Училището има уникалната възможност да играе основна роля за укрепване на индивидуалното и общественото здраве. Началният етап на образование е особено подходящ за развиване и затвърдяване на здравни умения и навици у децата. В този аспект проектно базираното обучение с присъщите му интерактивност и активност може да бъде много ефективно. В статията са разгледани характеристиките, възможностите и предимствата на проектното обучение в образователно-възпитателния процес. Представено е приложението му по учебния предмет „Околен свят“ за формиране на знания и умения у учениците за опазване на своето и здравето на другите, както и за мотивиране на подрастващите за здравословен начин на живот.
Училището е институция, призвана да образова, да обучава и възпитава. Опазването на здравето и работоспособността на учениците, формирането на отношение към здравето и изграждането на тяхната здравна култура зависят до голяма степен от условията за обучение и възпитание в съвременното българско училище, а също и от готовността му да утвърждава здравни компетентности.
Началният етап на основната образователна степен е подходящ за активна работа с децата за формиране на здравни умения и навици. В тази възраст учениците имат някои изградени навици от семейството и детската градина, на чиято основа може да стъпи началният учител. Водеща в работата за здравно възпитание е мотивацията и тя трябва да се опира на практическия опит на децата, но и на някои научнообосновани факти. През този период основна роля по отношение на здравното образование и възпитание изпълняват учебните предмети „Околен свят“ и „Човекът и природата“. В преподаването на отделния учебен предмет, в това число и на природонаучните дисциплини, вниманието трябва да се насочи към формирането на рационален, критически мислещ, с творческа нагласа човек, който притежава богатство от знания, широки интереси, умения да взаимодейства с околните и да решава проблеми, позитивно отношение към природата.
Днес пред учителите от цял свят стои на дневен ред не убедеността, че е нужно акцентиране върху съвременните проблеми, свързани със здравното образование, във всички етапи на обучението, а предизвикателството как да се постигне максимална ефективност в този процес. Прилагането на нови методи и технологии обуславя формирането на нагласи за учене през целия живот и за усвояване на ключови компетентности. Овладяването на тези компетентности създава основата за бъдещо обучение и професионална реализация.
Всичко това може да бъде постигнато чрез стратегиите за проектно базирано обучение. В началното училище тяхната насоченост е към създаване на условия за развитие на потенциала на всяко дете, така че то да живее пълноценно, да придобива с радост нови знания и умения и да израства като самостоятелна, мислеща и социално отговорна личност. Акцентът е върху стимулирането на продуктивното обучение, което изисква съчетаване на традиционните със съвременните интерактивни методи на обучение. Решаването на казуси, ролевите игри, работата в малки групи, асоциативните игри са основни интерактивни методи, които не просто посочват проблемите, а изискват активна позиция и дейност по тях. В тази учебна среда всички участници (ученици, учители и не на последно място – родители) са учещи се, ценящи важните неща, правещи избор, вземащи отговорни и трудни решения, опознаващи себе си, другите и света в модел, аналогичен на действителността.
Проектно базираното обучение е метод на преподаване и учене, при който обучаемите придобиват нови знания и умения в процеса на проектиране, планиране и произвеждане на определен образователен продукт. Технологията на проектното обучение е гъвкава и мобилна както по отношение на организацията, времетраенето, така и по отношение на съдържанието си. Образователното съдържание не се поднася в готов вид от учителя, а учениците самостоятелно работят с информацията в процеса на нейното търсене, подбор, структуриране, представяне. Така те активно овладяват съдържанието, при това в конкретен контекст, което прави техните знания личностно значими и трайни. В този процес учителят изпълнява функции на съветник и партньор, насочващ ученето в съдържателно и функционално отношение в търсенето на отговор на въпросите „защо“, „какво“ и „как“.
Изключително ценно е въздействието на този вид обучение върху мотивацията, комуникативните умения и уменията за работа в група на учениците. На всички етапи на осъществяване на проекта: цел, планиране, реализиране, представяне, учениците работят в група, като дискутират, преговарят за достоверността на собствените си знания, заключения и хипотези, създават общи стратегии и т.н.
Друг значим аспект на проектно базираното обучение е образованието, построено на знанието. Проектите се извличат от непосредствените житейски интереси на учениците. Формирането и приложението на знанията предполагат цялостност и интегралност. Тук откриваме много сходни черти между интерактивното и активното училище. В проектното обучение се залага и на идеята за учене чрез правене. Излиза се извън рамките на обичайното обучение и се постига разнообразие в образователния процес.