Настолна игра „Много, много“
Тази игра предлага два варианта, като трудността ѝ може да се регулира, така че да отговаря на индивидуалните потребности и възможности на всеки ученик или на класа като цяло. И двете версии на играта са подходящи за запознаване с таблицата за умножение или за нейното затвърдяване.
Настолната игра ,,Много, много“ предоставя възможност учениците да се запознаят с принципите за съставяне на таблицата за умножение, да затвърдят и автоматизират уменията си за умножение и деление. Актуализират се стари знания чрез онагледяване и аналогия. Играта стимулира познавателната активност, а също и качества на ума като подвижност, гъвкавост и съобразителност.
По много интересен и нагледно-практичен начин играта представя цялата таблица за умножение благодарение само на две карти. Без да е необходимо запаметяване, детето се научава да умножава числата от 1 до 5. Играта се основава на техника, която помага на второкласниците да видят какво е умножението и дори да го „държат“ в ръцете си. Това е изключително важно за първите стъпки в аритметиката. Недостатъкът на този метод е, че картите за игра трябва да бъдат изработени, но това е чудесна възможност за осъществяване на междупредметна връзка или е вариант за творческа домашна работа по математика. Картите за игра може да бъдат обикновени правоъгълници или да са във формата на къщи. Прозорците в тези къщи са прозрачни – това е основната характеристика на техниката. Чрез свързване на две карти (къщи) с по три прозореца получавате къща, в която броят на прозорците ще бъде шест: 2 х 3 = 6 (играта е подобна на Метода на окото, но с карти).
Фигура 3. Настолна игра „Много, много“
,,Лайфхак“ умножение по 9 с пръсти
,,Лайфхак“ техниката е приложима за цялата таблица с 9. Благодарение на тази игра с пръсти второкласниците могат да се запознаят с таблиците за умножение и деление с 9 или да затвърдят знанията си.
Умножаването по 9 обикновено е най-трудната част от таблицата за умножение за второкласниците. Тя може да бъде представена по практичен и лесен начин на учениците, като те използват собствените си длани. Дланите им трябва да са обърнати към тях. Мислено пръстите се номерират от 1 до 10 от ляво надясно. Умножава се например 7 по 9. Сгъва се седмият пръст, броейки от ляво надясно. Броят на пръстите до сгънатия са десетици, в нашия пример 6. Броят на пръстите след сгънатия са единици, т.е. 3. В резултат се получава 63.
Фигура 4. ,,Лайфхак“ умножение по 9 с пръсти
Играта като дидактично средство е широко използвана в обучителния процес. Чрез нея се създават условия за усещане на радост от ученето и удовлетвореност от постиженията, за активно участие на ученика в учебния процес, за развитие на качества на мисленето и въображението. Учителят трябва да умее да съчетава класически и иновационни средства, базирани на педагогически модели и дигитални технологии, за да направи учебния процес лесен и разбираем за учениците. Представените игри може да се използват в уроците за затвърдяване на табличното умножение и деление, за преговор или за обобщение. Имат състезателен характер и създават приятни емоции у учениците. Не е предопределено, нито необходимо децата да седят неподвижни за дълги периоди от време, те трябва да бъдат провокирани да мислят. Децата имат перфектна система за учене, която е естествено вградена в тях. Те са любопитни по природа, задават въпроси и осмислят реалността си чрез игра.
В тази връзка, обучението в начален етап на образование е важно да отчита и да е съобразено със значими възрастови особености на учениците, като:
- Децата учат най-добре, когато са спокойни и щастливи – учените са доказали, че безпокойството и стресът всъщност пречат на децата да учат.
- Децата учат най-добре, когато нещо е интересно и забавно – когато математиката е забавна, децата отдават цялото си внимание, енергия и ентусиазъм… така те учат и запомнят много повече.
- Децата учат най-добре, когато получават много повторения в различен контекст от реалния живот – колкото по-разнообразно е изучаването на една тема, толкова по-задълбочено става разбирането ѝ от детето (Гюрова, 2000).
С какво играта ще допринесе в обучението по математика?
- Помага на разтревожените деца да преодолеят страха си да учат по математика.
- Повишава увереността на децата, които смятат, че са зле по математика.
- Прекратява битките с математиката.
- Прави математиката забавна – не стресираща или скучна.
- Допринася децата да се справят по-добре по математика, без да го осъзнават.
Организирано по игрив начин, ученето на детето се умножава и е много по-лесно и бързо. Това се случва, защото по време на игра визуалната памет се използва с пълна мощност. Благодарение на дидактичните игри учениците изпитват чувство на удоволствие от успешно завършената работа, имат стимул и мотивация да изпълнят задачата възможно най-скоро.
- 1. Вълкова, Т. (2007) Методика на обучението в началните класове (Частни методики). Варна: Колор Принт.
2. Гроздев, С. & Дойчев, Св. (2009). Математическите игри като средство за откриване на математически таланти (с. 237–244). В: Математика и математическо образование. София: Съюз на математиците в България.
3. Гюрова, В. (2000). Педагогически технологии на игрово взаимодействие. София: Веда Словена – ЖГ.
4. Паскаль Блез – Мысли
- Ивелина Маджарова, ОУ ,,Св. Св. Кирил и Методий“, с. Труд, обл. Пловдив
рецензент: гл. ас. д-р Весела Мирчева