В модерната управленска теория контролирането е петата функция от управленския цикъл, с която се цели осъществяване на т.нар. обратна връзка между субекта и обекта на училищното управление. Контролирането е трайно осъществявана управленска дейност, чрез която се проследява съответствието между предварително поставените и постигнатите цели в училищната организация и в случай на появили се отклонения, своевременно се набелязват корекции.
Планирането и извършването на педагогически контрол в дейността на учителите води до повишаване на образователните резултати на учениците. Самите учители стават по- уверени в използването на дигиталните технологии в учебния процес, по-отговорни и мотивирани са в подготовката на уроците, имат подчертан стремеж за прилагане на разнообразни методи, форми и ресурси в процеса на електронното обучение. Смятам, че учителите са отговорни към педагогическата си дейност, прилагат във висока степен дигиталните технологии при обучението в електронна среда като начин за постигане на целите на организацията, водеща сред които е повишаването на образователните резултати на учениците.
Като директор, преминаването към режим на ОРЕС ме провокира да проуча каква е реалната ситуация в училището, което ръководя, като осъществя контрол на протичащите процеси и явления. Познаването и анализирането на специфичните училищни условия, на възможните съпротиви от страна на учители, ученици и родители, на евентуалните технически трудности и на достъпа на всеки един участник (ученик, учител) до обучение в електронна среда биха ми дали отговор на редица важни въпроси.
Педагогически контрол – същност, принципи и функции
Моето разбиране за контрола като функция на управлението е, че не може да се очакват високи образователни резултати, ако в училищната институция не е създадена необходимата контролна среда. Контролните дейности следва да са насочени към намаляване на рисковете от ниски образователни резултати и към повишаване на качеството на образованието.
В осъществяването на контрол в педагогическата дейност на учителите се ръководя от следните основни принципи: целенасоченост (измервам и установявам, наблюдавам процеса за постигане на резултата), обективност (събирам вярна информация за реалните факти и резултати от образователния процес), научност (обосновавам целите, подходите, инструментариума, технологията и критериите), демократичност и хуманизъм (осигурявам прозрачност и гласност, добронамереност). Най-важното е педагогическият контрол да се характеризира предимно като добронамерен и демократичен, да подчертава положителните страни в работата на учителите, да утвърждава методическото майсторство и стремежа за сътрудничество, да поощрява желанието на педагогическите специалисти за повишаване на квалификацията им и за работа в екип.
В процеса на осъществяване на педагогическия контрол се реализират редица важни функции:
- констатиращо-осведомителна – осигурява обратна информация за състоянието на контролираните обекти;
- диагностична – свързана е с анализиране на състоянието и резултатите и със съпоставяне на целите с постигнатите резултати;
- прогностична – дава възможност за прогнози, за проектиране на образователната дейност, за моделиране на резултатите;
- обучаваща – формира мотивация за успешна дейност, верни критерии за самоконтрол и самооценка, популяризира новаторство, идеи, положителен опит, съвременни технологии и похвати;
- стимулираща – свързана е с обективността и справедливостта на оценяването, с неговата мотивация, с поощряването на успеха;
- възпитаваща – формира постоянство, отговорно отношение към работата и системно изпълнение на поетите задължения;
- регулативна – свързана е с вземането на необходимите решения за по-нататъшната дейност на контролираната система.
Педагогическият контрол е система от аналитични и оценъчни дейности, чрез които директорът на училището установява резултата от реализираните цели и програми. В съответствие с него и чрез него се правят изменения в дейността на учителите и на организацията, т.е. тази функция е коректив и за учителите, и за институцията. Педагогическият контрол е тясно свързан и със системата за оценяване на подготовката на учениците. Всичко това го прави неотменна и важна част от задълженията на директора.
- Дияна Станкова, СУ „Христо Ботев“, Тутракан
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова