В статията е разгледана същността на гражданското образование и е изведена първостепенната отговорност на училищната институция за формирането на пълноценни личности, способни да отговорят на предизвикателствата на съвременния глобализиращ се свят и успешно да се реализират в него. Направен е опит за очертаване на някои граждански компетентности, които включват основни понятия като справедливост, равенство, граждански права и задължения. Анализирани са концептуални основи на гражданското образование.
Изграждането на обществени и граждански компетентности е от съществена важност за развитието на личността на ученика, за неговото активно включване в живота и за успешната му реализация. „Като съществен съдържателен компонент на гражданското образование и възпитание тези компетентности, наред с голям комплекс от знания, умения, отношения и ценности, са в основата на реформиращото се образование на много страни по света в началото на 21. век. Гражданското образование или както още се определя като образование за демократично гражданство е сред приоритетните направления в образователните политики, насочени към модернизиране на учебно-възпитателния процес, повишаване на качеството на постиженията на учениците, осъществяване на образователната интеграция на деца и младежи от уязвими социални групи, нарастване на интереса към училището и превръщането му в място за позитивен междукултурен диалог и толерантност“ (Захариев, Стоименова & Легурска, 2012).
Според Петър Балкански и Захари Захариев гражданското образование е:
1. Вид образование с интердисциплинарен и интегративен характер;
2. Симбиоза от социални знания, умения, компетентности, ценности, отношения и демократична култура;
3. Процес на социализация и социална подготовка за усвояване на знания, умения и компетентности, необходими на индивида за интегриране в социалните структури и активно участие в обществения живот;
4. Процес на целенасочено педагогическо взаимодействие между обучаващи и обучавани;
5. Резултат, проявяващ се в активно и ефективно участие на личността като гражданин на определена държава и общество за утвърждаването, запазването и развитието на човешките права като универсални и неотменими ценности, служещи за морална основа на обществото и за законност на управлението и управляващите;
6. Качество на придобита образованост и компетентност на личността да живее в разбирателство с другите, да решава реални социални проблеми, ситуации, конфликти и обществени потребности в общностите и институциите на гражданското общество;
7. Система от организационни педагогически форми и механизми на диференцирано и интегрирано обучение в учебния процес, извънкласните и извънучилищните дейности (Балкански & Захариев, 1998).
„Съвременното осмисляне на гражданското образование се обуславя от равнището на развитие на социума и актуалните трансформации на публичното пространство, съпровождани от сложни и нерядко противоречиви обществени тенденции. Неговата философска и същевременно практикоориентирана концепция обслужва обективната реалност на изграждане на демократично гражданско общество и правова държава, в които първостепенна роля теоретично се отрежда на правата на човека и гражданина. Днес гражданското образование не е само значим фактор от просветната сфера на демократичния свят, но е един от социалните инструменти за осигуряване на духовно и нравствено развитие на обучаваните на базата на гражданските приоритети при формиране на ценностната им система“ (Киркова, 2003).
Концептуалните основи на гражданското образование в рамките на средното училище са свързани с преподаване на правилата на колективния живот на бъдещото поколение.
Гражданското образование е интердисциплинарна предметна област, която включва натрупването на знания, създаването на ценности и усвояването на модели на поведение, свързани, от една страна, с управлението на гражданските права и отговорности в обществото и от друга страна – с личностното осъществяване и реализация в живота.
По-важни взаимносвързани аспекти:
- Гражданското образование е процес на последователно усвояване от младото поколение на правилата и нормите, регулиращи взаимоотношенията на индивида и обществото;
- Гражданското образование е процес на социализация, при който подрастващите придобиват знания, ценности, социални умения, даващи им възможност да отстояват правата си в социалната група в обществото;
- Гражданското образование е процес, който акцентира върху развитие на самостоятелно и критично мислене.