Към електронните ресурси спадат различните видове цифрови или електронни помагала – електронни учебници, образователни видеоклипове, образователни платформи, мултимедийни ресурси. Използването на цифрови ресурси в обучението по български език и литература съдейства за достъпно поднасяне на съдържанието, усъвършенства уменията за работа с ИКТ, позволява атрактивна визуализация на учебния материал, а зрителното възприемане в комбинация със слухово доказано води до по-добро разбиране на информацията. Днес възможностите за избор на електронни образователни материали са много по-големи, отколкото преди десетина години. Интернет пространството предлага неизброимо количество платформи и програми, с които биха могли да се изработят различни интересни обучителни продукти, както и да се използват предоставените там. Ако преди десетилетие учителите сами трябваше да изготвят презентации, с които да разнообразят образователния процес, то сега могат да намерят множество готови ресурси, които да използват в практиката си. Тук обаче е важен въпросът за критичния и прецизен подбор, защото се срещат и материали с некоректно поднесена информация. В тази връзка изработването на собствени ресурси е за предпочитане – от една страна, за да сме сигурни, че информацията е подходяща и точна, от друга страна, че е съобразена с възможностите на нашите ученици.
Разбира се, електронните ресурси не се изчерпват със създаването на презентационни материали, те са свързани и със създаването на електронни работни листове, таблици, различни задачи за изпълнение в електронна среда. Тук на помощ идват платформи като Learning Аpps, Wordwall, Liveworksheets, Pear Deck, Sway и много други. Чрез тях може да бъдат направени интересни, привличащи вниманието задания както от учителя, така и от учениците, особено в прогимназиален и гимназиален етап на обучение. Учебниците по български език и литература на различните издателства също са придружени от електронен вариант, който включва и полезни интерактивни материали. Те също са ценен помощник в работата на учителя.
Според учебната програма по български език в 8. клас се разширяват и допълват знанията, уменията и отношенията, свързани със системата на съвременния български книжовен език и с изграждането на комуникативните компетентности на учениците. По отношение на развиването на езиковите компетентности на синтактично равнище са предвидени за изучаване видовете подчинени изречения и правилата за пунктуационното им оформяне. Разпознаването на видовете подчинени изречения е неразривно свързано с частите на простото изречение, чието изучаване започва още в начален етап на образование, където учениците се запознават с подлог и сказуемо и с какви части на речта се изразяват. В 5. клас научават кои са второстепенните части на простото изречение, като овладяват допълнение, определение, обстоятелствено пояснение и приложение. Затвърдяването на тези знания е от особено важно значение, защото невъзможността да различават частите на простото изречение ще доведе до невъзможност да определят правилно и вида на подчиненото изречение в сложното съставно. В 6. клас се работи върху еднородни части на простото изречение и сложното съчинено изречение. В 7. клас се обобщават лингвистичните знания за частите на изречението, сложното съставно и сложното смесено изречение, като акцентът се поставя върху съчинително и подчинително свързване в сложното изречение. По отношение на компетентностите от учениците в 8. клас се очаква да употребяват правилно и уместно според целта различните видове сложни съставни изречения, да прилагат усвоените пунктуационни правила във връзка с подчинено определително, подчинено допълнително, подчинено подложно и подчинено обстоятелствено изречение. Целият този обем лингвистична информация трябва да бъде овладян, за което е добре да се потърсят разнообразни форми за поднасяне на материала, и тук на помощ идват именно електронните ресурси.
Съвременното общество е немислимо без комуникацията и без умението да се ползват дигитални технологии и електронни устройства. Чрез тях и чрез социалните мрежи учениците се научават да търсят, организират, обработват, оценяват и споделят информация по подходящ начин. Освен това те трябва да бъдат научени да проявяват творчество в дигиталната среда. В съвременния свят всеки има неограничен достъп до информация, но това не означава, че учениците, които боравят добре с електронните устройства, са задължително дигитално грамотни. Те най-често използват технологиите за забавление и общуване, затова трябва да бъдат насочени към изграждане на учебни и работни навици, които да им позволят да ги използват и по начин, който надгражда техните умения. Най-естественият начин да развиваме дигиталната грамотност на учениците е като я превърнем в неразделна част от учебния процес.
По отношение на развиването на дигиталната компетентност в учебната програма е заложено използването на книги от електронни библиотеки и на други електронно базирани информационни източници (речници, енциклопедии, бази данни), както и използването на мултимедия за представяне на продукти от изпълнение на конкретна комуникативна задача. Тоест чрез обучението с помощта на различни електронни ресурси се развива и дигиталната компетентност на учениците. Използването на електронни материали в обучението по български език несъмнено ще допринесе и за тази важна за учениците компетентност, като те ще се научат да търсят и обработват информацията критично и коректно чрез работа с разнообразни източници и оценка на тяхната достоверност. С възлагането на задачи за изготвяне на електронни образователни материали ще се насърчат да работят и в екип, да си помагат и да си разпределят задачите при групови проекти, да планират работата си за създаване на общ продукт.
В обобщение, освен теоретичното представяне на лингвистичната информация при изучаването на видовете подчинени изречения е необходимо и разнообразяване на методите на обучение, за да се постигне по-задълбочено усвояване на знанията и да се отработи практически тяхното прилагане. Използването на електронни ресурси и изработването на такива от самите ученици, както и провеждането на разнообразни упражнения в електронен вариант привличат вниманието на учещите и спомагат да се затвърдят и надградят придобитите компетентности.
- 1. Димчев, К. (2002). Проблеми на обучението по български език в началото на 21. век
2. Педагогически изследвания, т. 1/2020
- Галина Димитрова, СУ „Никола Войводов“, Враца
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова