Въвеждането на елементи от изкуството на театъра и използването им в часовете по литература при изучаването на драматургични текстове е нова технология, базираща се на образователната драма. Същността на образователната драма се изразява в създаването на история чрез приемане на определени правила и роли, на определено място и време. Представя реалния живот във всичките му измерения.
Образователната драма е сравнително ново явление в областта на педагогиката. А използването на театрални елементи в часовете по литература е нова технология за повишаване на ефективността на учебния процес. Приложението на технологията, освен че прави усвояването на спецификите на драматургичния текст и на съдържанието на изучаваната творба по-достъпно и трайно, значително допринася за развитието на комуникативните умения на учениците, като ги включва в активни ролеви ситуации.
Този метод също предоставя възможност да бъдат подпомогнати учениците в търсенето и намирането на решения на техни проблеми. Ученикът навлиза във въображаем свят; чрез превъплътяването във въображаеми герои, поставени в разнообразни ситуации и изправени пред различни предизвикателства, той проектира преживяванията си и в реалните конкретни ситуации и предизвикателства, изразява и потвърждава възприятията си за действителността и света около него. Така приложението на технологията за използване на театрални елементи в училище позволява и по уникален начин да бъдат проучени въпросите, нагласите, емоциите, вълненията на учениците.
Като метод на обучение образователната драма е основополагаща за ефективно познавателно развитие. Пресъздавайки различни роли, учениците не само придобиват умения да се поставят на мястото на други хора, но и се учат в процеса на работа над тези роли, развиват своите възможности за себеизразяване, както и значими личностни качества като самоконтрол и рефлексия. Същевременно се стимулира развитието и на интересите в други форми на изкуството и науката, което прави предложената технология важен инструмент за подпомагане на образователно-възпитателния процес.
Съществено условие за успешната реализация на технологията и постигането на поставените цели е наличието на ефективна комуникация между учителя и учениците. Учителят трябва да бъде толерантен, позитивен и сърдечен, буден и отзивчив, за да може да създаде необходимата творческа атмосфера за осъществяването на образователната драма. Театралните дейности, инициирани от учениците, също трябва да бъдат толерирани от учителя чрез активното му включване и подпомагане на процеса по реализирането им.
Използването на нови технологии изисква развита емоционална интелигентност, позитивно общуване и приемане на различни гледни точки, формулирани чрез опита на другите. Технологията, основана на образователната драма и прилагането на театрални елементи, е привлекателна стратегия за обучение, която насърчава инициативността и сътрудничеството между субектите в учебно-възпитателния процес.
- 1. Николова, М. (2013). Образователна драма. Същност, особености и предизвикателства в началното училище
- Милка Виденова, Софийска професионална гимназия по туризъм, София
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова