В статията е представена нова технология за преподаване, в която се използва методът на взаимно обучение – по-големи ученици от едно професионално направление помагат на по-малките в изучаването на английски език по професията. Съществена част от предложената технология са проектните дейности, чрез които се обучават големите ученици, и заниманията в музей, чиято цел е формираща и мотивираща. Акцентирано е на взаимната полза от сътрудничеството между обучаемите и обучаващите. Посочени са основните принципи, идеи, методи и техники на обучение.
През последните години се наложи мнението, че дигитализирането на образованието е един от основните приоритети в съвременния живот, който става все по-невъзможен без технологии. Със сигурност електронното учебно съдържание, образователните и социалните платформи и мобилните устройства са неизменна част от ученето в настоящето и бъдещето. Но точно принудителната пълна дигитализация доказа, че те могат да се използват само като помощно средство, а сърцевината на обучението се крие в общуването между нас.
Основните принципи на обучение, използвани при прилагането на представената в статията нова технология за преподаване, са следните:
- Принцип за научност – разработените от учениците материали следват стриктно изискванията на нормативната уредба и същевременно представят новите тенденции в сферата на хотелиерството. Използването на подходящи термини и понятия се проверява както от учителя по професионален английски, така и от преподавателите по професионални предмети. Целта е да не се допусне изучаване на неточна или подвеждаща информация.
- Принцип за нагледност – изучаването на професия изисква досег с реално съществуващи задачи и ситуации. За придобиването на професионални умения са необходими както теоретични познания в конкретната област, така и практикуване на определени дейности с цел постепенно усвояване на професията. Представените материали нагледно показват какво е необходимо да се овладее в процеса на обучение. Посещението в музея само по себе си разказва за историята на образованието и действа като катализатор за повишаване на мотивацията и обогатяване на сетивния опит на учениците.
- Принцип за активност – един от най-ефективните начини на учене е преподаването. Това е чудесна възможност учениците да разкажат това, което знаят, и по този начин да затвърдят знанията си и да развият комуникативните си умения.
- Принцип за достъпност – всички материали са съобразени с нивото на обучаемите и тематичните области, заложени по учебен план. Отчитат се индивидуалните възможности на учениците и се предлагат разнообразни задачи, които да предизвикат интерес, да породят търсене и любознателност. Винаги се върви от лесното към трудното и от познатото към непознатото.
Водещ интерес в предложената технология е взаимната полза от сътрудничеството между обучаемите и обучаващите. И двете страни дават и получават едновременно, а близостта в отношенията им допринася още повече за неусетното възприемане на нова информация без полагане на големи усилия. Обучаемите получават индивидуално внимание и могат спокойно да зададат въпросите си, а обучаващите развиват умението си да предадат наученото и да го представят по лесен и достъпен начин.
Основната цел на технологията е да се приложи методът на взаимно обучение между ученици, изучаващи една и съща професия, и така да се стимулира професионалното и личностното им израстване. Идеята е ученикът да се учи и да учи другите, да усвоява знания и да ги преподава, да бъде обучаван и обучаващ.
Задачите на настоящото изследване са да се разработи нова технология за преподаване, в която се използва методът на взаимно обучение, при който по-големи ученици от едно направление помагат на по-малките в изучаването на професията.
Чрез тази технология учениците от 9. клас ще усвоят знания в сферата на хотелиерството, ресторантьорството и обслужването в туристическия сектор, които са важни за тяхното професионално обучение, развитие и реализация. Необходимо е да се постави акцент върху терминологията в сферата, изучавана в часовете по английски език в първа гимназиална степен на образование, тъй като чужд език по професията започва да се изучава в 11. и 12. клас. Новата технология ще спомогне усвояването на умения за планиране и организиране на празненства и събития, изготвяне на различни видове меню, попълване на резервационни бланки за настаняване на гости в хотела и представяне на различните места за настаняване. Такъв подход би довел до по-добри резултати в края на обучението.
Ключовите компетентности, които ще се усвоят чрез технологията, включват комуникация на чужд език с цел обслужване на гости в сферата на туризма. Друга съществена полза би била личностното израстване на всеки от учениците, както и развитието на комуникативните и социалните им компетентности. Много важно е изграждането на компетентност за учене, тъй като това би имало дълготраен ефект върху професионалното развитие на всеки един от тях.