В учебния комплект по математика за 1. клас на издателство „Просвета“ с автори Юлияна Гарчева и Ангелина Манова са спазени традициите при представянето на знанията и уменията за решаване на текстови задачи, но се прилагат и нови подходи. Учебният комплект е богато онагледен със сюжетни илюстрации и схеми, използвана е връзката между действията събиране и изваждане и се търси аналогия с вече изучени случаи за пресмятане (вж. Гарчева & Манова, 2013).
Работата с текстови задачи е разделена на два етапа – подготвителен и основен. В подготвителния етап в учебните пособия няма текстови задачи, защото не е завършил процесът на ограмотяване при първокласниците. Работи се устно, с подходящо онагледяване и не се извежда терминът „текстова задача“. В основния етап в учебните пособия има текстови задачи, защото процесът на ограмотяване вече е завършил.
Подходът на авторите към запознаването на учениците с текстовата задача е, че това е специфичен вид текст и е нужно овладяване на елементарни умения за работа с него. Предвидени са разнообразни възможности за методическа дейност с понятието:
- изграждане на първоначална представа за текстова задача и умения за решаването ѝ;
- запознаване с основните части на текстовата задача;
- разширяване на представите за текстова задача у учениците с включване на релациите „повече“ и „по-малко“ в условието;
- овладяване на умения за съставяне на текстови задачи.
След първоначалното запознаване с текстовата задача се акцентира върху развиването на умения у учениците за откриване на елементите на този вид задачи – условие и въпрос. В процеса на работа се използват методическите похвати: сравняване, откриване на елементи, онагледяване, допълване, дорисуване, за да се затвърдят знанията и уменията за разпознаване и решаване на трудните за първокласниците текстови задачи.
В учебния комплект по математика за 1. клас на издателство „Булвест 2000“ с автори Мариана Богданова и Мария Темникова текстовите задачи са подходящо онагледени и са разделени на две основни части – условие и въпрос. Авторите акцентират на четирите етапа в решаването им (вж. Богданова & Темникова, 2016):
- възприемане на информация за основните обекти и техните количествени стойности – известни или неизвестни;
- математизиране на ситуацията, за да се отговори на въпроса (записване);
- работа с модела (пресмятане);
- поглед назад (отговаряне).
За последователното преминаване през всеки един от етапите пред учениците са визуализирани указания: 1. Знаем; 2. Търсим; 3. Помагаме си, ако е необходимо; 4. Записваме; 5. Пресмятаме; 6. Отговаряме.
Систематизирането на знанията и уменията за разбиране на текстовата задача се осъществява чрез поредица от подобно онагледени примери в учебника и учебната тетрадка. Препоръчително е резултатите на всеки ученик да се събират в неговото портфолио за последващ анализ на усвоените от него знания, умения и компетенции (Mircheva, Prokopov & Legurska, 2020).
Използването на достъпно и качествено онагледяване по математика обуславя разбирането на математическото съдържание и допринася за овладяването на ключовите за развитието на учениците компетентности и личностни качества. Те са необходими на съвременното общество и се реализират чрез конкретните обучителни дейности и междупредметните връзки в образованието (Димитров, 2001).
Как да се развият у учениците компетентности в областта на българския език, умения за общуване на чужд език, математически компетентности и такива в областта на природните науки и технологии, дигитална компетентност, умения за учене, социални и граждански компетентности, инициативност и предприемачество, културна компетентност и умения за израстване чрез творчество, умения за подкрепа на устойчивото развитие, за здравословен начин на живот и спорт, ако не се използват възможностите на ИКТ.