Светът на съвременното дете в предучилищна възраст е различен, игрите са необичайни за нашето разбиране. Съвременната игрова дейност се премести в друга реалност – виртуална, и тя е също толкова обективна за детето, колкото и физическата реалност. А всички информационни и комуникационни устройства помагат на децата, от една страна, лесно да свикнат със света на високите технологии, а от друга – да получат голямо удоволствие от самия процес на познание.
„Без игра няма и не може да има пълноценно умствено развитие. Играта е огромен светъл прозорец, през който жизнен поток от идеи и концепции се излива в духовния свят на детето. Играта е искра, която разпалва любознателността и любопитството“, пише великият учител и писател В. A. Сухомлински.
Ученето чрез игра е динамично, завладяващо детското въображение, което е естествено за децата в предучилищна възраст. Игровите дейности са водещи в тази възраст и всяко учебно средство, което учителят използва за своите ситуации, трябва да бъде гъвкаво, трансформируемо и мобилно.
Технологията с добавена реалност (AR) е синтез от два свята – реален и виртуален – и има големи перспективи в системата на предучилищното образование. Уникалната технология съдейства за създаване на благоприятни условия за развитие на децата в съответствие с тяхната възраст и индивидуалните им особености и способности и ще послужи като стимул за развитие на познавателните компетентности и фината моторика. Използването на технология с добавена реалност допълва традиционните дидактични игри с нови функции. В игровия комплекс, използвайки AR технологиите, децата получават информация под формата на звук, видео, изображения, движения, интерактивни упражнения, различни задачи, въпроси и др.
Внедряването на игрови комплекс ни позволява да постигнем редица ефекти в образователния процес в предучилищна възраст:
-
- повишаване на мотивацията на децата за обучение и в резултат на това постигане на нови образователни резултати;
- осигуряване на комфортна работа за децата с различни индивидуални възможности за възприемане на информацията;
- разширяване на информационната и образователната среда на учителя и децата, давайки възможност на децата да учат и научават, докато играят, без да са обвързани с компютър в конкретна стая;
- демонстрация на възможностите и предимствата на мобилните технологии и технологиите с добавена реалност в образователните дейности. Децата стигат до изводи, че мобилното устройство може да се използва не само за забавление, а и за обучение;
- преодоляване на дигиталното разделение между деца, родители и учители.
Дидактичните игри, използващи технологията с добавена реалност, позволяват на учителя да ги реализира във всички образователни направления, а задачите в една игра да се интегрират в различни области:
-
- формиране на мотивация за учене, насочена към задоволяване на познавателните интереси;
- развиване на умения за самоорганизация, саморегулация на учебната дейност;
- развиване на умения за извличане и обработка на информация в различни форми;
- умствено развитие;
- развиване на образно мислене и въображение;
- развиване на фината моторика;
- развиване на социалните компетентности на децата;
- преодоляване на страх;
- развитие на емоциите;
- създаване на навици, свързани с грижа за другите;
- развитие на мотивация и ентусиазъм;
- забавление, радост и удоволствие;
- формиране на комуникативни умения и навици.