В статията се разглежда преминаването от класическо към обърнато обучение в училище и се посочват някои от причините, породили тази промяна. Обосновава се по-високата ефективност на обърнатото обучение в сравнение с традиционното. Анализира се методът на обърнатата класна стая и се представя основаният на него педагогически модел, експериментално приложен в обучението по информационни технологии с учениците от 5. клас. Описват се целта, задачите и резултатите от проведеното педагогическо изследване.
Днешното време на непрекъснато и динамично развитие на информационните и комуникационните технологии налага съответна трансформация в методите, по които се обучават учениците в училище. Стремежът на учителите да активират вниманието на учениците води до промяна в разпределението на отговорностите в учебния процес. Един удачен метод в този аспект е обърнатата класна стая (Flipped Classroom). Тя е инструктивна стратегия, при която класическият модел на обучение се отменя. Обърнатата класна стая е съвременен педагогически метод, при който новият урок в клас и домашната работа сменят местата си. Учениците учат уроците си вкъщи, а в клас ги разглеждат, осмислят, работят върху задачите за упражнение с подкрепата и насоките на учителя, дискутират и си сътрудничат при изпълнението на групови задания.
В класическия модел на обучение в час учителят е централният фокус на урока и основен разпространител на информация, уроците са дидактически и съдържателни. Участието на учениците в класната стая с традиционно преподаване е ограничено до дейности, в които те работят самостоятелно или в малки групи върху задание, изготвено от учителя. Дискусиите в час обикновено са насочени към учителя, който контролира тяхното провеждане. Този модел на преподаване включва и даване на задачи за самостоятелна работа, които учениците трябва да изпълнят вкъщи.
Таксономията на Блум предоставя рамка между класически ориентирания клас и този, насочен към обръщане.
Приложението на таксономията на Блум при традиционното обучение се изразява в следното.
- Нива, които обхваща учителят при преподаване на учебния материал в клас:
- запаметява;
- разбира;
- прилага.
- Нива, които обхваща ученикът при изпълнение на домашната работа вкъщи:
- анализира;
- оценява;
- създава.
Обърнатата класна стая целенасочено сменя ориентацията към модел с централен фокус ученика, при който е възможно да се изследват по-задълбочено теми и да се създават по-значими възможности за обучение по време на час, докато образователните технологии като онлайн видеа се използват за предоставяне на съдържание извън класната стая. В обърнатата класна стая предоставянето на съдържание би могло да бъде в различни форми. Често за тази цел се използват видеоуроци, задания, тестове за самопроверка, изготвени от учителя или трети лица.
Приложението на таксономията на Блум при обърнатото обучение се изразява в следното.
- Нива, които обхваща ученикът при самостоятелно научаване на новия урок вкъщи:
- запаметява;
- разбира;
- прилага.
- Нива, които обхващат учителят и ученикът, ангажирани с учебния материал в клас:
- анализират;
- оценяват;
- създават.
Учителите се съсредоточават върху резултатите от обучението на по-високо ниво по време на урока. Това означава, че обръщането може да е толкова просто, колкото гледане на видео преди час и след това влизане в клас за по-задълбочени дискусии, анализиране и създаване. Ако обучаващите се работят с основния материал преди часa, те са по-добре подготвени да прилагат информацията и да участват в дискусии на по-високо ниво с техните съученици и с учителя.
Какво определение може да се даде за обърната класна стая?
Най-широко използваното описание на обърнатия клас е учебна среда, в която класическите дейности, извършвани вкъщи под формата на домашна работа, сега се извършват в клас. А получаването на нови знания в час се заменя със самообучение вкъщи в удобно за учениците време. Това значи, че обучаващите се гледат видео, което учителят предварително им е изпратил. След това в клас учениците работят върху задания или дейности с техните съученици и с учителя. Макар че това е вероятно най-познатата идея за обърната класна стая, обръщането може да значи много повече от гледане на видеоклипове с лекции. Включва завършване на различни онлайн дейности, тестове, викторини и т.н., които може да бъдат проверени от учителя преди началото на часа. Една от основните цели на обърнатата класна стая е да надскочи лекцията като първичен начин за предоставяне на информация и знание в структурата на часа. Добре разработеният и изнесен пред учениците урок може да бъде ефективен, но учителите разчитат твърде много на него и често това води до изключване на допълнителни стратегии на преподаване и обучение.
Обърнатата класна стая позволява на учителя да представи нови начини за извършване на дейностите в час. Добавянето на нещо ново като цяло изисква нещо старо да бъде освободено. В обърнатата класна стая учителите трябва да се освободят от осланянето си на лекцията и да насочат вниманието си върху други начини за подобряване на обучението като представяне на активни обучителни стратегии, които поставят учащите се в центъра на процеса.
Обърнатата класна стая се основава на конструктивисткия модел. Ученето е активен, социален процес. Учещите могат да използват предишния си опит и съществуващите знания, за да изградят разбиране за новия материал.
Два основни фактора насърчават реализацията на обърната класна стая:
- преобладаващото разпространение на онлайн видеа, материали и информация;
- слабите учебни резултати от традиционните класни стаи.
Освен това таксономията на Блум като метод за оценка на ефективността на обучението (по-специално когнитивните функции от по-висок порядък) може да се разглежда като цел на активното учене.