Началото на педагогическия експеримент се постави с Тест 1, който има за цел да установи нивото на експерименталната група. Той включва упражнения за слушане и четене, лексикални и граматически упражнения и задача за съставяне на текст. Тематичната област на теста е Светът около мен и включва темите ежедневие и интереси в сферата на технологиите, а това е добре позната сфера на учениците, с която лесно се справят. Целта ми е да покажат знанията си и да успея правилно да анализирам ефективността на планирания педагогически експеримент.
Съвместната работа между 9. и 12. клас започна с посещение на големите ученици при малките и представяне на работата по проект „Подкрепа за успех“. Те разказаха за обучението през годините, показаха част от изготвените материали, като резервационна бланка, адресна карта, регистър за гости и анкетна карта. На втора среща бяха представени теми, свързани с изготвянето на рекламен афиш за детска анимация, меню за обяд, характеристика на местата за настаняване и мотивационно писмо. Учениците от 12. клас влязоха в ролята на обучители, като подготвиха три самостоятелни задачи за деветокласниците, съобразени с техните възможности и учебната им програма. Първата беше да свържат местата за настаняване с техните дефиниции. Втората задача изискваше попълване на формуляр за резервация, а третата – организиране на събитие и изготвяне на подходящо меню.
Следващата стъпка на сътрудничеството между двете групи беше посещението в Музея на образованието. Целите на това мероприятие са да излезем извън училищната среда и да се стимулира неформалното общуване, да се пренесем в миналото и да се замислим за достойните ни предци, чиято мечта е била българите да са високообразовани, да оценим възможностите, които имаме в съвременността, и да си поставим по-високи цели. Посещението ни започна с беседа за Взаимоучителната метода, известна още като Бел-Ланкастърска, по името на нейните създатели – британските педагози доктор Андрю Бел и Джоузеф Ланкастър. Учениците разгледаха с интерес залите, посветени на българската просвета и образование от 9. век до края на 20. век.
В зала 5, която е възстановка на взаимно училище, проведохме занимание, чиято основна цел както за по-малките, така и за по-големите ученици беше повишаване на мотивацията и поставяне на високи цели. Участниците по проекта бяха подготвили материал, в който се разказваше за хора, които са преодолели физическите, интелектуалните и емоционалните си затруднения и са постигнали завидни успехи в живота си. След това вълнуващо преживяване учениците бяха разделени на две групи, поради факта, че в първото българско светско училище са се обучавали само момчета. Момичетата трябваше да се преместят във видеозалата, където музейният педагог Благовеста Божинова ги запозна с първото девическо училище, открито от Анастасия Димитрова в Плевен през 1840 г. Момчетата останаха във взаимното училище с уредника Димитър Димитров и разговаряха за възможностите в образованието на момчетата през 19. и 21. век. Посещението в музея предизвика много последващи разговори и обсъждания между всички участници за бъдеща съвместна дейност.
В следващия етап от педагогическия експеримент учениците от 12. клас раздадоха работните листове на по-малките. След това ги провериха, като направиха корекции и написаха насоки, без да поставят оценки, тъй като изготвените задачи нямаха оценъчен характер, а целяха да представят професионална терминология и да стимулират интерес.
Последната стъпка е провеждането на Тест 2, който по подобие на Тест 1 съдържа упражнения за слушане и четене, лексикални и граматически упражнения и задача за съставяне на текст. Тематичната област на теста е Моята родина и светът и включва темите пътуване, ваканция, туризъм. Изборът на тази област е продиктуван от близостта ѝ с професията, която изучават.
В заключение, въвеждането на метода на взаимно обучение води до ползи в работата на всички участващи групи, като разкрива големи възможности за педагогическо творчество и усъвършенстване на образователния процес.
- 1. Бойчева, В. (2014). Системата на взаимно обучение и приложението ѝ в България. София: Парадигма.
2. Делибалтова, В. (2015). Музеи, образование и метакогниция. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
3. Кирилова, Е. (2012). Избрани страници от историята на педагогиката и българското образование. Велико Търново: Унив. изд. „Св. св. Кирил и Методий“.
4. Сборник-помагало „Музей – училище, училище – музей“ (2020). Габрово: ИПК „Абагар“.
5. 170 години новобългарско образование. Научна конференция, Габрово, 2005. Сборник – доклади. Габрово: ЕКС-ПРЕС, 2006.
- Росица Тозева, Професионална гимназия по туризъм „Пенчо Семов“, Габрово
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова