Нека разгледаме някои креативни начини за използване на инструментите на Google Workspace for Education Fundamentals, подбрани така, че учениците да имат активна и централна роля в учебния процес.
Google презентации са предпочитан инструмент на учителите и в училище, и в електронна среда. Чрез него могат да се създават динамични, интерактивни презентации, които събуждат интереса на учениците. Традиционно използваното слайдшоу е нещо, което поставя учениците в позицията на зрители, прави ги пасивни. Затова е добре да използваме Google презентации по начин, при който учениците да бъдат активната страна в урока.
Един от най-лесните начини е да се направи обикновен работен лист интерактивен. Това става, като работният лист се добави за фон на презентацията, а местата, в които трябва да се пише, се добавят като текстови полета. По този начин учениците не могат да променят текста, зададен от учителя, а само да въвеждат или изтриват отговорите си.
Друг начин за използване на Google презентации е да се направи презентация във вид на популярните Escape Rooms. В този вид презентации от учениците се изисква да щракнат върху верния отговор, като само тогава могат да се придвижат напред. В обучението по чужд език по професията тези задачи са много ефективни за затвърдяване и надграждане на речниковия запас, както и за повишаване на мотивацията на учениците за изучаване на чужд език. Този вид презентации дава възможност за автономност на ученето.
Когато от учениците се изисква да изготвят свои презентации, инструментите на Google дават възможност за работа в екип. При участието в екипни проекти се развиват социалната и гражданската компетентност на учениците, те придобиват умения, които са от решаващо значение както за академичния им успех, така и за професионалната им реализация на по-късен етап. С Google презентации работата в екип е лесна и не изисква допълнителна компютърна грамотност.
Друг популярен инструмент са електронните таблици. Google таблици е интерактивна програма за приложен софтуер за организиране и анализ на данни в таблична форма. В обучението по чужд език по професията Google таблици може да се използват при усвояване на нов материал, при затвърдяване на знанията и при проверка на знанията на учениците.
Един от начините за използване на таблици е, когато в работния лист се въвеждат въпроси към учениците. При верен отговор в дясната част на работната област се появява елемент от картина. Когато всички отговори са верни, се появява цялата картина. Картината може да бъде зададена като пъзел, който постепенно се нарежда, или като клетките на таблицата се запълват с различни цветове (pixel art). За създаването на такъв вид таблици се използва условно форматиране (conditional formatting) на клетките.
Друг вариант за използване на таблици е, когато в тях се изграждат кръстословици. За създаването на кръстословица могат да се използват генератори на кръстословици, които са безплатни в интернет. След това тя се прехвърля в таблицата. Във всяка клетка се поставя по една буква. Въпросите на кръстословицата се вмъкват като бележки, така че не заемат допълнително място и се показват, когато съответната клетка се посочи с мишката. Допълнително улеснение е, ако с условно форматиране клетките се направят така, че да се оцветяват само при верен отговор. По този начин се избягва възможността учениците да поставят произволни букви само за да попълнят кръстословицата, а учителят проверява цялата задача с един поглед.
Задаването на различни задачи посредством Google таблици помага за самостоятелно учене и усвояване на дадена тема. При учениците се наблюдават по-добри резултати след изпълнението на подобен тип упражнения.
Google формуляри е инструмент, който позволява на учителите да създават тестове и анкети. Обикновено се използват за оценка на знанията на учениците, но това не е единственото им предназначение. Формулярите може да бъдат използвани при преподаването на нов материал, например в модела „обърната класна стая“ – когато типичният урок в клас и домашната работа сменят местата си. В Google формуляр на учениците се задава новият учебен материал, включително и видеоклипове, които са подбрани от учителя. Следват въпроси, свързани с предоставеното учебно съдържание. Формулярът продължава към нов раздел само когато отговорите на всички въпроси са правилни. При грешен отговор ученикът се връща към началото, където може отново да прочете новия материал или да изгледа видеоклипа.
Използването на инструментите на Google Workspace for Education Fundamentals в обучението по чужд език по професията прави образованието модерно. Привежда го в съответствие с реалността и тенденциите в съвременния свят и подготвя младите хора за пълноценен живот и професионална реализация в актуалните условия на глобализация и многокултурност.
- Десислава Трендафилова, Национална професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Сава Младенов“, Тетевен
d.kumanova@npgteteven.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова