Описание на педагогическото изследване
Представям синтезирано концептуалната рамка на реализираното педагогическо изследване.
Предмет на изследването: Личните здравословни постижения на учениците и способността им сами правилно да подбират или приготвят, съобразно с тяхната възраст, храна, осигуряваща им необходимите хранителни вещества, витамини и минерали. Физическата активност на учениците и влиянието ѝ за подобряване на мотивацията и концентрацията, както и на дисциплината и комуникацията в отборна и екипна дейност.
Обект на изследването: Приложението на различни видове подходи, форми, дейности и техники в заниманията по интереси в клуб „Здравословно хранене и здравословен начин на живот“ като средство за развитие на здравословен „профил“.
Обхват на изследването: 22-ма ученици от 88 СУ „Димитър Попниколов“ – София, изучаващи технологии и предприемачество в 3. клас. Всички за първи път участват в заниманията по интереси в клуб „Здравословно хранене и здравословен начин на живот“. На всички ученици са предоставени еднакви условия за работа и всеки участник в изследването има възможност да работи самостоятелно и в екип.
Цел на изследването: Да се разработи и апробира в педагогическата практика иновативен модел за здравно образование и формиране на здравословни навици в началното училище чрез участие на учениците в клуб „Здравословно хранене и здравословен начин на живот“ и да се удостовери неговата ефективност.
Задачи на изследването:
- Проучване и анализ на литературни източници по проблематиката и контент-анализ на учебната документация.
- Преглед на проблемни теми, които насърчават анализ, интерпретация и критичност.
- Учене чрез правене. Включва възстановяване на широк набор от умения, които нашата култура е склонна да подценява, но които несъмнено предоставят на учениците нови стратегии и възможности за отговаряне на потребностите в своя зрял живот.
- Проучване, анализиране и подобряване на хранителните навици на децата с цел отглеждане на здрави поколения.
- Формиране на навици за балансирано и здравословно хранене, което в дългосрочен план ще доведе до високо качество на живот благодарение на добро физическо и психическо здраве.
- Разширяване на знанията на учениците за физическата активност и спорта като здравословен тип поведение.
- Представяне и интерпретиране на резултатите от експерименталното приложение на иновативния модел за здравно образование и формиране на здравословни навици в началното училище чрез участие на учениците в клуб „Здравословно хранене и здравословен начин на живот“, обобщения и изводи.
Хипотеза на изследването: Ако се разработи и апробира иновативен модел за здравно образование и формиране на здравословни навици в началното училище чрез участие на учениците в клуб „Здравословно хранене и здравословен начин на живот“, може да се очаква да се разширят и надградят знанията и уменията им за здравословен тип поведение, да се формират ценностно отношение към здравословния начин на живот и отговорност за подобряването на качеството на живот.
За успешното реализиране на обучението ключова роля имат професионалната компетентност на учителя и умението му да прилага творчески подходи в своята работа. Нетрадиционното поднасяне на учебната информация, излизането от рамките на репродуктивността, поставянето на ученика в активна позиция, зачитането на неговата индивидуалност биха могли да се приемат като педагогически подходи, съдействащи за оптимизиране на процеса на обучение.
- Милена Крушкова, 88 СУ „Димитър Попниколов“, София
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова