Мултимедийни презентации за онагледяване
Днес образованието е в търсене на нов баланс между традиционната и възпитаващата педагогика, а ролята на съвременния учител е да бъде обучаващ, който насочва учениците към активно учене, отчитайки индивидуалните интереси на всеки от тях, и ги поставя в организирана, позитивна и интерактивна среда. И тук е необходимо да отбележим, че използването на интерактивна среда и обучение чрез различни комуникационни платформи, особено по време на пандемия, трябва да бъде съобразено с потенциалните рискове за учениците (Стоянова & Прокопов, 2020).
Използването на мултимедийни презентации успешно се превръща в нов метод на организация на активно и творческо обучение, а усвояването на знанията е по-интересно и мотивиращо за малките ученици.
Терминът „мултимедия“ може да се разбира като „комуникационен формат с интерактивни характеристики, интегриращ медиите – текст, графика, звук, анимация и цифрово видео – в единство, приложени с помощта на информационната технология“ (Димитрова, 2016). Чрез мултимедията успешно може да се преработват и представят данни от всички видове медии в едно цяло. Мултимедийните презентации са удобен и ефектен формат за представяне на продукт, съдържание. Те съчетават динамика, звук и изображение, което повишава възприемането на информацията. А тя трябва да бъде достоверна, пълна, точна, ценна, своевременна, разбираема и достъпна.
Мултимедийните презентации позволяват представянето на учебния материал като система от ярки образи (фолиа), изпълнени с изчерпателна структурирана информация, подадена в точно определен ред и в точно определен момент от учебния час. Тази навременна и достъпна информация способства развитието на логическото мислене на учениците. Използването на мултимедийни презентации изменя организацията на учебния процес и структурата на традиционния урок. Те намират място във всеки етап на обучението – за запознаване с нови знания, при осмислянето и затвърдяването им, за изграждане на компетенции за практическото им приложение.
За ефективното използване на презентациите в обучението са много важни следните предпоставки:
- техническа квалификация на учителя;
- качествена хардуерна обезпеченост на учебния процес;
- оптимална честота на използване на мултимедийни продукти;
- техническа и психологическа нагласа и подготвеност на учениците за обучение чрез ИКТ технологии.
От голямо значение е ролята на учителя, направляващ хода на урока. От него се изисква:
- да има умения за работа с програмни продукти, като спазва принципи на подреденост, контраст, баланс, ритъм, простота и единство;
- да умее да преформулира целите на обучението с оглед на изграждането на умения за самостоятелно придобиване на знания;
- да подбира най-подходящата учебна информация, да я дозира и адаптира към дидактическите цели;
- да организира по нов начин работата на учениците в учебния час;
- да бъде консултант, съветник и помощник на учениците.
В урочната работа с използване на презентации ясно трябва да се постави темата, да се посочи целта, да се отличат отделните тематични пунктове. Този процес има още редица аспекти, свързани с правилното структуриране на слайдовете, с планирането на дейностите на учителя и на учениците, на задачите за самостоятелна работа и др. Презентацията представя ключови моменти от учебното съдържание, а учителят посредством своето словесно изложение внася разяснения по предложените знания. Отделните слайдове трябва да съдържат смислово завършени порции информация, а подборът на медия за представянето ѝ да е обвързан с учебното съдържание, целите на обучението, дидактическите задачи и възрастовите особености на учениците. Приложени по този начин, мултимедийните презентации спомагат реализирането на качествено съвременно обучение.
- 1. Андреев, М. (1996). Процесът на обучението. Дидактика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
2. Богданова, М. & Темникова, М. (2016). Книга за учителя. Математика за 1. клас. София: Булвест 2000.
3. Гарчева, Ю. & Манова, А. (2013). Сборник с текстови задачи по математика за 1. клас. София: Просвета.
4. Димитров, Д. (2001). Разграничаване на понятията „текст“ и „текстова задача“ от учениците от началните класове. Начално образование, 5–6.
5. Димитрова, Ю. (2016). Мултимедийната презентация в обучението по английски език в предучилищната възраст. Образование, 6.
6. Мирчева-Игликина В. (1990). Формиране на основни математически понятия. София: Народна просвета.
7. Стоянова, К. & Прокопов, И. (2020). Online education in Bulgaria during the pandemic and the potential risks for children. В: Актуални проблеми на сигурността. Велико Търново: Издателски комплекс на НВУ „Васил Левски“.
8. Mircheva, V., Prokopov, Iv. & Legurska, M. (2020). The portfolio – a modern method for formative evaluation. Trakia Journal of Sciences, Vol. 18, Suppl. 1.
- Милка Цветанова, 103 ОУ „Васил Левски“, София
рецензент: гл. ас. д-р Весела Мирчева