Електронните образователни ресурси са универсално средство за организация на технологичното обучение в новата информационна среда. Използват се за организиране и реализиране на предвидените методи и похвати на обучение за усвояване на конкретно учебно съдържание, за измерване на резултатите от обучението. Анализирането на тези резултати има за цел установяване на проблемни области в обучителния процес, промяна в начина на мислене, усъвършенстваща професионализма на учителите и обуславяща професионалната и личностната реализация на младите хора в променящото се общество. В статията е представена иновативна педагогическа технология за анализ на органични вещества в храни чрез използване на електронни образователни ресурси, експериментално приложена в обучението в 10. клас на Професионалната гимназия по хранителни технологии и техника в Пловдив.
Промените в образователната сфера са необходими и неизбежни. Редица фактори налагат търсенето, създаването и апробирането на нови и иновативни педагогически технологии за обучение в практиката:
- промените в типовете среди за обучение в обществото;
- ролята на учителя като фактор за промяна в обучителния процес;
- развитието и използването на ИКТ в информационното общество, което предизвиква динамични промени и в класната стая на 21. век.
В съвременните обществени условия използването на електронни образователни ресурси е неотменен елемент от новите педагогически технологии като универсално средство за организиране на обучителния процес. Електронните ресурси се състоят от данни, представляващи числа, текст, графики, изображения, карти, анимации, музика, звуци, и програми от набори от инструкции.
Педагогическото изследване на експериментално приложената в обучението в 10. клас на Професионалната гимназия по хранителни технологии и техника в Пловдив иновативна технология за анализ на органични вещества в храни чрез използване на електронни образователни ресурси открои следните основни проблеми:
- липса на готови електронни образователни ресурси;
- липса на учебници по професионалната подготовка в средното образование по предмета „Органични вещества в храни“, професия „Лаборант“, персонализирани за конкретната възрастова група – 10. клас;
- липса на информационна култура, водеща до промяна на ролите на учителя и на ученика в обучителния процес, до промяна в начина на мислене при създаване на култура на учене и използване на ИКТ.
Според IX Национална конференция „Образованието и изследванията в информационното общество“ (2016 г.) електронните учебни ресурси улесняват педагогическата работа в процеса на обучение. Почти 78% от преподавателите използват авторски (създадени от самите тях) електронни ресурси в зависимост от нуждите си. В свободните си коментари анкетираните преподаватели оценяват положително влиянието на технологиите като средство за обучение, въпреки че това изисква повече усилия от тяхна страна. Те изтъкват, че чрез електронните ресурси се преодоляват пасивността и скуката в час, повишават се мотивацията и активността на учениците, което естествено води и до по-добри резултати от конкретната учебна работа.
Най-общо, основните характеристики на електронните ресурси може да бъдат представени по следния начин:
- Интерактивност – в посока смяна на ролите на учителя и на учениците;
- Мултимедийност – съчетана с дидактическите принципи на обучението, които са основата за съдържанието, формите и методите на работа в настоящия педагогическия експеримент. Мултимедийното представяне на информация е съобразено с принципите на мултимедията, свързани с начина, по който човешкият мозък учи: двуканално възприемане на информация (визуално и звуково), ограничен капацитет за възприемане в определен момент и активна когнитивна обработка на информацията до визуални и вербални модели, интегрирани с предходни знания (вж. Алексиева, 2021);
- Модалност – осигурява се от аудио- и видеоресурсите на техническите устройства (компютри, интерактивни дъски и др.);
- Стандартизираност – за лесен пренос на различните информационни системи.
За целите на експерименталното изследване са разработени и приложени различни авторски електронни ресурси. Чрез тях се получава в разнообразна форма учебна и справочна информация и се организира процесът на усвояване на знания и умения чрез постигане на познавателна самостоятелност. Използват се и за ефективно контролиране на резултатите от обучението. Съдържат схеми за анализ, таблици, видеоклипчета, указания за провеждане на химични демонстрационни реакции, въпроси, проблемни задачи, изискващи творчески подход при планиране, организиране и извършване на функционален анализ на органични съединения в непознати вариативни ситуации.