Съвременните ученици срещат затруднения при изучаването на произведенията, включени в учебните програми по български език и литература. Трудно извличат информация от непознат текст. Читателският клуб предлага възможности за приятни и полезни дейности, които да развиват литературните умения на учащите. Той събира на едно място ученици със сходни интереси. Тази форма на извънкласна дейност развива уменията за възприемане и осмисляне на непознат текст при съвместното четене на произведения и провеждане на литературни дискусии. Изразява се лично отношение по анализирания текст. Използват се разнообразни по жанр и по тема текстове за разбиране, осмисляне, тълкуване и прилагане на информация. В статията е представена технологията за работа на Читателски клуб „Ян Бибиян“ с ученици от седми клас от Обединено училище „Христо Смирненски“, с. Вакарел.
Съвременните ученици срещат затруднения при изучаването на произведенията, включени в учебните програми по български език и литература. Тълкуването на творбите на Иван Вазов, Христо Ботев, Любен Каравелов е трудно за учениците от прогимназиален етап, защото в техните произведения откриват думи, които не се използват в ежедневието.
Данни от проведено изследване на PISA през 2018 г. показват, че учениците, които не четат, изостават с повече от една година обучение в училище спрямо връстниците си, които четат за удоволствие. Те имат затруднения и при извличането на информация от непознат текст.
Поради тези причини основах Читателски клуб „Ян Бибиян“ в Обединено училище „Христо Смирненски“, село Вакарел. Тази извънкласна форма предлага възможности за приятни и полезни дейности, които да развиват литературните умения на учащите.
Участници в заниманията по интереси в Читателски клуб „Ян Бибиян“ бяха десет ученици от седми клас с различен етнически произход от Обединено училище „Христо Смирненски“, село Вакарел през учебната 2022/ 2023 година.
Дейностите, осъществени при занятията в този клуб, имаха за цел:
- Да се развият умения за възприемане на текстове чрез четене с разбиране, анализ и дискусии.
- Да се засили убеждението, че книгата е приятел през целия живот.
Приложената методология при работата на клуб „Ян Бибиян“ бе съобразена с нуждите на учениците от седми клас от различен етнически произход от Обединено училище „Христо Смирненски“, с. Вакарел, община Ихтиман.
Планувах заниманията в този клуб след като проучих потребностите и интересите на участниците чрез беседи, проведени с тях и техните родители.
При технологията на подготовката на дейностите на този клуб се ръководих от идеята, че в тези занимания по интереси са събрани на едни място ученици със сходни интереси. Предложих дейности, които да са насочени към развиване на уменията за четене с разбиране на непознат текст, анализ и дискусии.
Според концепцията на PISA за четивната грамотност използвах разнообразни по жанр и по тема текстове за разбиране, осмисляне, тълкуване и прилагане на информация.
Приложих разнообразни типове познавателни дейности, за да обогатява културата на членовете на клуба. Те овладяха компетентности, нужни в личния им и в обществения им живот
По време на работата на учениците в клуба пътешестваха виртуално в различни музеи и библиотеки на родните и чуждестранните автори.
Дейностите бяха насочени към възприемане и осмисляне на писмен текст. Учениците имаха възможност да боравят с речници и справочници, за да потърсят непознатите думи в произведенията.
Технологията на реализация на дейностите на Читателския клуб премина в два етапа с продължителност от октомври 2022 година до март 2023 година по график, утвърден от директора на училището.
Първият етап бе през първия срок на учебната 2022/ 2023 година. Работата на този клуб започна на 14 октомври 2022 г. Най-напред участниците си припомниха литературните родове и жанрове, а след това се потопиха в света на приказките.
Членовете на Читателски клуб „Ян Бибиян“ посетиха Народно читалище „Заря- 1902 г.“, с. Вакарел на 5 декември 2022 година и поговориха с госпожа Меглена Мишева на тема: „Коледа“. Библиотекарят им представи с презентация по тази тема и им показа носии, характерни за това село. Обърна внимание на облеклото на коледарите и премени момчетата в коледарски дрехи.
Участниците в тези занимания по интереси четоха коледни приказки на първокласници и ги дариха с ръчно изработени играчки за елхата в класната им стая.
Изработиха предмети и подредиха изложба „Вълшебството на Коледа“. Продадоха сувенирите от тази изложба на благотворителен базар, организиран от училището ни.
Членовете на клуба се включиха активно и в извънучилищни инициативи като благотворителни базари и литературни конкурси.
Четирима участници в клуба изработиха театрални кукли и се включиха в XII Национален конкурс за изработване на театрални кукли на любими литературни герои.
През месец януари 2023 г. членовете на клуба четоха любими стихове от Петя Дубарова, а госпожа Костова рецитира любимото си стихотворение „Доброта“. Николета Славчева
и Вероника Валентинова запознаха съучениците си с живота и творчеството на младата
поетеса Петя Дубарова чрез презентации, направени чрез иновацията ВИРТУАЛНА ЕКСКУРЗИЯ.
Това е иновативна технология, която обединява знания и умения на седмокласниците по
информационни технологии и български език и литература. Чрез нея подобряват презентационните си умения. При представянето на биографии на различни автори
децата прилагат широк набор от инструменти.
При работата си с участниците в Читателския клуб използвах групови задания, ролеви игри, работа в екип, обучение по двойки, участие в неформални срещи, работа по проекти, обмяна на опит, учене чрез правене, драматизации и интерактивност, защото дават възможност на учениците от различен етнически произход да работят в екип, да водят толерантен диалог и да изявят творческите си заложби.
На 31.01.2023 г. участниците в Читателски клуб “Ян Бибиян” пренесоха учениците от Обединено училище “Христо Смирненски”, с. Вакарел в света на приказките. С ръчно изработените книги те подредиха изложба “Моята любима приказка” и по тази начин всеки посетител се докосна до магическия свят на вълшебствата и приключенията.
Проведени бяха различни дейности при втория етап през втория срок. Участниците в читателския клуб решаваха ребуси и кръстословици. Четоха с разбиране разнообразни по жанр и тема текстове. Припомниха си изменяемите и неизменяеми части на изречението с приказна диктовка. Създадоха устни преразкази по серия от картини.
На 21.02.2023 г. членовете на клуба си припомниха делото на Дякона като с родителите си четоха разказите на Иван Вазов, посветени на Васил Левски: „Апостолът в премеждие“, „Чистият път“ и „Из кривините“.
Гледаха филма „Петя, на моята Петя“ на режисьора Александър Косев в актовата зала на Обединено училище „Христо Смирненски“, с. Вакарел на 15.03.2023 г.. С него те се пренесоха през времето и се докоснаха до живота на Петя Дубарова. След прожекцията се срещнаха с актьора Мартин Методиев в ролята на Мони.
По време на различните дейности учениците работиха ефективно като показаха повишени умения за добра комуникация в неофициална и официална обстановка.
Обогатиха познанията си и формираха нови умения за социализация. Развиха уменията си за възприемане и осмисляне на непознат текст при съвместното четене на произведения и проведените литературни дискусии.
Дейностите, осъществени от участниците в Читателски клуб „Ян Бибиян“, бяха проведени в спокойна, творческа обстановка, предоставяща възможности за артистични изяви на ученици от различен етнически произход.
Обогатени бяха междупредметните връзки по български език и литература и изобразително изкуство и технологии и предприемачество при изработването на различни предмети.
Читателски клуб „Ян Бибиян“ е основан на 20.02.2020 г. Първата разгледана книга е романът „Ян Бибиян” от Елин Пелин. Клубът е място, в което всеки се чувства спокоен, приет и уверен във възможностите си. Изгражда се интерес към хартиения носител на книгата, което улеснява овладяването на книжовните норми в българския език. Първоначално учениците плахо се докосват до вълшебството на книгите, но с постоянство и упоритост те започват да проявят интерес към тях.
Ученици от вакарелското училище ще се включат и през следващата учебна година в работата на този клуб. По този начин се създават условия за устойчивост на практиката.
Постигнатите резултати по време на дейностите на Читателския клуб ще продължат да
се развиват на базата на натрупаните знания, опит и мотивация от страна на учениците и придобитите нови професионални компетенции и социални умения от страна на учителя.
Новите технологии навлизат с бързи темпове в ежедневния ни живот, но четенето е базисно умение необходимо за социалната и трудова реализация на младите хора.
- 1. Димчев, К. (1990). Основи на методиката на обучението по български език. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”
2. Иванов, И. (1999). Интеркултурно образование. Шумен: Издателство „Аксиос“
3. Училище за утрешния ден. Резултати от участието на България в PISA 2009 (http://copuo.bg/upload/docs/2013-01/book_2010.pdf)
5. Резултати от участието на България в PISA 2018
(https://nio.government.bg/wp-content/uploads/2020/10/Pisa_2018_full.pdf)
- email: irina72@abv.bg
Читателският клуб в училище е възможност за развиване на литературни умения чрез четене с разбиране, анализ и дискусии при ученици от различен етнически произход.