Модернизирането на образователната система наложи промяната, усъвършенстването на традиционния начин на обучение и прилагането на иновативни методи и средства, така че всички ученици да успяват в учебната си дейност. Новите методи имат значителни предимства и са с изразен ефект за преодоляване на обучителни затруднения при учениците със специални образователни потребности. В статията са разгледани някои от най-често използваните иновативни методи и средства в обучението на деца със СОП, дадени са практически насоки за адаптиране на учебното съдържание, съобразно с техните възможности, и е акцентирано на важни условия за постигане на ефективност в учебно-възпитателната работа.
В съвременното образователно пространство вниманието на педагогическите специалисти все повече се насочва към прилагането на иновативни методи в обучението на учениците. Като ресурсен учител, един от въпросите, които най-често си задавам, също е свързан с тях и необходимостта от използването им при обучението на учениците със специални образователни потребности. Безспорно в новите обществени реалности, в частност и образователни, освен от прилагането на традиционните методи на обучение и възпитание учениците се нуждаят и от нови, иновативни подходи, съответстващи на техните потребности. Днес образователната политика е насочена към изграждането на приобщаваща среда, обединяване на учениците да учат заедно независимо от индивидуалните им особености.
Безспорно всеки ученик има различни потребности – общи и индивидуални, и успешното включване сред връстниците е от особено значение и в основата на социализацията на подрастващата личност. Поради особеностите в развитието им при учениците със специални образователни потребности този процес изисква повече внимание и усилия както от страна на педагогическите специалисти, така и от общността на съучениците. Необходимо е и повече търпение от страна на учителя. Тези ученици по-трудно се включват в учебната работа, по-бавно се справят с изпълнението на задачите, при тях умората настъпва по-бързо и по-лесно поради по-големите усилия, които полагат в тази дейност.
Като цяло иновативните методи заемат важно място в обучението на учениците, както и в педагогическото взаимодействие. Те дават по-големи възможности в сравнение с традиционните за взаимно опознаване, за изграждане на доверие и сътрудничество между учителя и учениците. И са с доказан ефект за преодоляване на част от обучителните затруднения при учениците със СОП. Именно това са и причините, които обосновават необходимостта от използването в учебния процес на иновативни методи като ролеви игри, игрови ситуации и други, които позволяват учебният материал да бъде поднесен по много по-интересен и достъпен начин.
Иновативни методи и средства
Всеки учител трябва да познава разнообразните методи на обучение и да ги прилага, съобразно с възможностите и затрудненията на учениците.
Тук ще обърнем внимание на някои от най-често използваните иновативни методи и средства в обучението на ученици със СОП.
-
- Нагледни методи. Те стоят в основата на всяко успешно обучение и заемат важно място в обучението на учениците със специални образователни потребности. Необходимо е да бъдат достатъчно ярки, образни и да не са твърде сложни. Наличието на много конкретни детайли в нагледните пособия често води до отклоняване на вниманието на учениците. Наред с използването на предметни нагледни средства учителят постепенно трябва да въвежда елементи на моделиране, изрязване и т.н.
- Игрови методи. Те са разновидност на ситуационните методи. При използването им в обучението се проявяват и развиват индивидуалните качества на личността – самостоятелно мислене, самоконтрол и др. Включването на игрите в учебно-възпитателната работа:
- допринася за мобилизиране на вниманието на учениците;
- повишава активността на учениците в учебния процес;
- намалява напрежението при решаване на учебните задачи или житейски ситуации.
Игровата дейност като тип дейност със своите мотиви позволява разгръщане на учебната работа по привлекателен и непринуден начин. В играта учениците общуват помежду си, създават доверие, развиват качества и своевременно усвояват знания и усъвършенстват своите умения.
Изграждането на устойчиви познавателни мотиви за учене, в това число и познавателен интерес като ниво на развитие на познавателната потребност, изисква да се познават добре механизмите за формирането им, както и методите и средствата, оказващи влияние върху него. Избрани и използвани оптимално в различни ситуации, те биха станали залог за това, че учениците сами ще поискат или да продължат обучението си, или да попълнят пропуските в знанията си, или да получат по-подробна информация по определени въпроси.
Може да се каже, че играта и целесъобразното ѝ използване като метод и форма на обучение със своя емоционален заряд, от една страна, и богатите си възможности за осигуряване на специфичен вид познавателна активност, от друга страна, съдейства за повишаване на учебната мотивация и стимулиране на познавателната активност в обучението по всички учебни предмети, изучавани в началния етап на образование.