Защо прилагам метода на обърнатата класна стая в часовете по информационни технологии с учениците от 5. клас?
Защото учениците в тази възраст:
- искат да покажат в часовете по информационни технологии, че знаят много;
- искат да приложат новите знания при изпълнение на поставените задачи в час;
- могат да усвояват новите знания самостоятелно вкъщи;
- разбират, че ученето изисква усилия;
- могат да използват технологиите като ресурс, с който да решават индивидуални и групови задания.
Основната цел на разработения и експериментално приложен в педагогическата ми практика модел на обучение по метода на обърнатата класна стая е да се повиши успеваемостта на учениците, а целта на проведеното педагогическо изследване – да се измери ефективността на модела по отношение на придобитите в учебния процес по информационни технологии в 5. клас знания и умения.
Основни задачи на педагогическото изследване:
1. Проучване на специализираната литература и теоретичен анализ на проблемите и темите, свързани със съвременните тенденции в обучението.
2. Теоретичен анализ за мястото и значението на метода на обърнатата класна стая в обучението.
3. Разработване и апробиране на модел за интегриране на обърнатата класна стая в процеса на обучение по информационни технологии в 5. клас.
4. Изготвяне на дидактически ресурси за обучението при прилагане на модела на обърнатата класна стая.
5. Избор на изследователски методи и инструментариум – разработване на тестове; събиране на емпирични данни; систематизиране, анализ и обобщение на резултатите от проведения педагогически експеримент; изводи и заключения за ефективността на модела.
Учебното съдържание по информационни технологии в 5. клас дава начални знания и формира съответни умения по включените теми и раздели. Основно място в него е отредено на раздела „Създаване и обработка на графично изображение“, затова педагогическият експеримент е реализиран предимно в този, както и в раздел „Компютърна презентация“.
Тези два раздела включват:
- Създаване и обработка на графично изображение: цветови палитри, инструменти за чертане на фигури, инструменти за рисуване със свободна ръка, изрязване на част от изображение, запълване с цвят и отпечатване.
- Компютърна презентация: знания и умения за графично изображение; създаване, редактиране и форматиране на компютърен текст; обработка на таблични данни и диаграми.
След изучаването на тези раздели са проведени тестове, за да се провери има ли разлика в резултатите на учениците от обучаваната по метода на обърнатата класна стая експериментална паралелка (5А клас) и от обучаваната по класическия метод контролна паралелка (5Б клас). Резултатите и от двата теста показват по-висока успеваемост при учениците от експерименталния клас в сравнение с тази на контролния, което доказва ефективността от приложението на модела по отношение на придобитите в учебния процес по информационни технологии в 5. клас знания и умения.
От изложеното дотук можем да заключим, че приложеният модел на обучение по метода на обърнатата класна стая в часовете по информационни технологии в 5. клас е ефективен и води до висока успеваемост на учениците.
- 1. Радев, Пл. (2016). Кратка дидактика. Пловдив: Fast Рrint Books.
2. Сендова, Е. (2014). Изграждане на компетентности за моделиране чрез работа по проекти по математика и ИТ
3. Сергеев, И. С. (2003). Как организовать проектную деятельность учащихся: Практическое пособие для работников общеобразовательных учреждений. Москва: АРКТИ.
4. Учебно ръководство за метода на обърнатата класна стая в обучението на възрастни
- Танчо Мелин, СУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Стрелча
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова