Адаптиране на учебното съдържание
Адаптирането на учебното съдържание е изключително важен момент в учебно-възпитателната работа на учителя с ученици със специални образователни потребности. Учебното съдържание е необходимо да бъде редуцирано до равнището на познавателните възможности на детето/ученика със СОП, както и учебният материал да бъде в непосредствена връзка с неговите минали представи и опит.
Ето и някои практически насоки:
-
- Задаване на въпроси. Важно е те да са кратки, точни, ясни и по същество.
- Отговори на въпроси. Необходимо е търпеливо и настойчиво да се изисква пълен отговор на зададения въпрос.
- Последователност. Възлаганите задачи трябва да следват инструкциите и стъпките на изпълнение. При необходимост задачата се разделя на малки стъпки и обучителни резултати. Например искаме да научим детето/ученика да чертае кръг. В този случай може да се започне с оцветяване на формата, после – съединяване на точките по пунктир, за да се очертае формата, след това да се прекопира формата от шаблон и т.н.
- Арт терапия, приказкотерапия, музикотерапия, денс терапия. Може да използваме посочените терапии, защото те оказват положително въздействие на децата/учениците със СОП.
- Метод Монтесори. Методиката (системата) на Мария Монтесори е изключително полезна в учебно-възпитателната работа с децата/учениците със СОП, защото в центъра на обучението се поставя детето с неговата индивидуалност, с неговите интереси и предпочитания. На преден план се извеждат уважението към личността на детето, вярата във възможностите му, създаването на подкрепяща среда и предоставянето на свобода на избор (възможност детето да избира своите дейности и занимания през деня спрямо потребностите и интересите си).
- Презентационни методи. Презентирането като метод за представяне на учебното съдържание е много подходящо за учениците със специални образователни потребности, предвид нагледно-образното им мислене и възможностите на онагледяването в обучението.
Нека разгледаме последните методи малко по-подробно. Добре подготвената презентация може да се използва за представяне пред ученическия клас:
– на определена последователност от действия (технология на работа);
– на информация, свързана с конкретно учебно съдържание;
– на учебно-познавателни задачи, които да се изпълняват индивидуално от учениците, и др.
За активизирането на познавателните интереси на учениците особено допринася визуалната компютърна презентация, която включва снимки, илюстрации, карти, видео, съчетани с подходящ текст. При подготовката на презентацията учителят трябва да има предвид, че нейното оформление е само помощно средство за задържане на вниманието на учениците. Интересът се стимулира от съдържанието и стила на представяне. Добре е да се използват контрастни цветове за фон и за буквите. Цветовете предизвикват чувства. Цветовете са емоционални. Подходящо подбраният цвят може да помогне да се убеди и мотивира дадена аудитория. Изследвания показват, че употребата на цветове повишава интереса и подобрява степента на разбиране и запаметяване. При избора на дизайн е необходимо да се отчита също, че в помещения с добра обкръжаваща светлина екран с тъмен фон и светли букви ще затрудни възприемането на текста, докато решението тъмни букви на светъл фон ще задържи визуалния интензитет на по-високо ниво.
Слайдовете в презентацията не бива да съдържат това, което учителят ще разкаже на класа. Колкото по-малко текст се постави върху слайдовете, толкова по-въздействащо ще бъде визуалното послание. Най-добрите слайдове може и въобще да не съдържат текст. Целта е те да допълват и илюстрират думите на учителя, да му осигурят подкрепа, а не да го заместят или направят ненужен. Колкото и добре да е оформена компютърно една презентация, тя е безсмислена без човека, който убеждава, вдъхновява и информира слушателите.
И един много важен акцент. От първостепенно значение – условие и гарант – за ефективността на учебно-възпитателната работа с учениците със специални образователни потребности е отличното познаване на способностите им и на тяхното проявление. Учителят трябва да има развито усещане и способност за проникване в света на учениците. Така той ще съумее да създаде необходимата благоприятна атмосфера за работа. В тази връзка ще подчертаем, че иновативните методи са ориентирани не само към учебната информация, но и към чувствата, емоциите, които са от изключителна важност както за учителя, така и за учениците.
Живеем в свят, който налага модернизиране на образователната система и изисква промяна, усъвършенстване на традиционния начин на обучение и прилагане на иновативни методи и средства, така че всички ученици, включително децата със СОП, да успяват в учебната си дейност. В това отношение е предоставена голяма свобода на учителя в избора му на подходящи образователни инструменти, които да използва в своята работа. Иновативните методи и средства доказано спомагат за подобряването на уменията на учениците и улесняват усвояването на учебния материал, което прави тяхното прилагане не пожелателно, а необходимо.
2. Тодорина, Д. (2010). Създаване на интерактивна образователна среда (теоретични и приложни аспекти). В: Интерактивните методи в съвременното образование. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.
3. https://pedagogy-bg.blogspot.com/2019/03/princip-za-naglednost.html
рецензент: д-р Пламен Денев