Запазването на историческото съзнание, социалната памет и опита на поколенията са важна задача на съвременното образование. Чудесна възможност в това отношение предоставят извънкласните и извънучилищните форми на обучение на учениците. В статията е представена дейността на клуб за занимания по интереси „Търновче“ при ОУ „Св. Патриарх Евтимий“ – Велико Търново. Описани са целите, задачите, методите и формите на работа, реализираните с учениците дейности, съобразно с тематичната програма на клуба, и са направени изводи от проведеното експериментално обучение.
Превръщането на училището в привлекателно за ученика място е желание и приоритет на всеки учител. Обществените очаквания към образованието са свързани с повишаване на качеството на знанията, уменията и отношенията, на придобитите в училище компетентности. Знанието дава възможност както за опознаване на света, така и на самия себе си. Образованият човек трябва да съчетава социални умения и способности, емоционална и интелектуална компетентност, да интегрира и да преобразува, да поема отговорност за своите действия.
Извънкласната дейност в училище може да бъде удачен и ефективен инструмент за развиване на уменията на учениците и обогатяване на социалните им контакти. Тя създава условия в свободното си време те да научават по непринуден начин полезни неща, да придобиват и усъвършенстват различни умения, да разширяват и обогатяват контакти и отношения.
„Извънкласната и извънучилищната работа на учениците заемат важно място в системата от организирани форми на обучение. Между работата в клас и извънучилищната дейност има тясна връзка и приемственост“ (Петров, 1992). Извънкласните форми на обучение обхващат различни дейности, като индивидуална работа на учениците, занимания по интереси, ученически школи, масови мероприятия. В недалечното минало според П. Петров се смята, че груповите занимания по интереси не са типична извънкласна организационна форма на обучение за малките ученици. В последните години започна да се обръща особено внимание на тези форми на работа в началните класове. Участието на учениците в тях е доброволно и помага за задоволяване и развиване на техните по-специални интереси.
Извънкласните дейности са приоритет на МОН в последните години. Работи се по редица европейски програми и проекти като проект „Успех“, „Твоят час“ „Приобщаващо образование“ и др. Основна цел са разгръщането на способностите на учениците и повишаването на мотивацията им за учене чрез дейности, развиващи специфични знания, умения и компетентности.
Чрез заниманията по интереси може да се изграждат ключови компетентности, да се формират ценности, да се развиват патриотичното, гражданското, екологичното и интелектуалното възпитание. Те дават възможност да се поощряват иновациите и креативното мислене на учениците. Предоставят поле за различни изяви, междуинституционални дейности, запознаване с културни, исторически и природонаучни обекти, посещение на институции, публични и стопански организации и др.
С приетата с ПМС № 232 от 20.10.2017 г. Наредба за приобщаващото образование ясно се регламентират дейностите за занимания по интереси в училищата. Това са дейности за стимулиране, развитие и изява на интересите и способностите на децата и учениците в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта.
Могат да се провеждат в различни организационни форми – клуб, състав, ансамбъл, секция, отбор и др.
Организират се в няколко тематични направления:
- Дигитална креативност;
- Природни науки;
- Математика;
- Технологии;
- Изкуства и култура;
- Гражданско образование;
- Екологично образование и здравословен начин на живот;
- Спорт.
Обединяването на различни дейности оказва благоприятно влияние върху учениците. Извънкласните дейности са важен елемент от ученическия живот и изграждат общност от деца със сходни интереси. Според редица изследвания тези занимания влияят положително на учениците. Помагат им да постигат по-добри резултати по основните учебни дисциплини, да развиват умения за работа в екип и допринасят за по-лесно и бързо социализиране. Срещите по време на заниманията карат учениците да се чувстват като част от една група с общи интереси, да покажат свободно своите качества, да се опознаят още по-добре. Така успяват да повишат самочувствието си и да разгърнат индивидуалните си таланти.
Тази форма на обучение дава възможност за постигане на оптимални резултати и развитие на качества и способности.