Игра „Математическо лото“
Всеки ученик получава голяма карта със задания и множество малки карти със съответните отговори. Целта на играта е голямата карта да се покрие с правилните отговори от малките карти.
І вариант
7 | 24 | 8/9 | 7/6 | |
Не | 3,2 | < | 3 | |
Не | 16 | 91 | Да |
ІІ вариант
Да | 45 | 36 | 3 | |
> | 3,2 | 1 | ||
Не | 13 | 7 | 16 | 11 |
Въпроси към лотото:
- Числителят на дробта .
- Знаменателят на дробта .
- Най-голямата правилна дроб със знаменател 9.
- Най-малката неправилна дроб със знаменател 6.
- Сравнете дробите и (намерете в картончетата знак < или >).
- Превърнете в смесено число дробта: = ?
- С кое цяло число се записва дробта ?
- Намерете десетичната дроб, равна на .
- Вярно ли е равенството: = ? (Да или Не)
- = ?
Всеки ученик получава картонче от един вариант. Двама ученици с два различни варианта работят на дъската (на по-голям картон имаме вариантите с възможност за залепяне на дъската), а всички останали изпълняват заданието самостоятелно. Учителят чете въпросите, а учениците отбелязват верните отговори, като ги зачеркват или покриват с малки блокчета (части от пъзел или др.). Време за отговор – 30 секунди. Следват проверка и коментар. Проверката може да се прави по положението на зачеркнатите (покритите) блокчета, по непокритите или по успешното подреждане на пъзела от гърбовете на отговорите.
Интегрирана работа „За книгите“
Интегрираната работа „За книгите“ е разработена като урок за затвърдяване на знания. Той е реализиран като мултимедиен урок по математика. Презентацията към него е разработена с много хипервръзки и интерактивни елементи, с което се провокира интерес у учениците. Задачите са разнообразни и елементът на изненада задържа вниманието на учениците и е предпоставка за активното им участие в работата в часа по математика.
Първият вид задачи са под формата на тест (фиг. 3). Върху слайда се визуализира задачата заедно със списък от отговори, сред които само един е верен. Останалите са много близки до верния – грешките са свързани с неправилно пресмятане в преминаването. Само един от дадените отговори се различава съществено като число от останалите.
Учителят избира ученик, който да маркира верния отговор на задачата. Ако ученикът посочи верен отговор, хипервръзка препраща към интересен факт, свързан с рециклирането на хартия. В случай че отговорът е грешен, хипервръзката препраща към слайд със съобщение за грешка.
Фигура 3. Екрани от мултимедийната презентация за реализиране на интегриран урок по математика
Вторият вид задачи, включени в урока, са текстови. Изборът на текстова задача става със завъртане на колелото на късмета (фиг. 4). Чрез добра анимация, която се стартира при щракване върху колелото, се симулира случайност на избора, което поддържа любопитството на учениците. При правилно решаване на текстовите задачи учениците научават нови интересни факти.
Фигура 4. Избор на текстова задача чрез завъртане на колелото на късмета
Заключение
Игрови подход в обучението по математика се прилага в часовете за затвърдяване на изчислителни знания и умения. Решаването на много на брой задачи помага да се автоматизират изчислителните умения на учениците. А в играта мотивацията за победа води до желание и активно целенасочено действие от страна на ученика. Емоцията от играта е допълнителен мотивиращ фактор. Развиват се уменията за екипност, толерантност, взаимопомощ, за критично мислене, изработване на стратегия, оптимизиране на действия.
С повишаването на дигиталната компетентност на учителите тези интегрирани уроци може да се превърнат в изключително атрактивни и мотивиращи за работа учениците. В практиката се прилагат не само мултимедийни уроци, но също и такива с използване на разнообразни интернет технологии, платформи за създаване на интерактивно учебно съдържание – кръстословици, пъзели, тестове и др.
- 1. Духавнева, А. В. (2006). Игровые технологии. В: Педагогические технологии. М.–Р.
2. ПРИОБЩИ.СЕ
- Таня Кьоровска, СУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Рудозем
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова