За проверка на ефективността от експерименталното приложение на иновативния модел за развиване на емоционалната интелигентност и социалните умения на децата в подготвителна група чрез участие в проекти е използвана разработената от Надежда Витанова диагностична процедура за изследване на емоционалната интелигентност – емоционални умения и грамотност, чрез серия от ситуационни картини, активни карти с изображения на лицевата експресия при различни емоции и откъси от художествени текстове за разпознаване и назоваване на емоционалните състояния (вж. Витанова, 2013). Книжката „Вълшебството на чувствата през първите седем“ освен това се оказа чудесно допълнение към проекта за развиване на емоционалната интелигентност.
В диагностичната методика на Н. Витанова са посочени следните критерии и показатели.
- Емоционални умения:
- разпознаване и назоваване на чувствата и преживяванията,
- разчитане на емоциите по израза на лицето,
- емпатия – идентификация с чувствата на другите,
- съпреживяване – чувствителност към чувствата на другите,
- осъзнаване на връзките между чувства и емоционално-поведенчески реакции в конкретни ситуации;
- Емоционална грамотност:
- описание на ситуацията, стимулираща емоции,
- избор на решение за емоционално позитивиране на ситуацията,
- осъзнаване на възможности за съхраняване на емоционалния заряд на ситуацията.
Резултатите от констатиращия и контролния етап на проведеното педагогическо изследване на ефективността на модела са представени в следната диаграма.
Сравнителна диаграма за резултатите в % от максималния брой точки
Видно от диаграмата, децата от групата показват прогрес по отношение на емоционалните си умения и грамотност. Те са активни в социалната сфера, умеят да поддържат приятелства, проявяват съчувствие към другарчетата си. Също така имат разнообразни междуличностни взаимодействия, партнират си с голям брой деца, създават съвместни продукти.
Част от тях, които в констатиращия етап на експеримента имаха прояви на тревожност, затвореност и страняха от другите, успяха да се интегрират в малкото общество, откриха своята среда и партньори в игрите. В началото при някои деца се наблюдаваха и прояви на агресивно поведение, но чрез активната работа по проекта те усвоиха начини за справяне с избухливостта, опитват се да отчитат гледната точка на другите и търсят компромиси.
Децата от групата, не само по мое мнение, а и на другите специалисти и родителската общност, са много толерантни, сплотени, умеят да си помагат, използват различни начини за общуване. Имат добре развити умения за работа в екип, доверяват се на себе си и околните, спазват правила на поведение и най-радостното от всичко – приемат, помагат и разбират детето с аутизъм, биват негови партньори, съветници, помощници.
Основна задача на цялото ни общество е да изградим у подрастващите общочовешки ценности, да ги приучим на уважение към различните етноси и религии, на приемане на хората, изпаднали в нужда или с увреждания. Разпознаването и управлението на емоциите са един от най-успешните начини за комуникация с околните, за интегриране в обществото и за успешно представяне в различни сфери. Усвоявайки емоционални умения, децата развиват и социалните си компетентности, което ще им помогне да бъдат отговорни, толерантни и реализирани хора.
- 1. Витанова, Н. (2013). Вълшебството на чувствата през първите седем. София: Анубис.
2. Иванова, Г. (2013). Емоционална подготовка и готовност на детето от предучилищна възраст за успешно включване в училищното образование (с. 26–29). В: Обучение на детски учители за работа в групите за задължителна предучилищна подготовка. Наръчник за учители. София: НИОКСО.
3. eTwinning
- Венета Кехайова, ДГ „Снежанка“, Рудозем
рецензент: доц. д-р Мирена Легурска