В статията е направен кратък преглед на научнотеоретическите основи, свързани с груповата работа на учениците и интерактивните методи на обучение. Предложена е програма за групова работа с използване на интерактивни методи при изучаване на раздел „Топлинни явления“ в часовете по физика и астрономия в 9. клас. Описани са процесуалният и контролно-оценъчният компонент на представената педагогическа технология.
Навлизането на информационно-комуникационните технологии във всички сфери на обществения живот категорично налага и учителите да променят своите стратегии и методи, да бъдат новатори, да генерират идеи, да реализират качествено ново интерактивно обучение, ориентирано не само към запаметяване на факти и понятия, а към изграждане на техники за ефективно учене. Младите поколения имат повишен афинитет към новите технологии и това трябва да се използва като приоритетен начин за мотивиране за учене и за стимулиране на интерес към обучението, в частност по физика.
Обучението по физика чрез прилагане на интерактивните методи предлага една нова образователна среда, която провокира знанията, уменията и въображението на учениците с богати възможности за разнообразни дейности, за реализиране на различни проекти, за изпробване на варианти, за търсене на нови подходи, стратегии и решения. Допринася за формирането на алгоритмичната култура, за развитието на познавателните способности на учениците – абстрактно, логическо и алгоритмично мислене, дисциплинираност на мисълта и възможност за самообучение, за усъвършенстването на уменията за боравене с информация и данни, за работа с компютърна система като инструмент за обработване на информация и управление на информационни процеси.
Учениците трябва да бъдат мотивирани да изучават, описват, оценяват, разграничават, илюстрират и анализират физичните явления. Как да повишим тяхната мотивация, как да направим така, че да получат емоционална удовлетвореност от учебната си дейност? Търсенето на отговор на тези въпроси очерта идеята за разработване на модел на педагогическа технология на групова работа с използване на интерактивни методи в обучението по физика в 9. клас.
Съществува категоричното убеждение, че във всеки клас независимо от учебния предмет и от възрастта на учениците учителят може да използва групирането, за да се учат учениците да работят в малки групи (Андреев, 2001).
Груповата работа стимулира развитието на социални умения и сътрудничество. Съвместно се обсъждат теми, насърчава се участието на по-стеснителните ученици, вземат се решения. При груповата работа се създава атмосфера на доверие, в общуването се развиват умения и качества, които ще бъдат необходими на младите хора при личностно-професионалната им житейска реализация.
Теоретични основи на модела на педагогическа технология на групова работа с използване на интерактивни методи
Технология. Технология в образованието
Съществуват различни дефиниции за технология:
- Технологията е съвкупност от последователни операции на производствен процес, включително указанията и средствата за извършването им (РЧДБЕ, 2001);
- Технологията е целенасочено методическо действие по схема (Современная западная философия, 1998);
- Технологията е съвкупност и последователност от методи и процеси за преобразуване на входящи материали, позволяващи да се получи продукция със зададени параметри (Педагогика…, 2000).
Технологията е свързващото звено, което осигурява ефективен пренос на теорията в практиката и висока надеждност при планирането и осъществяването на всяка практическа дейност.
Въпросът за образователните технологии заема важно място в днешното общество. Най-общо, това са техники и средства, целящи подобряването на ученето. Включват интегративно решаване на проблеми, отнасящи се до човешкото учене. В този случай акцентът се поставя върху техниката на преподаването и ученето, която е по-малко явна, но е с водещо значение при решаването на практически педагогически проблеми, свързани с повишаването на ефективността на процеса на обучение.
От всичко казано дотук следва, че образователната технология включва технологията в обучението плюс неуловимия интелектуален аспект. Следователно образователната технология не трябва да се разглежда само като техника за реализация на преподаването и ученето, в смисъл на сбор от методи, похвати, форми и средства за обучение. Тя е много по-широко понятие и се възприема като последователност от педагогически решения, взети от учителя след анализ на обучаващата реалност.