Оценяването е важен елемент в образователния процес. Той ни дава оценка на постигнатите резултати. В съвременните условия на онлайн обучение е важно да има ефективен подход, който да показва степента на постигане на поставените образователни цели и в електронна среда. Ключов момент в този процес е прилагането в педагогическата практика на интернет базирани платформи и приложения за оценяване на резултатите от обучението. В статията са разгледани възможностите на онлайн платформата Socrative и са описани някои от популярните дейности в нея.
Все по-широкото навлизане на информационните и комуникационните технологии в живота на хората и тяхната дейност оказва влияние и върху образователния процес. В последно време поради редица обстоятелства в обучението навлязоха и електронни форми за преподаване и оценяване на знанията на учениците. Основното предимство на тези форми е, че обучението и проверката на постигнатото се извършват от разстояние. Не е необходимо обучителят и обучаемите да са в една зала, което спестява време при организирането на образователния процес. Но за да бъде ефективен този процес и да отговаря на образователните стандарти, трябва да са спазени всички негови компоненти: съдържание, методи, средства, форми на организация и оценяване на постигнатите знания и умения. Оценяването е изключително важен елемент, тъй като той дава реална представа за ефективността на метода на обучение.
Тук ще разгледаме същността на онлайн обучението и оценяването и ще предложим иновативен подход за оценяване на знанията на учениците в електронна среда, базиран на онлайн платформата Socrative.
В съвременните условия на провеждане на образователния процес оценяването на знанията на учениците може да се извършва както в присъствена, така и в онлайн среда. И при двете форми могат да се приложат традиционните компоненти: текущи, срочни и годишни оценки на учениците по всеки учебен предмет. Тези оценки се формират на основата на устни, писмени и практически изпитвания, в това число контролни и класни работи по част от учебните предмети. Формите и методите за проверка и оценка на подготовката на учениците отчитат спецификата на отделните предмети. Оценките се оформят по шестобалната скала. В процеса на функционирането ѝ са се утвърдили редица механизми на оценяването, внасяни са иновационни моменти, както и елементи от моделите на други страни, някои от които са оставали по-трайно, други сравнително бързо са били отменяни1.
Същност на онлайн обучението и онлайн оценяването
Обучението в онлайн среда представлява виртуална класна стая, в която учениците имат достъп до библиотека с безгранично разнообразие от материали: уроци, упражнения, учебници и учебни помагала, статии, тестове, видео, и могат да комуникират посредством чатове, вътрешни имейли и конферентни видео разговори със своя преподавател. Електронното обучение е желателно да бъде съчетано с консултации с преподаватели и провеждане на уроците на живо.
При този вид обучение се осъществява онлайн оценяване. То се състои в измерване и оценяване на постиженията на учениците посредством различните начини и средства, които предлагат мрежовите технологии, като например интернет базирани платформи.
При онлайн оценяването намират приложение принципите за ефективно оценяване на учениците при традиционното обучение. Това включва централната роля на ученика при оценяването под ръководството на учителя.
Условия за ефективно онлайн оценяване:
-
- Учебният час да бъде проектиран с ясни цели и указания;
- Заданията да бъдат смислени както за контекста на учебния предмет, така и за самите обучаеми;
- Обучаемите да имат ясна представа за това какво се очаква от тях.
Предимства и недостатъци на онлайн обучението и онлайн оценяването
-
- Онлайн обучението отваря нови възможности за учащите, които в даден момент не могат да участват в присъствения учебен процес, например по здравословна или друга причина.
- Онлайн обучението прави учениците по-отговорни и организирани, учи ги да разпределят по-ефективно времето си.
- Онлайн обучението има много предимства, но изисква висока степен на мотивация и самодисциплина.
- Онлайн преподаването понижава качеството на обучението до определена степен.
- Друг недостатък е липсата на директен контакт при онлайн обучението. Той частично може да бъде преодолян чрез използването на конферентни видео връзки в реално време между всички, които имат достъп до даден учебен час.
- При онлайн обучението могат да възникнат някои технически пречки, свързани с ограничения по отношение на преноса на информация (скорост на интернет връзката), хардуерни и софтуерни стандарти, нивото на техническите знания и умения на преподавателите.
- Като недостатък се очертава и установяването на самоличността на обучаемите – съществува възможност друго лице да изпълнява заданията, възложени на даден учащ.