Въпросите за връзката между езика и културата стават все по-актуални, в частност и в аспекта на чуждоезиковото обучение. Необходимостта от съвместно изучаване на език и култура се обосновава от факта, че те се обясняват взаимно, помагат да се разберат. Същевременно при този метод на преподаване и изучаване на чуждоезиковото учебно съдържание освен комуникативната компетентност на учениците се разширяват и надграждат и социалната и културната компетентност. В този контекст в статията е разгледано приложението на музиката като инструмент в обучението по чужд език.
Връзката език–култура в преподаването на чужд език
Основната цел на изучаването на чужд език е да се формират умения у учениците за овладяване на езика като средство за междукултурна комуникация и способност да се използва като инструмент в диалога на културите и цивилизациите. В глобалния и мултикултурен съвременен свят въпросите за връзката между езика и културата стават все по-актуални. Това се потвърждава от провеждането на голям брой конференции, симпозиуми, посветени на културата на различните народи и преподаването на чужди езици, включването на културология и антропология в учебните програми за обучение на специалисти в хуманитарните области, както и от факта, че в много училища се преподават два и повече чужди езика.
Културата съществува като исторически утвърдена многостепенна система със своите материални форми, символика, традиции, идеали, нагласи, ценностни ориентации и накрая – начин на мислене и живот, тази центрираща сила, живата душа на културата. И в този смисъл битието на културата придобива свръхиндивидуален характер, съществуващ едновременно с дълбоко личния опит на индивида.
В научното разбиране културата е съвкупност от процеси и резултати от всяка социална дейност на човека и я противопоставя на природата, т.е. съвкупността от външни условия на човешкото съществуване, които не зависят от човека. Културологичните изследвания дават възможност да се отговори на определени въпроси относно езика, на които не може да се отговори само въз основа на познанието на самия език; от друга страна, в културата и духа на хората има аспекти и нюанси, които се усещат предимно чрез езика.
Обобщено, смятам, че въпросите за връзката между езика и културата стават все по-актуални, в частност и в аспекта на чуждоезиковото обучение. Необходимостта от съвместно изучаване на език и култура се обосновава от факта, че те се обясняват взаимно, помагат да се разберат.
Преподаването на чужд език във връзка с културата на съответната страна се осъществява посредством:
1. Запознаване с формите на социална комуникация (ежедневие, условия на живот, междуличностни отношения и др.);
2. Овладяване на езика в социокултурен контекст (географски реалности, приети модели на общуване, традиции, ритуали, навици, жестове, форми на изразяване на учтивост и др.);
3. Запознаване с различните видове изкуство (музика, театър, кино, изобразително изкуство).
Музиката като инструмент за изучаване на чужд език
Музиката може да бъде изключително ефективен инструмент за изучаване на чужд език. Текстовете на песните са огромно поле от думи и изрази, които непринудено се възприемат и усвояват с музиката. Както и при оригиналните филми, слушането или тананикането на чужди песни позволява да усъвършенстваме чуждоезиковите си умения без усилие, в приятна и забавна дейност. В резултат на използването в педагогическата ми практика на песни и музика в обучението по чужд език мога да направя няколко извода относно тяхната ефективност при изучаването на езици, които ми дават основание силно да препоръчвам прилагането на този метод.
Как да постигнем оптимални резултати в обучението по чужд език чрез използването на музиката?
Музиката постоянно е около нас в ежедневните ни дейности: звучи в супермаркета, от радиото в колата, по телевизията… Навсякъде – музика и текстове, които достигат до мозъка ни: огромно количество думи и фрази с изключителен потенциал. Изучаването на езици с музика означава да се опитаме да обработим тази информация, която получаваме пасивно, да използваме част от нея за образователни цели. По този начин страстта към музиката може да се превърне в ключ към подобряването на чуждия език, без значение английски, испански, френски, немски, италиански или друг.