В проектно базираното здравно обучение се открояват следните предимства: провокират се интерес и мотивация за спазване на здравна хигиена и за здравословен начин на живот; осъществява се връзка с актуални теми от действителността; изграждат се умения за работа в екип и самодисциплина; осигурява се качествено затвърдяване на знанията. Чрез този метод се акцентира върху връзката между теорията и практиката, като се възлагат теми, свързани с учебното съдържание и отговарящи на целите на обучението.
При проектно базираното обучение обичайната среда на учене е заменена от по-непривична и непринудена обстановка, в която учениците се чувстват свободни и желаят да творят. Работата по проекта започва с представяне пред учениците на познания и концепции и след като са ги усвоили, им се дава възможност да ги прилагат. Още в началото се знае какъв краен продукт или презентация трябва да се подготви и това се явява предпоставка за усвояването на специфични знания и понятия. По този начин се създават контекст и причина да се осмислят информацията и понятията. Учениците трябва да направят много повече от това да си спомнят информацията, те трябва да използват по-висок ред мисловни умения. Необходимо е също да се научат: да работят като екип и да допринасят за общия успех; да слушат другите и да излагат своите собствени идеи ясно; да изразяват себе си чрез писане, рисуване или по друг творчески начин.
Всички тези умения може да бъдат сведени до няколко основни:
- рефлексивни умения – за осмисляне на проблема, за решаването на който има недостиг на знания; за отговор на въпроса: Какво е необходимо да науча за решаването на проблема?;
- изследователски умения – за самостоятелно търсене на знания от различни области; за самостоятелно откриване на конкретна информация в информационното поле; за намиране на няколко варианта за решаване на проблема; за издигане на хипотези; за установяване на причинно-следствени връзки;
- умения за работа в екип – за екипно планиране; за взаимодействие с всеки партньор; за взаимопомощ в групата при решаване на общите задачи; за делово партньорско общуване; за намиране на грешките на своите партньори в процеса на работа и тяхното отстраняване;
- комуникативни умения – за задаване на въпроси; за участие в диалог; за водене на дискусия; за отстояване на собствена позиция и гледна точка; за правене на разумни компромиси.
Важна роля за постигане на целите на проекта в началното училище има съчетаването на училищни и извънучилищни дейности. Учениците работят самостоятелно или в екип по поставените задачи, някои от които предполагат и участие на родители, учители и приятели. Те предлагат варианти за решения на задачите и ги изпълняват. Учителят осигурява средствата за тяхното реализиране, коригира допуснатите грешки, оказва помощ при възникналите затруднения в хода на изпълнение на задачите и дейностите по проекта. Усвояването на учебното съдържание в рамките на проекта се постига чрез оптимално съчетаване от учителя на репродуктивни и продуктивни дейности.
Безспорно проектно базираното обучение предоставя много добри възможности за осъществяване на активно педагогическо взаимодействие и интерактивен образователен процес. Сред фундаменталните предимства може да се изтъкнат осигуряването на възможности за мислене от по-висш порядък, поощряването на активността и иновативността на учащите се, подобряването на социалните умения и подготовката за адекватно социално-житейско включване. В обучението създава условия за успешно решаване на учебни задачи с висока степен на проблемност въз основа на осмисляне и използване на придобития житейски опит и информацията, с която учениците разполагат. От съществено значение е ролята на учителя при организирането на проектната работа – определяне на рационалното съотношение между нея и останалите форми на учебно-познавателна дейност, провеждане, контролиране и оценяване.
Училището има уникалната възможност да играе основна роля за укрепване на индивидуалното и общественото здраве поради факта, че учениците прекарват голяма част от времето си там. Нещо повече, то има активно влияние в усвояването на съответните норми на поведение. А конкретно проектно базираното обучение по предмета „Околен свят“ дава възможност за придобиване на знания и умения от учениците за опазване на своето и здравето на другите и служи като основа за формиране на здравни компетенции у тях.
Проектно базираното обучение се налага все повече в съвременното училище, а съпътстващите го организационни и съдържателни проблеми са важно предизвикателство пред цялата педагогическа общност. Мисията на училището днес е да бъде привлекателно за младите хора и да ги подготви за пълноценен живот и дейност, създавайки условия да осъществят своя потенциал в съответствие с индивидуалните си желания и способности и да израснат като физически здрави, компетентни личности с богата обща култура.
- 1. Галчева, К. (1999). Практическа екопедагогика. Хасково: Полиграфюг.
2. Епитропова, А. & Ангелова, Б. (2001). Изучаване на човека и природата в началните класове. Методика за учителя. Пловдив: Хермес.
3. Митова, Д. (2011). Проектно ориентирано технологично обучение: Теория и методика. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.
4. Радев, Пл. (2005). Обща училищна дидактика. Пловдив: Унив. изд. „Паисий Хилендарски“.
5. Фауст, Х. & Хрусанов, Г. (1975). Повишаване умствената активност на учениците в учебния процес. София: Народна просвета.
- Златослава Димова, СУ „Отец Паисий“, Кърджали
рецензент: гл. ас. д-р Весела Мирчева