Моето ЕКО училище. Учениците от експерименталния клас вземат участие в организирания от СУ „Николай Катранов“ конкурс за рисунка на тема „Моето ЕКО училище“. Конкурсът е проведен в рамките на училищния проект „Природата в училище и училището сред природата“.
Целите на конкурса са:
1. Информираност по отношение на глобалните екологични проблеми.
2. Развиване на здравно-екологичните компетентности на учениците.
3. Разгръщане на потенциала на учениците чрез провокиране на творческо мислене и партньорство в учебния процес.
Послания за Земята. Друго участие на учениците от експерименталния клас е в инициативата на СУ „Николай Катранов“ за послания на възпитаниците на училището към подрастващи и към възрастни за Земята. Посланията на второкласниците са включени в албума „ЗА Земята в Часа на Земята, 27 март 2021“, публикуван във връзка със събитието, организирано от WWF България.
Птиците около нас. По повод на Международния ден на птиците – 1 април, участваме в открит урок на тема „Птиците около нас“. Инициативата се реализира съвместно със свищовския клон на Българското дружество за защита на птиците (БДЗП), експерти от което се включват в урока с презентация. В проведения час като лектор е поканен г-н Свилен Чешмеджиев – координатор проекти в БДЗП, а учениците представят свои проекти и показват впечатляващи познания за любимите си птици.
Обичам природата. С учениците от експерименталния клас провеждаме час „Обичам природата“, свързан с работата по проект „Природата в училище и училището сред природата“ по програма „Еразъм+“ (К1). Април е месец с няколко важни събития: 1 април – Международен ден на птиците, цялата първа седмица е посветена на гората, 8 април е Световен ден срещу генномодифицираните организми, а 22 април е Международен ден на Земята. „Обичам природата“ е подвижна дейност за екипност, в която се проследяват уменията за организиране, планиране и сътрудничество в групата. Осмисля се фактът, че нищо не започва и не свършва с нас и че всеки има правото да се включи със своя потенциал и идеи (думата, която написва на лист) в общата работа, като зачита предишните и надгражда със смисъл за следващите (с всяка дописана дума да се получи смислена история). Бързината е нужна, защото във всичко, което правим, се изисква да сме адекватни на динамично променящата се реалност, да разрешаваме кризи, да преценяваме рискове, да планираме и да сме ефективни и конкурентни в процеса на израстване (личностно, групово).
Всички реализирани дейности по проекта се разпространяват чрез информиране на родителската общност и местната общественост. Подкрепят ни не само ръководители на институции, общественици, но и близките и родителите на децата. Получените резултати са: формиране на интерес и отговорно отношение към природните богатства на родината; възпитаване на национална гордост у подрастващите.
От опита от проведеното експериментално обучение може да се изведат няколко съществени методически препоръки, които не се отнасят само до метода на проектите:
1. Увеличаване на обема на практически ориентираните задачи с оглед повишаване на компетентностите на учениците да идентифицират в тях теоретични знания и да знаят как да ги прилагат.
2. Увеличаване на броя на задачите, изискващи групова работа, за развиване на социалните умения и на самооценката на учениците.
3. Реализиране на проектна дейност чрез осъществяване на междупредметни връзки с цел повишаване на интереса на учениците към учебния процес, затвърдяване на техните знания и умения и развиване на техните компетентности.
Заключение
Едва ли има човешка дейност, която да не оказва влияние върху околната среда. Ето защо отговорността за защитата на средата, в която живеем, е на всички нас. Учителите обаче имат още една отговорност и тя е да убедят младите хора, че тяхното участие в мероприятията, свързани с екологични дейности, е изключително важно. Това се постига трудно, затова е добре да се приложи интердисциплинарният подход, да започне възможно най-рано и да бъде подкрепено не само от училищни програми, но и от извънкласни и извънучилищни дейности, обществени и семейни прояви. По този начин в съзнанието на учениците ще се формира представа за целостта на природата и същевременно за нейното многообразие.
Научавайки децата и младите хора да общуват с природата, да са близо до Майката Земя, всъщност ние възрастните ги даряваме със способността да чувстват и оценяват всички чудеса, които се случват около тях, и всяко дете, всеки млад човек развива усещане за съвършенство чрез шанса да принадлежи към нещо по-голямо – Вселената.