Основни аспекти на онлайн обучението и онлайн оценяването
-
- Достъпност на онлайн ресурсите – в рамките на курса, както и в интернет;
- Сътрудничество – възможност за взаимодействие между обучаемите чрез използването на подходящи средства за комуникация;
- Непрекъснато оценяване по време на обучението;
- Използване на различни качествени и количествени методи за оценяване;
- Използване на разнообразни средства и инструменти за оценяване;
- Осигуряване на подходящи механизми за навременна обратна връзка, както и оценяване между самите обучаеми;
- Ефикасно управление на текущото и крайното оценяване;
- Автентичност/достоверност – използване на задачи с отворен отговор, които „симулират“ житейски проблеми, както и количествени задачи;
- Отговорност на обучаемия – осигуряване на възможност за отговорност в рамките на оценяването.
Онлайн платформата Socrative
Начинът на изпитване е един от ключовете за успешен учебен процес. Важен компонент в този аспект е онлайн платформата Socrative, предназначена за оценка на знанията на учениците и обратна връзка с тях по време на анкетирането или изпитването им. Тя има приложение за Android и iPhone. Tова я прави не само успешна за учителите (използват се готови оценъчни схеми, достъпни са мултимедийни ресурси и др.), но и забавна за учениците.
Socrative е достъпен продукт като приложение както в Windows среда, така и в Google Play и App Store. Платформата може да ангажира целия клас не само с удобния интерфейс и приятния си дизайн, но и с функционалността си. Предоставя възможност за създаване на образователни упражнения и игри, които може да бъдат оценявани в края им. Експортирането на резултатите и оценката може да бъде автоматично или с поставена различна тежест за всеки от въпросите по време на работа2.
Категоризирането на всяка от игрите или дейностите със Socrative може да бъде лесна стъпка към осъществяването на междупредметни връзки и съвместна работа с колеги от други направления.
Популярни дейности в Socrative и възможности
-
- Въпроси с отворен отговор, резултатите от които могат да бъдат прогласувани от учениците в края на теста.
- Въпроси с множество отговори, резултатите от които могат да бъдат изнесени в рапорт, който автоматично сумира верните отговори и поставя оценка.
- Space Race – приложение към Socrative за екипна работа (тестово оценяване на група ученици под формата на игра).
- Сокративни викторини, които са лесни за създаване и изтегляне. Всеки учител може да създаде свои собствени викторини и да ги използва толкова пъти, колкото му е необходимо.
- Оценяване – автоматично, в реално време, което позволява да се отдели по-малко време за оценяване на заданията и повече за преподаване и обслужване на нуждите на класа (групата).
- Незабавна обратна връзка обучаем – обучаващ.
- Бърза преценка на разбирането на учениците с въпроси в движение или дейности.
- Коригиране на преподаването въз основа на резултатите.
- Създаване на персонализирани дейности от викторини до анкети в зависимост от нуждите на обучението.
- Достъпни за изтегляне на всички основни цифрови устройства и платформи приложения.
- Socrative може да се използва на смартфони, таблети, лаптопи и компютри и е безплатна за ползване от ученици на всички устройства2.
Изводи
Въз основа на експерименталното приложение в педагогическата практика и проведеното изследване на представения иновативен подход за оценяване на знанията на учениците в електронна среда може да се направят следните изводи:
-
- При онлайн оценяването може да бъдат приложени принципите за ефективно оценяване на учениците от традиционното обучение.
- Процесът на оценяване показва равнището на усвоените знания и умения от учениците.
- При онлайн обучението се осъществява онлайн оценяване чрез измерване на постиженията на учениците посредством различните начини и средства, които предлагат мрежовите технологии, като например интернет базирани платформи.
- Платформата Socrative е функционална, с удобен интерфейс и приятен дизайн. Тя предоставя възможност за създаване на образователни упражнения и игри, които може да бъдат оценявани в края им.
- 1. Тодорова, С. (2011). Оценяване на знанията на учениците. Традиционни и иновационни методи и форми. В: Педагогически алманах, т. 19, №2.
2. https://www.socrative.com
- Теодора Янъкова, ПГ по електротехника и електроника „Мария Кюри“, Сливен
tedi_19721972@abv.bgрецензент: проф. дпн Росица Пенкова