В таблица 1 са представени очакваните резултати (знания и умения) от учебно-познавателната дейност.
Таблица 1. Очаквани резултати от учебно-познавателната дейност на учениците
ЗНАНИЯ | УМЕНИЯ |
I тема: Държавата и пазарната икономика | |
1. Пазарни дефекти.
1.1. Знания за нарушаването на състоянието на съвършената конкуренция.
1.2. Знания за понятията „безработица“ и „инфлация“.
|
1. Разпознаване на понятието МОНОПОЛ (състояние, при което на пазара има един-единствен производител) и ОЛИГОПОЛ (състояние, при което условията на пазара се контролира от няколко фирми). 2. Описание на отделните видове понятия – „безработица“ и „инфлация“, които определят пазарните дефекти в икономиката. |
2. Механизъм за фискална политика.
2.1. Знания за преки данъци: – Данък върху сгради; – Данък върху наследство; – Данък върху доходи на физически лица; – Данък върху печалбата. 2.2. Знания за косвени данъци: – Данък добавена стойност (ДДС); – Акцизи, мита. |
Умения за разпознаване на преки и на косвени данъци и групирането им според обхвата на облагането. |
II тема: Кръгова икономика | |
1. Знания за кръгова икономика.
2. Знания за екоиновация. |
1. Умение за разпознаване на понятията „кръгова икономика“ и „екоиновация“.
2. Умение за описание на модела за кръгова икономика. |
III тема: Предприятието – основен субект на бизнеса | |
1. Знания за правния статут на търговското предприятие.
2. Знания за основните форми на търговското предприятие. 3. Знания за малки и средни предприятия. |
Умение за разпознаване на отделните видове търговски предприятия по Търговския закон:
– Едноличен търговец (ЕТ); – Събирателно дружество (СД); – Дружество с ограничена отговорност (ООД); – Акционерно дружество (АД). |
IV тема: Избор на предмет на дейност, правна форма, местоположение и големина на предприятието | |
1. Знания за избор на предмет на дейност на предприятието;
2. Знания за избор на местоположение и размер на предприятието. 3. Знания за избор на правна форма на предприятието. 4. Знания за избор на организация на предприятието. 5. Знания за регистрация и определяне на фирмата. |
1. Умение за разпознаване и анализиране на всеки един избор, свързан със създаването на предприятие.
2. Умение за описание на фактори, които оказват силно влияние върху избора на предмета на дейност на бизнеса. |
В хода на педагогическото изследване се откроиха следните положителни ефекти от приложения модел:
-
- Повишена заинтересованост на учениците от учебното съдържание по предмета „Икономика“;
- Висока самодисциплина, отговорност и организация от учениците в учебния час;
- Липса на технически проблем при провеждането на урока.
При създаването на теста по икономика учителят го визуализира, като включва снимки, таблици, графики и др. към всеки зададен въпрос. Всяка една визуализация към въпроса е избрана така, че да стимулира логическото мислене на ученика, като по този начин му помага да се насочи към правилния отговор.
Избраният цветен фон за въпросите от теста не е случаен – той е светлосин със специален ефект, който има икономическа насоченост. Светлосиният цвят спомага концентрацията на зрителните сетива на ученика и оказва положително психологическо въздействие за откриването на верния отговор.
Времето за решаване на всеки въпрос е определено на 60 секунди, защото много от въпросите и отговорите имат по-дълъг текст за разчитане. По този начин на ученика се предоставя достатъчно време да прочете въпроса, както и четирите предположения на отговори и да насочи вниманието си към верния отговор.
По време на провеждането на педагогическия експеримент се наблюдава положителна емоция при решаването на теста по икономика с Kahoot. Новият начин за оценяване на знанията и уменията на учениците поражда емоции, които не са изпитвали при работата по стандартен тест на хартиен носител. Мисълта, че разполагат с определено време за отговор на всеки въпрос, създава у тях нагласа за конкурентност. Фактът, че след всеки отговор ученикът веднага получава информация за верността на решението, го стимулира да мисли по съвсем друг начин при решаването на теста. Учениците, които са в челните позиции на класацията, са мотивирани да се представят все по-добре, за да запазят своята позиция, а тези, които изостават, от своя страна също са мотивирани към по-добри резултати, за да заемат достойно място в класацията. По този начин се елиминират отрицателните психологически нагласи, които съпътстват традиционното тестово изпитване. Чрез Kahoot се създава благоприятна творческа атмосфера, при която ученикът може да разгърне целия си потенциал от познания по икономика и да постигне добър краен резултат.
Да се получава веднага информация за резултата от решаването на теста по икономика с Kahoot, е нов момент в оценяването на знанията и уменията на учениците. По този начин до голяма степен се облекчава работата на учителя при оценяването и същевременно се предоставя много детайлна и подробна информация за начина на протичане и за развитието на компетенциите на всеки ученик. Чрез електронния тест учителят разполага с повече време за анализ на учебните резултатите на всеки ученик. Предоставя се възможност да се предприемат действия за своевременно отстраняване на учебните пропуски, за усъвършенстване и мултиплициране на формираните професионални компетенции на бъдещия среден специалист.
И не на последно място по важност, с прилагането на новия начин на оценяване на знанията и уменията на учениците се елиминира субективният фактор при оформянето на крайната оценка на теста. По този начин се повишава доверието между учителя и ученика и се създава добра атмосфера за протичане на учебно-възпитателната дейност в часа по икономика.
- Йордан Ангелов, ПГ по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“, Русе
dakel71@abv.bg
рецензент: доц. дпн Славка Ненова