или въпрос и след като отговори, посочва кой от съучениците му да е следващият участник в играта.
Очаквани резултати след проведения час:
1. Учениците имат представа за многообразието на животинския свят.
2. Различават животни, живеещи в дома, в зоологическата градина, и диви животни.
3. Групира животните според местообитанието им.
Аквариум за малки рибки. Децата се раждат с естествена любов към животните. Те искат да бъдат приятели с тях, мечтаят за домашен любимец, проявяват грижа и обич. Децата не нараняват, напротив – съчувстват и помагат на страдащи и малки животинки. В тази проектна дейност второкласниците с голямо внимание и старание изработват аквариум за малки рибки, като всеки, който има домашен любимец, разказва какви грижи полага за него.