Дидактическата игра
Дидактическата (педагогическата) игра най-общо се определя като вид дейност, която се реализира в условията на ситуации, пресъздаващи определен социален опит, и чрез която се осъществяват самоуправлението, самодейността и самонасочената дейност на ученика (ученето). Играта може да бъде разглеждана като процес и като дейност. Като дейност в играта се разглеждат целта, планирането, провеждането и анализът на резултата, а като процес на преден план в играта изпъкват ролите, които се заемат в отделните игрови дейности, реализиращи сюжета, и отношенията, в които учениците попадат във и чрез нея.
Образователните игри в педагогическата практика
Образователните игри носят редица ползи по отношение на интелектуалното и личностното развитие на човека.
Предимства на образователните игри:
1. Развиват логическото мислене – основно предимство на образователните игри, особено когато става въпрос за използването им от деца.
2. Подобряват компютърните умения – повечето от съвременните образователни игри са неизменно свързани с работата с компютър. Умение, което е изключително важно в съвременния развит и високотехнологичен свят.
3. Изграждат стратегическо мислене – голяма част от образователните игри спомагат за изграждане на стратегическо и дългосрочно мислене у детето. Такъв тип мислене в игрите служи за преодоляване на отделните препятствия и преминаване на следващите нива.
4. Развиват социалните контакти – повечето образователните игри, налични в мрежата, дават възможност за взаимодействие и контакт с други хора.
5. Повишават концентрацията – образователните игри подобряват способността на децата за концентрация, фокусиране и насочване на усилията към постигане на дадена цел.
6. Допринасят за увереността – според различни изследвания образователните игри са пряко свързани и с повишаването на самочувствието на децата и на тяхната увереност в собствените знания и възможности.
7. Намаляват стреса – образователните игри подпомагат децата да се освободят от натрупаните в ежедневието стрес и напрежение.
8. Имат положителна роля при дефицит на вниманието – образователните игри действително помагат на деца, при които се наблюдават дефицит на вниманието или други психични разстройства.
Може да се каже, че развитието и усъвършенстването на образователните игри е до голяма степен свързано с основните тенденции в съвременния глобализиран и технологичен свят. Или с други думи, с навлизането на технологиите и техниката в живота на хората се наблюдава промяна в начина, по който те играят.
Основните цели на образователните игри в обучението по информационни технологии са подобряване на знанията, уменията и отношенията на учениците, повишаване на мотивацията им за учене и превръщане на стандартните уроци в интересни и занимателни. Съществена характеристика на използването на компютърните игрови среди в обучението е предизвикателството да се решават конкретни проблемни ситуации. Ученикът взаимодейства с виртуалната среда на играта, развивайки умения да експериментира, да взема различни решения, да контролира развитието на ситуацията. Интерактивните модули в приложението LearningApps.org предизвикват интереса на учениците и ги мотивират активно да участват в процеса на работа. Провокират критичното и креативното мислене и въображението им, подобряват практическите умения и самоконтрола.
Експерименталното обучение чрез интерактивни образователни игри по информационни технологии в 7. клас потвърди ефективността на приложения иновативен модел по отношение на по-качественото усвояване от учениците на необходимите знания, умения и компетенции по учебния предмет. И нещо много важно, прилагайки нови обучителни модели, учителят по информационни технологии успява да подбуди учениците да използват компютъра не само за забавление, а и да се възползват от възможностите на електронните услуги, ресурси и инструменти в процеса на обучение.
- Нурджан Хабилова, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Кърджали
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова