Четенето с разбиране е ключово умение в ХХI век и помага за личностното развитие на младите хора. То е нужно за усвояването и надграждането на знания по всички учебни предмети, изучавани от учениците от прогимназиален етап на основната образователна степен. Учениците, които участват в работата на читателски клуб, формират умения за четене като се използват разнообразни по жанр и по тема текстове. Поражда се интереса им към книгите чрез творчески конкурси, състезания, проекти и др. В статията са представени разнообразни дейности за изграждане на интерес към книгите чрез участие в читателски клуб. Заниманията в тази извънкласна форма на работа подтикват към активно учене. По този начин се осъществява връзката между познанието и дейността. Описани са възможности за формиране и развиване на читателски интерес.
Днес обществото се развива бързо. Технологиите са част от ежедневието на учениците. Ниските резултати при външните оценявания и международните изследвания показват, че нараства броя на българските ученици, които все по-трудно разбират непознат текст.
Обучението по български език и литература в прогимназиален етап е важно за формирането на личността на ученика, за изграждането на ценностната система и отношението към другите. То е сложен процес, който поставя пред учителите редица предизвикателства.
Съвременните ученици придобиват знания в българските училища. Обучението по литература е от съществено значение за изграждането им като личности. Упражненията за четене с разбиране в часовете по литература при учениците от прогимназиален етап са недостатъчни.
Читателският клуб е извънкласна форма за занимания по интереси, в която се обединяват ученици с обща цел. Той предлага възможности за приятни и полезни дейности, които да изградят интерес към книгите и да повишат четивната грамотност на учащите.
Участници в заниманията по интереси в Читателски клуб могат да бъдат ученици от прогимназиален етап.
Дейностите, осъществени при занятията в този клуб, имат за цел:
- Да се развият умения за възприемане на текстове чрез четене с разбиране, анализ и дискусии.
- Да се засили убеждението, че книгата е приятел през целия живот.
Проучванията на редица изследователи посочват, че през последните десетилетия неграмотността в България е нараснала. Установена е връзка между четенето за удоволствие и успеха на учениците. Данни от проведено изследване на PISA през 2018 г. показват, че учениците, които не четат, изостават с повече от една година обучение в училище спрямо връстниците си, които четат за удоволствие.
Овладяването на грамотността способства за изграждането на личността на ученика и интелектуалното му развитие. Доброто ниво на четивните умения дава възможност на подрастващите да усвояват успешно учебния материал по предметите от учебната програма- биология и здравно образование, география и икономика, история и цивилизации, математика, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия и др.
Приложената методология при работата на Читателски клуб се съобразява с нуждите на учениците от прогимназиален етап.
Плануват се заниманията в този клуб след като се проучат потребностите и интересите на участниците чрез беседи, провеждани с тях и техните родители.
При технологията на подготовката на дейностите на този клуб ръководна е идеята, че в тези занимания по интереси са събрани на едно място ученици със сходни интереси.
Предлагат се дейности, които да са насочени към развиване на уменията за четене с разбиране на непознат текст, анализ и дискусии.
Според концепцията на PISA за четивната грамотност се използват разнообразни по жанр и по тема текстове за разбиране, осмисляне, тълкуване и прилагане на информация.
Прилагат се разнообразни типове познавателни дейности, за да се обогати културата на членовете на клуба. Те овладяват компетентности, нужни им в личния живот.
Технологията на реализацията на дейностите на Читателския клуб преминава през различни етапи. Поражда се интереса към книгите на членовете на клуба чрез участия в творчески конкурси, състезания, проекти и др.
Използват се методи като ролева игра, работа по проекти, учене чрез правене, драматизации, интерактивни методи и др., защото те дават възможност на учениците от прогимназиален етап да работят в екип и да изявят творческите си заложби.
По време на различните дейности учениците работят ефективно като показват умения за добра комуникация в неофициална и официална обстановка. Обогатяват познанията си и формират нови умения за социализация. Развиват уменията си за възприемане и осмисляне на непознат текст при съвместното четене на произведения и проведените литературни дискусии.
Дейностите, осъществени от участниците в тези занимания по интереси, се провеждат в спокойна, творческа обстановка, предоставяща възможности за артистични изяви на учениците.
Всяка година ученици от прогимназиален етап се включат в работата на този клуб. По
този начин се създават условия за устойчивост на практиката.
Новите технологии навлизат с бързи темпове в ежедневния ни живот, но четенето е базисно умение необходимо за социалната и трудова реализация на младите хора.
Читателският клуб в училище е форма за изграждане на интерес към книгите и дава възможност на учениците от прогимназиален етап за развиване на литературни умения чрез четене с разбиране, анализ и дискусии.
- 1. Димчев, К. (1990). Основи на методиката на обучението по български език. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”
2. Национална стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020)
(https://www.mon.bg/bg143)
3. Резултати от участието на България в PISA 2018
(https://nio.government.bg/wp-content/uploads/2020/10/Pisa_2018_full.pdf) - email: irina72@abv.bg