Независимо че са ползвани ИКТ, че са търсени различни възможности за работа, включително с прилагане на проектния метод, оценките по статистика са по-ниски. Разбира се, дисциплината е по-трудна в очите на учениците, но и нейната приложна страна остава по-встрани от тяхното полезрение. В потвърждение на това са представените резултати в следващата таблица, от които се вижда, че най-малко е ясна за учениците приложната страна на статистиката и е необходимо да се работи в тази насока.
Таблица 2. Оценка на отношението по предмети
Предмет | Интерес | Приложение |
Икономика и организация на предприятието | 4,92 | 4,45 |
Статистика | 4,37 | 3,87 |
Финансово-икономически анализ и контрол | 5,15 | 5,20 |
Това означава, че трябва да се помисли да се направи следващата крачка – въвеждане на програмните продукти за обработка на данни. На практика всички висши училища са ги включили в процеса на обучение. Познати са и се използват различни програми – SPSS, Statistika и др. През 2014 г. издадох в съавторство Методическо ръководство по статистика с приложение на SPSS, където паралелно са разгледани стандартното използване на статистическите методи и приложението на програмата SPSS. От същото време датира и организирането на групи за извънкласни занимания и обучение за работа с тази програма в НФСГ.
В педагогическата си практика многократно съм провеждала анкетни проучвания на нагласите на учениците и готовността им да разширят познанията си. Специално по въпроса за изучаване на дисциплината „Статистика“ с приложение на ИКТ отговорите отчитат положителни нагласи. По-долу са представени данни от допитване сред ученици от 12. клас, като анкетираните са давали повече от един отговор.
Таблица 3. Предпочитан метод за обучение
Метод | Предпочитание |
ИКТ | 20 |
Проекти | 14 |
Упражнения | 0 |
Проекти/ИКТ | 11 |
Интересът и ползата са взаимносвързани, като по мое мнение водещ е интересът. Опитът показва, че ако е налице интерес, лесно се намира полезната страна, но дори нещо да е изключително полезно, то не става по-желано (както е с лекарствата например).
Проблем при обучението чрез работа по проекти обаче, независимо от твърденията на учениците, че се разширява обхватът на използваното учебно съдържание, е възможността машинално да се пренася готов материал в проекта. Приносът може да се сведе до преписването на нещо, а ползата от това е твърде съмнителна. Обичайно е ученици, които се представят зле в процеса на обучение, да изразяват желание да разработят проект или да напишат доклад, за да повишат оценката си или за да не останат на поправителен изпит. Разработването на проект, разбира се, е на едно по-високо ниво в сравнение с доклада, но при умело боравене с ИКТ и при евентуално некоректно отношение от страна на обучаваните търсеният ефект не би бил постигнат. В този смисъл използването на проектите като начин на обучение/оценяване трябва да бъде с определена мяра и под стриктен надзор.
Използването на ИКТ в обучението позволява да се приближат учебното съдържание и приложението на статистическите методи до начина на мислене на учениците, до желанието им да ползват възможностите на информационно-комуникационните технологии и съвсем не на последно място – до това, което изискват в момента бизнесът и работодателите. В практиката си постоянно се стремя да включвам технологични компоненти – презентации, самостоятелни задания с използване на ИКТ и пр. В допълнение, както посочих по-горе, работим с учениците и със статистически софтуер.
В заключение ще отбележа, че при разговори и с родители, и с ученици установявам засилен интерес към модернизация на образованието, към въвеждане на технологиите. Това не може да бъде еднократно действие, това е продължителен процес, който е започнат и в известен смисъл дори ускорен от пандемията и дистанционното обучение.
- Магдалена Каменарова-Симеонова, Национална финансово-стопанска гимназия, София
рецензент: доц. дпн Славка Ненова