В статията е представен модел за развиване на емоционалната интелигентност и социалните умения на децата от предучилищна възраст, основан на участие в проект на eTwinning. С реализирания проект „Приятели с емоциите“ се цели да се подготвят 6-годишните деца за успешно включване в училищното образование, да се избегнат често срещаните в практиката адаптационни затруднения на бъдещите ученици, както и да се усъвършенстват уменията за общуване и работа в екип, да се формират качества като толерантност и съпричастност. Описани са осъществените проектни дейности и резултатите от експерименталното приложение на модела.
Децата в четвърта подготвителна група на детската градина се намират на прага на важна крачка в развитието си, която ще ги отведе до един непознат и интересен свят. Преминавайки в училищната обстановка с нейната различна организация, различни правила и продължителност на заниманията, нерядко малките ученици реагират негативно, проявяват необясним страх, тревожност, стрес. Част от децата не успяват своевременно да се приобщят към новото общество, с нови лица и нови изисквания, поради факта, че не са овладели стратегии за реакция в проблемна ситуация.
Емоционалната подготовка за училище и развиването на емоционалната интелигентност се оказват особено значими в този важен период от детството. Галена Иванова твърди, че „проявата на адаптационни проблеми и страхове при много деца като резултат от тази промяна показва емоционално неблагополучие и незадоволително равнище на емоционална готовност за училище“. И още: „Емоционалната готовност е резултат от цялостно развитие на психиката и личността на детето и усвояване на ключови емоционални компетентности“ (Иванова, 2013).
По думите на началните педагози се срещат случаи, в които деца, показали отлично ниво на знания и висок коефициент на интелигентност, преминавайки в училищното обучение, не успяват да разгърнат възможностите си, започват да проявяват хиперактивност и липса на концентрация, конфликтност или тревожност. В тази връзка, учителите в четвърта подготвителна група на детската градина и в подготвителен клас се опитват чрез по-ефективни и иновативни методи, насочени към социалните компетентности и емоционалните умения, да облекчат трудностите при прехода от детска градина към училище.
Особено подходящо за настоящата обстановка, свързана с пандемията и последвалите продължителни затваряния на образователните институции, се оказа участието в проекти, в частност на eTwinning.
eTwinning е общност, където се срещат всички образователни институции в Европа. Учителите активно комуникират помежду си, обменят идеи и предизвикателства, организират се голям брой обучения, семинари, курсове. eTwinning е включен към Еразъм+, европейската програма за подкрепа на образованието, обучението, младежта и спорта. В основата на платформата е сътрудничеството между учители, родители, училища и детски градини, деца и ученици. Всички участници работят по общи проекти, със съгласувани цели, срокове, задачи, и се организират множество активности и съвместни продукти, в т.ч. и образователно съдържание. Децата не са пасивни наблюдатели, те имат главна роля, взаимодействат си с децата от другите държави, включват се в общи дейности, експерименти, придобиват важни компетентности, необходими за съвременния свят.
През изминалата 2020/2021 учебна година с децата от ІV група „Бон-Бон“ на ДГ „Снежанка“ в Рудозем се включихме с голямо удоволствие в няколко проекта, един от които е представеният тук eTwinning проект „Приятели с емоциите“. Работата по този проект заедно с осъществяването на някои допълнителни дейности са в основата на изградения педагогически модел за развиване на емоционалната интелигентност и социалните умения на децата като водещи фактори при подготовката им за училище.
Целта на проекта „Приятели с емоциите“ е разширяване на представите и разбирането на децата относно емоциите, осъзнаване на собствените емоции и развиване на умения за изразяването им, както и осъзнаване на емоциите на другите и усвояване на адекватни прийоми за реакция при проблемни ситуации.
Задачите на проекта са формулирани съвместно от всички партньори:
- Разпознаване и приемане на собствените емоции и тези на другите;
- Изразяване на емоциите без тревога и тяхното назоваване;
- Разбиране, че емоциите са характерни за всеки човек;
- Намиране на стратегия за реакция към емоцията;
- Проява на толерантност и съпричастност към емоциите на другите.
В проекта е заложено развиването на ключови компетентности като:
- общуване и сътрудничество с възрастни и връстници;
- съобразяване с потребностите на другите и анализиране на причините за конфликтна ситуация от различни позиции;
- осъзнаване на мястото си сред детската група и семейството и самооценка за себе си;
- стремеж за самоутвърждаване и ефективно управление на емоциите.
Проектните дейности са конструирани като блокове, опиращи се на определена емоция, и включват многообразие от активности, интегрирани в различните моменти от дневния режим и образователните ситуации.
Всяка емоция е представена чрез произведения от световни автори и популярни анимации с образователни елементи. Така децата актуализират опита си и добиват представи за евентуалните стратегии за разрешаване на проблема, за техниките за успокояване, както и за ценността на междуличностните отношения.
Във всеки тематичен блок е включена дейност, свързана с активното партньорство със семействата. Чрез колажи, снимки и видеа родителите затвърдяват и усъвършенстват уменията на децата за разпознаване на емоциите, за съпричастност към уязвими групи и хора с увреждания.
Не на последно място, в проекта са заложени посещения от гост-психолог за заучаване на подходящо поведение при стрес, гняв, тревожност, срамежливост. Една от силните страни на проекта е именно тази – децата започват да се чувстват уверени в собствените си възможности.
В активностите неизменно присъстват и множество творчески дейности – апликиране, рисуване, моделиране, конструиране. Те развиват фината моторика и естетическия усет, отлични са за овладяване на уменията за работа в екип, успокояват и концентрират.
Двигателните дейности са водеща част от проекта. Те спомагат за релаксиране, подобряват настроението, предизвикват положителни емоции, мотивират участието, предразполагат към проява на упоритост и воля, сплотяват.
Като иновативен компонент в темите са интегрирани и дигиталните умения – работа с електронни устройства като компютър, таблет, интерактивна дъска, както и работа в онлайн образователни платформи с подходящи за възрастта на децата занимания като пъзели, двойка съвпадащи карти, игри за памет и др.
Информация за реализираните проектни дейности, както и снимки, колажи и видеа са публикувани на Padlet стената на проекта.