В настоящата статия се представя един нов модел на обучение за развитието на уменията на учениците по информационни технологии. Традиционните методи понякога не са достатъчно ефективни при усвояване на тези умения и се налага прилагането на иновативни. Достъпът до неформално образование е доста труден, усилията си заслужават, тъй като уменията, които то развива са необходими, особено с дигитализацията на образованието.
Интересът към областта на неформалното обучение се е увеличил значително с развитието на технологиите. Въпреки че традиционно ученето се възприема като случващо се в рамките на училището и по планиран, последователен и преднамерен начин, сега се признава, че обучението може да се случва в различни условия и по различни начини.
Изследванията на ученето в неформална обстановка като музеи, специализирани кабинети и градска среда са във формиращо състояние през последното десетилетие и голяма част от изследвания, които са само описателни, но им липсва теоретична база. Тези среди представляват уникална учебна среда и са често посещавани и високо ценено място за учениците. Особената концепция на тази разработка е съставянето на модел, в който е важно мястото, в което се извършва обучението. Развиването на умения, знания и опит е от значение за ученето през целия живот. Целта на такива модели е да позволи на учениците да управляват собственото си обучение, като продължават да учат във формална и неформална среда в и след училище“, за да бъдат подготвени за пълно и активно участие като граждани. Моделът „отвън-навътре“ е базиран точно на това- опита отвън, знания и умения отвътре.
Крайната цел на това изследването е да се генерира модел за учене в извън класната стая, който е подходящ за средното образование в училищното обучение по информационни технологии, модул 2 „Мултимедия“ в темата „Цифрово заснемане“.
Образователната система в България се намира в състояние на дългогодишна е реформа. Разработват се и поетапно се приемат нови Държавни образователни стандарти, ориентирани към развитието на ключови компетентности, необходими за реализацията на младите хора в съвременното общество. Дигиталната компетентност се очаква да се развива основно чрез обучението по информационни технологии, а държавните образователни изисквания чрез учебните програми. Уменията, свързани с дигиталната компетентност, включват способност за търсене, събиране и обработка на информация и умения за използване на инструменти за създаване, представяне и разбиране на комплексна информация.
Учебното съдържание по информационни технологии, модул „Мултимедия“ е насочено към овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани с учебната дисциплина, като е акцентирано върху проектирането и изграждането на мултимедийни продукти и на необходимите за тази цел медийни средства. Изграждат се нови дигитални компетентности на ученика, които се прилагат в различни предметни области.
Сега моделът ще бъде интерпретиран като таблица, за да се илюстрира, как може да бъде приложен на практика.
Обективни структури
Субективни структури | Цифрово заснемане | Неформална среда /градска среда, специализирани кабинети/ | Представяне | |
Фотографска снимка | 1.1. Цифровото заснемане е метод за запис на информация, при който сигналите, записани на носител, се преобразуват в последователност от кодови (цифрови) импулсни комбинации. Продуктът от цифровото заснемане е фотографската снимка.
|
2.1. Неформалната среда е отлична среда за правене на снимки. Пейзажните фотографии, заснети в градска среда не са обект на авторско право. | 3.1. Фотографските снимки са художествени произведения на изкуството, които могат да се използват в различни области на науката. | |
Обучаеми /ученици/ | 1.2. Предимствата на цифровото заснемане са свързани с достъпа на обучаемите за придобиване на опит от семейството и образованието. | 2.2. Достъпът на учениците до градската среда е неоспорим. Неформална среда е място за фотографии, изразяващи творческа свобода и емоционална изразителност. | 3.2. За създаване и представяне на цифрови фотографии учениците трябва да имат специални умения и знания. | |
Дигитални компетентности | 1.3. При цифровото заснемане трябва да се познават основните композиционни техники и да се прилагат. | 2.3. По-честото излизане в неформална среда развива дигиталните компетентности на учениците. | 3.3. Представянето на наученото е в интегрирането на знания и умения – изработване на материали, албуми и др. |
Таблица 1. Иновационен модел
Моделът е представен като деветклетъчна таблица, чиято конфигурация гарантира това всички елементи на модела могат да бъдат ангажирани и свързани един с друг. Структура на модела е с три организиращи категории по хоризонталната ос и три категории по вертикалната ос. Както обективните структури, така и субективните допринасят за обучението в неформална среда по начини, които не могат да бъдат разделени. Тези елементи се комбинират във всяка клетка с предложението във всяка клетка включително до две твърдения. Всяко твърдение е начертано от хоризонталната ос и вертикална ос, съответно. Клетките са номерирани за по-лесно ориентиране. Елементите на модела могат да бъдат идентифицирани във всяка клетка и са забележими в интегрираните взаимоотношения между клетките.
Таблицата е конструкция, която има за цел да улесни развитието на уменията в обстановката на неформална среда, които отговарят на различни нужди и позволяват ангажираност в различни и специфични нива. Всеки образователен опит може да бъде структуриран условия на някои или всичките девет клетки на модела. По-разширен фокус може да се постави върху определени компоненти на модела чрез проследяване на път с помощта на конкретна колона или ред. Като алтернатива, по-продължителни и сложни изследвания може да използва описателен набор.
Моделът е проектиран да се използва като ръководство за развиване на умения чрез извършване на контролирани действия от страна на учител. След това учениците продължават да се занимават с дейности, които вече са част от художествената образователна практика.
- Учебна програма по Информационни технологии за профилирана подготовка
- Антоанета Иванова, старши учител по Информатика и информационни технологии, ПГ „Васил Левски“, Ямбол
tonitova@abv.bg