Педагогическо изследване
Целлта на представеното тук експериментално обучение по физика и астрономия е да се изследва възможността за повишаване на познавателните умения на учениците от 7. клас по предмета чрез прилагане на методическия подход „Разбиране по дизайн“.
Педагогическото изследване се провежда с ученици от 7. клас в столичното 18 СУ „Уилям Гладстон“ с чуждоезиков профил, които изучават физика и астрономия като задължителна подготовка. Учениците са разделени на две групи – контролна и експериментална. В експерименталната група участват ученици със засилено изучаване на английски език. Иновативните уроци са разработени въз основа на подхода „Разбиране по дизайн“ и на използването на междупредметни връзки с английски език. С останалите седмокласници се провежда традиционно обучение. При тях също се използват интерактивни методи, но не се прилага системно описаният подход.
Обучението по физика и астрономия в 7. клас е насочено към области на компетентност „Електричество“, „Светлина и звук“, „От атома до Космоса“ и „Наблюдение, експеримент и изследване“. Учебната програма включва изисквания за усвояване на знания и формиране на умения за електрични, светлинни и звукови явления, за строежа на атома и атомното ядро, за Слънчевата система и за Вселената като цяло. В програмата се предвижда надграждане и задълбочаване на знания и умения за вече изучени физични величини, явления и закономерности по учебния предмет „Човекът и природата“ в 5. и 6. клас, както и на нови такива с цел тяхното обогатяване, обобщаване и систематизиране. Възможностите за овладяване на интелектуални, практически и социални умения от учениците са свързани с реализиране на учебно-познавателни дейности, самостоятелно или в екип, за използване както на някои емпирични методи на познание като наблюдение, измерване, експеримент, емпирично обобщение, така и на някои от теоретичните методи на познание – анализ, сравнение, синтез, моделиране и др.
Въз основа на методическия подход „Разбиране по дизайн“ са разработени три модула от задължителната подготовка по физика и астрономия за 7. клас. Има по един иновативен урок за всеки раздел. Темите са съответно „Електричен ток“, „Звук“, „Среща с учен“. Проектът „Звук“ се използва при преподаване на урок за нови знания, „Електричен ток“ и „Среща с учен“ са за обобщение.
Оценъчна част на модела
Според подхода „Разбиране по дизайн“ дизайнерът има три роли: дизайнер, оценител на работата на учениците и изследовател на собствената си ефективност. Многообразието и комплексността на очакваните резултати изискват разнообразие в доказателствата за разбиране, които получаваме при оценяване на представянето на учениците. След изясняване на желаните резултати в първия етап преминаваме към втория етап от дизайна „отзад напред“, където се събират доказателствата за достигнатото разбиране (Wiggins & McTighe, 2005).
Методите за оценяване са съобразени с когнитивните и афективните цели. Когато трябва да оценяваме усвояването на опорни знания и умения, използваме тестове, викторини, флаш карти, въпроси с кратък отговор. Когато се адресират глобални идеи и концепции, се използват проблемни автентични задачи, дискусии, работа в екип, съставяне на интелектуални карти и др.
Оценяването при работа върху дизайна се състои от две части – текущо (формиращо) и обобщаващо. Текущо оценяване се осъществява посредством обратна връзка за всеки етап от обучението. Целта е получаване на информация по три направления: за целите на обучението, за актуалното състояние на ученика, за начина на преодоляване на разликата между двете. Обобщаваща оценка се извършва след приключване на проекта и тя дава възможност да се правят изводи за ефикасността на модулите. Освен това учениците са наясно с критериите за оценка на тяхната работа и имат възможност за самооценка и самоуправление на собствената си познавателна дейност (Димова, 2013).
Процесуална част на модела
От фигурата по-горе добиваме представа как изглеждат на практика трите етапа на дизайнерския процес.
Започваме с ключов дизайнерски въпрос, размишляваме как да стесним кръга от възможности чрез приоритизация (ориентирите, използвани при дизайна), извършваме самооценка и автокорекция на базата на подходящи критерии, за да получим продукт, който отговаря на определени стандарти (Wiggins & McTighe, 2005).
Подходът „Разбиране по дизайн“ може да се прилага при различни видове уроци – за нови знания, за преговор и обобщение, както и при семинари и практически занятия. Позволява използване на различни методи на преподаване, като моделът се конструира според конкретна ситуация, а не се стремим да следваме на всяка цена определен модел. Дава добри резултати както при по-силни паралелки, така и при по-слаби. Позволява развитие както на когнитивните, така и на емоционалните и социалните умения на учениците.
Като обобщение, подходът „Разбиране по дизайн“ е насочен към постигане на по-висока съгласуваност между очакваните резултати, постижения и практики на учене и преподаване, водещи до по-добро представяне на учениците – целта на дизайна.
- 1. Димова, Д. (2013). Образователен дизайн. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
2. Wiggins, G. & McTighe, J. (2005). Understanding by design, expanded 2nd edition. Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Virginia, USA.
- Мария Трошанова, 18 СУ „Уилям Гладстон“, София
рецензент: доц. д-р Нели Димитрова