Разработването и детайлизирането на електронните ресурси за експеримента са съгласно:
- предвиденото за усвояване учебно съдържание;
- планираните образователни резултати;
- дидактическите и мултимедийните принципи;
- подходите и методите на преподаване;
- възрастовата група – 10. клас;
- нивото на знания и умения;
- матрицата на Тейлър;
- таксономията на Блум.
Приложени електронни ресурси в експерименталното изследване:
- презентации – електронни ресурси, разработени от учениците;
- пакети на ученика, съдържащи учебно-възпитателни въпроси, проблемни задачи, данни с научна стойност, текстове с интересни факти, снимки на молекули на органични съединения, на химични връзки, на схеми на химични реакции, алгоритъм на работа за провеждане на демонстрационни химични анализи, таблици, видеоклипове и т.н.;
- тестове.
Създадените електронни ресурси от учениците под ръководството на учителя имат за цел:
- Усъвършенстване на уменията за подбор и синтез на информация;
- Развиване на умения за търсене и придобиване на знания от практиката – проучване на изискванията към методите за качествен лабораторен анализ на органични вещества в храни от действаща университетска лаборатория;
- Придобиване на комуникативни умения и умения за екипна работа;
- Познаване и спазване на критериите при изработване на презентации;
- Подобряване на презентационните умения;
- Вземане на информиран избор при решаване на проблеми;
- Формиране на нагласа за учене през целия живот.
Акцентира се и на въпроса за избора на източници от учениците при разработването на електронни ресурси, като се изяснява необходимостта:
- от преценка от учителя на научното качество на електронните източници, избрани от обучаемите;
- от идентифициране на автора на материала от посочения адрес (URL) на сайта, годината на създаване на източника на информация, обсъждане на отговорите, открити в него;
- от смесено използване на онлайн източници съвместно с посочен източник от учителя с ясно подчертаване и дискутиране на причините за избора му;
- от ползване на утвърдени онлайн библиотеки и традиционни печатни издания;
- от развиване на изследователски умения чрез преминаване и разграничаване на въпросите какво се изследва, защо се изследва, как се осъществява практически изследването и какви изводи може да се направят;
- от изграждане на учениците като критични потребители на източниците на информация.
Приложението на електронните учебни ресурси съвместно със съответното технологично оборудване даде възможност за постигане на следните цели:
- Повишаване на интереса и активността на учениците чрез електронните образователни ресурси, които прибавят специфичните си характеристики към традиционното обучение. Това допринася за по-обхватно възприемане на учебния материал (неусетно учене и повишена ефективност);
- Обучение, провокиращо познавателна активност у учещите;
- Динамична среда на взаимодействие за затвърдяване на усвоени вече знания и умения, както и за тяхното разширяване и придобиване на нови;
- Онагледяване на процесите по различни начини, статични модели, динамични в развитие. Дава се възможност за повторения на дадено действие и затвърдяване на учебния материал;
- Повишаване на темпа на работа, както и на степента на усвояване на знанията, тъй като източниците на знания и информация са по-атрактивни и достъпни;
- Придобиване, затвърдяване и усъвършенстване на компютърната грамотност, което води и до самостоятелност при усвояването на знания, разкриването на зависимости и взаимодействия;
- Създаване на възможност за учене в сътрудничество;
- Оценяване на способностите за работа в екип на учащите се;
- Използване на предимствата на ИКТ в помощ на учителя – предоставят възможност за прилагане на нови форми и методи на работа, за незабавно получаване на обратна връзка и особено за онагледяване, адаптиране и персонализиране при представяне на учебния материал;
- Реализиране на педагогическо взаимодействие от нов тип – променят се функциите на преподавателя в учебния процес. По своята същност това е смяна на парадигмата – учителят променя ролята си от носител на информация и знания в организатор и консултант. Интегрирането на ИКТ в обучението трансформира преноса на информация от пасивна в активна комуникация (вж. Shyshkina, М.).
В заключение, проведеното с десетокласници от Професионалната гимназия по хранителни технологии и техника в Пловдив експериментално обучение по иновативна педагогическа технология за анализ на органични вещества в храни чрез използване на електронни ресурси потвърди налагащото се в образователната практика становище, че електронните ресурси са универсално средство за организация на технологичното обучение в новата информационна среда.
- 1. Алексиева, Л. (2021). Електронни ресурси за онлайн обучение по математика в началните класове – същност, видове, качество
2. Shyshkina, М. The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment - инж. Васка Каравасилева, Професионална гимназия по хранителни технологии и техника, Пловдив
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова