Използваните методи и техники на обучение при провеждане на педагогическото изследване са презентиране на изготвените материали за държавен изпит на учениците от 12. клас, дискусия за професионалното образование и развитие, метод на взаимно обучение и метод на подражание, самостоятелна работа, лекция, беседа в музей. Важно предимство на метода на взаимно обучение е, че слабите ученици не задържат развитието на останалите. Поради професионалната насоченост на паралелките нивото на учащите се по учебните предмети обикновено е твърде различно. Необходими са начини за стимулиране на силните ученици да продължат да учат и да не се влияят от ниско мотивираните. Разглежданият метод допринася за постигането на тази цел по един много естествен начин, като в процеса на подготовка и презентиране те сами откриват сферите, в които имат пропуски, и работят за тяхното отстраняване.
Посещението в Музея на образованието в Габрово имаше за цел да повиши мотивацията за учене, както и да обогати опита на учащите се чрез реални обекти в специфично сценографски изградено пространство. Активното включване в дейности и преживявания в музея предизвиква положителни емоции, които да отговорят на техните потребности и интереси.
Средствата на обучение включват Тест 1, който служи за проверка на нивото на експерименталната група в началото на изследването, наръчник с материали и работни листове, изготвени от дванайсетокласниците по проект „Подкрепа за успех“, мотивиращ материал и Тест 2, с който да се установи дали приложеният педагогически експеримент е повишил знанията и уменията на учениците от експерименталната група.
Класно-урочната система на обучение преобладава в разработеното изследване поради пандемичните ограничения. При отпадането им е задължително да се сформират малки групи с един ръководител като важна част от дейностите в новата технология. Основната задача на учителя е да подготви големите ученици за срещите с по-малките. Необходимо е предварително да се планират дейностите, да се изготвят необходимите материали, да се определят критериите и да се разпределят задачите. Цялостният процес се ръководи от преподавателя и той носи отговорността както за успехите, така и за провалите в обучението.
Експерименталното изследване е организирано по следния начин.
В процеса на подготовка за учебната 2020/2021 планирах допълнителни дейности с два класа: 12Б – ученици, които трябва да се подготвят за държавни изпити, и 9Б – ученици, на които съм класен ръководител и които поради пандемията все още се адаптират трудно към новото училище, имат дефицити в изграждането на социални контакти помежду си.
Подготовката за държавните изпити в края на 12. клас можеше да се осъществи само чрез допълнителни занимания и възможността да работим по проект „Подкрепа за успех“ беше много удачна. Сформира се група от 7 ученици, които имаха необходимост от насоки в подготовката за държавен изпит по английски език и държавен квалификационен изпит за професия „Хотелиер“. Започнахме интензивна работа по изготвяне на документи в сферата на хотелиерството и тяхното превеждане на английски език. Учениците работеха много старателно, но липсата на социални контакти със съученици им действаше демотивиращо. Търсех начин да ги окуража и да им покажа, че трудът им е важен не само за тях, но и за по-малките им съученици и за престижа на училището.
Работата в 9Б клас започна много добре с присъствената форма на обучение. Учениците бяха щастливи, че са отново заедно, и се стараеха да покажат добри резултати. След като преминахме в дистанционно обучение, започнаха да губят мотивация, да се затварят в себе си и да се отдалечават едни от други. Като класен ръководител трябваше не само да задържа интереса им към учебния процес, но и да намеря начин да стимулирам общуването между тях. Планирах занимания в периодите на присъствено обучение, които да са по-различни и вълнуващи. Една от възможностите беше да проведем часове в Музея на образованието в града ни. Смятах, че учениците имат нужда от по-различни преживявания за стимулиране на техните интереси и интелектуално обогатяване.
По време на предварителното си посещение в Музея на образованието се срещнах с неговия директор, г-жа Любка Тинчева, която ми разказа много интересни факти за първото българско светско училище, както и за системата Бел-Ланкастър. Увлекателният разговор естествено ме наведе към решението за прилагане на метода на взаимно обучение между учениците от 12. и 9. клас. Очевидно беше, че ползите ще са взаимни. Учениците от 12. клас имаха необходимост да представят знанията и уменията си пред по-малките, да им разкажат за трудностите, които са срещнали, и как са ги преодолели, да споделят очакванията си за добри постижения на изпитите и не на последно място – да им предадат щафетата. Учениците от 9. клас очакваха да навлязат в новата професия, да открият приятели сред по-големите, да бъдат подкрепяни и насочвани, да познават хора, на които да зададат въпросите си и на които да подражават.