Статията разглежда иновативния метод „Творческо сътрудничество – драма и поетично творчество“ в обучението по английска литература, интегриращ драма, поезия и съвместно творчество. Той свързва традиционното с модерното, като насърчава творчеството, критичното мислене и уменията за сътрудничество сред учениците, съответства на съвременните педагогически тенденции, като дава приоритет на обучението, ориентирано към ученика, интердисциплинарните подходи и интегрирането на изкуствата и технологиите за учене през целия живот. Така учениците се преврщат в активни участници в обучението и се задълбочава разбирането им за литературата. Представен е план на урок, включващ този метод.
Изучаването на литература на английски език е предизвикателство към учениците, а преподаването ѝ представлява многостранна провокация към учителите поради нейния широк обхват, разнообразни жанрове и сложни теми. Преподавателите трябва да се ориентират във вековни литературни произведения, да ангажират учениците с критичен анализ, да насърчават любовта към четенето и да свързват вечните теми със съвременната им актуалност. Балансирането на изследването на класически текстове със съвременни интерпретации, като същевременно се задоволяват различни стилове на учене и интереси добавя допълнителни слоеве към предизвикателството за ефективно преподаване на английска литература. Преподаването на английска литература изисква иновации, които да свържат традиционното с модерното и да направят предмета динамичен и интересен за учениците. Иновацията представлява „обобщено понятие за всички значими (рационални и полезни) нововъведения“, които имат за цел да „приведат“ дадена дейност „от едно състояние към друго желано състояние“. Иновацията е нововъведение. Това означава, „да приложиш нов способ, нов метод, нови правила, или ново техническо средство“ (Тоцева, 2012).
Иновативен метод, който вдъхва нов живот на преподаването на литература на английски език е „Творческо сътрудничество – драма и поетично творчество“. Този новаторски подход не само потапя учениците в красотата на езика, но и ги кани на пътешествие, свързано с артистично изразяване, критично мислене и съвместно разказване на истории. Като преплитат драмата, поетичното творчество и тънкостите на сонетното изследване, преподавателите поставят началото на нова ера на ангажираност и изследване в сферата на литературното образование. Чрез този метод учениците не са просто зрители, а активни участници в създаването на текстове и поезия и вникването в героите, които резонират с емоции и преживявания.
Описание на метода
„Творческо сътрудничество – драма и поетично творчество“ е иновативен метод на преподаване, който съчетава елементи на драма и създаване на поезия, за да въвлече учениците в динамично и завладяващо учебно преживяване при изучаването на литература на английски език в часовете по профилирана подготовка по модул „Езикът чрез литературата“. Този метод насърчава съвместното учене, творчеството, критичното мислене и развитието на езиковите умения. Състои от няколко основни етапа:
- Драматично изследване: Това е етапът, в който учениците се запознават с литературно произведение, свързано с поезията и драмата – биография на автора, тема, исторически контекст. Успоредно с това те участват в часове за създаване на поезия. Запознават се с различни поетични форми, техники и стилове, като сонети, хайку, свободен стих, образи, метафори и символизъм, изучават известни поети и техните произведения за вдъхновение.
- Развитие на характера: Учениците избират герои от изучавано литературно произведение. Анализират героите, като изследват мотивацията, емоциите, взаимоотношенията и конфликтите. Този процес им помага да разберат образите в дълбочина и да станат съпричастни към техните преживявания.
- Разработване на сценарий: Използвайки разбирането си за героите и литературния контекст, учениците си сътрудничат, за да разработят сценарии или сцени, които отразяват ключови моменти, диалози или монолози, свързани с избраната тема или поетична форма. По време на писането те изследват употребата на езика, тона, ритъма и поетичните похвати. Създават оригинални стихотворения или сонети въз основа на теми, емоции или преживявания, разгледани преди това в техните драматични сценарии. Те прилагат поетични техники, изучавани в часовете, за да създадат стихотворения или сонети.
- Ролеви игри и представяне: Учениците репетират и изпълняват своите сцени, монолози или поезия пред класа или в малки групи. Те се въплъщават в героите си, съсредоточават се върху изразителното представяне и включват драматични елементи като жестове, мимики и вокални вариации, за да вдъхнат живот на текста.
- Интегриране на изкуствата: Творческото сътрудничество интегрира различни форми на изкуството като например визуални изкуства, музика и мултимедия, за да подобри поетичното и драматичното преживяване. С помощта на различни платформи учениците имат възможност да създават визуални изображения на своите стихотворения, да композират музикални съпроводи или да създават мултимедийни презентации, които да допълват техните изпълнения.
- Обратна връзка и размисъл: По време на целия процес учениците получават конструктивна обратна връзка от връстници и учители за своите изпълнения, сценарии и стихотворения. Те участват в дискусии, анализират творческите си решения и определят какво да се подобри, като по този начин мотивират непрекъснатото учене и израстване. Публичното споделяне насърчава увереността и признаването на творческите постижения.
Ползи:
- Ангажираност: Методът насърчава ангажираността на учениците чрез съвместни дейности, които са привлекателни за различните интереси и стилове на учене.
- Творчество: Учениците имат възможност да разгърнат своята креативност, въображение и артистично изразяване чрез писане на сценарии, изобразяване на герои и създаване на поезия.
- Критично мислене: Анализът на героите, темите и поетичните елементи изисква умения за критично мислене, което улеснява разбирането на контекста на литературните текстове.
- Владеене на езика: Експресивната употреба на езика, писането на диалози и създаването на поетични творби повишава езиковите познания, лексиката, синтаксиса и комуникативните умения у учениците.
- Сътрудничество: Проектите за сътрудничество насърчават работата в екип, комуникацията, взаимното обучение и съпричастността, тъй като учениците работят заедно, за да създадат и изпълнят произведенията си.
- Личностно развитие: Учениците развиват увереност, себеизразяване, съпричастност и разбиране на различни гледни точки чрез изследване на герои, емоции и теми.
В обобщение „Творческо сътрудничеств““ използва силата на драмата и поезията, за да създаде богато и трансформиращо учебно преживяване, което насърчава творчеството, критичното мислене, владеенето на езика, сътрудничеството и личностното израстване на учениците.
План на урок, включващ „Творческо сътрудничество – драматично и поетично творчество“
Цел: В края на урока учениците демонстрират разбиране на структурата на сонета, създават оригинални сонети по зададена римувана схема, включващи драматични елементи, и представят артистично сонетите си пред класа.
Необходими материали:
- Модел на сонет (напр. Сонет 130 на Уилям Шекспир);
- Презентация за различните видове сонети;
- Схема за римуване с букви (напр.ABAB CDCD … GG) (Sedgwick, 2000);
- Лист с критерии за оценка.
Дейности:
- Въведение в сонетите и драматичните елементи (5 минути):
- Припомня се понятието сонет, неговата структура и теми, като се използва модел на сонет (напр. Сонет 130 на Шекспир);
- Представят се чрез кратка презентация различните видове сонети, като се подчертават основните им характеристики.
- Дейност за творческо писане (15 минути):
- Разделят се учениците на групи по четирима.
- Раздават се на всяка група листове и дадената схема за римуване с букви (Sedgwick, 2000).
- Учениците получават инструкции за работа – да допълнят римуваната схема с думи и да създадат свои сонети.
- Представяне на сонетите (15 минути):
- След като учениците са написали своите сонети, имат време за кратка репетиция.
- Пред класа представят артистично своите сонети, като се съсредоточават върху изразителното четене, интонацията и изказа. Могат да използват жестове, мимики и вокални вариации, за да подобрят представянето си.
- Партньорска оценка (5 минути):
- След представянето на всяка група, останалите оценяват и дават конструктивна обратна връзка за представянето.
- Използва се листа с критериите за оценка, за да се насочи обратната връзка и да се насърчат конкретни коментари за силните страни и областите за подобрение.
- Заключение и размисъл (5 минути):
- Урокът завършва, като се оценява опита от писането и представянето на сонети.
- Учениците споделят впечатленията си за процеса, предизвикателствата, с които са се сблъскали, и наученото за писането и представянето на сонети.
Резултати от обучението
Учениците:
- Разбират структурата и основните характеристики на сонета.
- Демонстрират творчество и изразяване чрез създаване на оригинални сонети.
- Развиват презентационни умения чрез артистично представяне на сонети пред публика.
- Предоставят и получават конструктивна обратна връзка за изобразяването на героите, поетичното изразяване и артистичното представяне.
- Разсъждават за взаимодействието между драматургията и поезията, като задълбочават разбирането си за литературните форми и творческото сътрудничество.
Ако задълбочим анализа на плана на урока, можем да допълним, че основният използван подход е интердисциплинарният. Планът на урока възприема този подход, като съчетава елементи от литературата (сонети), драматургията (художествено представяне) и творческото писане (съчиняване на поезия). Така насърчава холистичното учене, като позволява на учениците да изследват множество измерения на езика, изразяването и представянето. „По своята същност холистичното образование е такова образование, което има за цел да разгледа вселената като едно неделимо цяло. То счита, че всяка една личност има точно място в света и всичко е свързано помежду си и не бива да се разглежда в частност, а като общо. Личността, обучавана чрез холистичното образование, търпи развитие, не само по отношение на придобиване на нови знания, но и емоционален, естетически, духовен, творчески, физически план и по този начин се осъществява една добро сътрудничество в дух на взаимно уважение между всички участници в образователния процес.“ (Пенчева, Стефанова, 2018). Освен това поставя силен акцент върху творчеството и изразните средства. Учениците се насърчават да изразяват себе си чрез изобразяване на герои, създаване на поетични творби и артистично представяне като по този начин се насърчава образното мислене, емоционалното изразяване и артистичното изследване. Дейностите поощряват активното участие и сътрудничеството между учениците. Чрез груповата работа, репетициите и обратната връзка с връстници, учениците активно участват в учебния процес, сътрудничат си и се учат от гледните точки на другите. Урокът, също така, е насочен към развиване на умения за представяне и изпълнение. Учениците се научават как да представят драматични сцени и да рецитират оригинални сонети с изразителен изказ, жестове, мимики и вокални вариации. Тези умения са ценни за публичното говорене, комуникацията и самочувствието. Включват се компоненти за размисъл и критично мислене – учениците участват в дискусии, оценяват собствената си работа и тази на връстниците си, анализират мотивацията на героите, тематичните елементи и поетичните похвати и разсъждават върху творческия си процес поощрявайки уменията за мислене и самооценка.
Методът дава възможност и на учителя за диференцирано преподаване и персонализиран учебен опит, а у учениците насърчава чувството за самостоятелност в обучението, обогатява културните познания.
Въпреки че не са изрично споменати в плана на урока, технологиите и мултимедията могат да бъдат интегрирани, за да го подобрят – могат да се използват цифрови инструменти за писане на сценарии, да се създадат мултимедийни презентации на сцените и сонетите или да се записват изпълненията за самооценка и размисъл.
Като цяло урокът, базиран на този метод, предлага богато и завладяващо учебно преживяване, което интегрира изкуствата, литературното изследване, изпълнителските умения, критичното мислене и личното изразяване, осигурявайки на учениците цялостно и увлекателно обучение.
В заключение, преподаването на английска литература представлява както предизвикателство, така и възможност за иновации в образованието. Като възприемат иновативни методи, които съчетават традиционното преподаване със съвременни подходи, преподавателите могат да привлекат интереса на учениците, да подобрят разбирането им за литературните произведения и да развият умения за критично мислене. Чрез използването на технологии, разнообразни гледни точки и творчески търсения преподаването на английска литература се превръща не само в средство за академично обучение, но и в трансформиращо пътуване, което насърчава любовта към литературата за цял живот и задълбочава разбирането на учениците за сложността на човешките преживявания, изобразени в литературните шедьоври. Тъй като продължаваме да се адаптираме и развиваме в сферата на образованието, иновативните практики на преподаване на английска литература ще играят ключова роля в оформянето на литературоведите и критично мислещите хора на бъдещето.
Иновативният метод „Творческо сътрудничество – драма и поетично творчество“ представлява промяна на парадигмата в преподаването на английска литература. Чрез интегрирането на драма, поезия и съвместно творчество преподавателите разкриват богати възможности за ангажиране на учениците в обучението. Този метод не само подобрява разбирането на литературните понятия от страна на учениците, но и насърчава творчеството, критичното мислене и уменията за сътрудничество. Освен това този новаторски метод е в съответствие със съвременните педагогически тенденции, които дават приоритет на обучението, ориентирано към ученика, интердисциплинарните подходи и интегрирането на изкуствата и технологиите. Като възприемат такива иновативни методи, преподавателите проправят пътя към трансформиращо обучение, което формира интерес към литературата за цял живот и възпитава всестранно развити личности, подготвени за предизвикателствата на бъдещето.
- Пенчева, М., Стефанова С. (2018). Холистичният подход в контекста на съвременната образователна система – предизвикателства и практически решения. Образование и технологии, том 9, стр. 239.
Тоцева, Я. (2012) – Образователните иновации и съвременното българско образование. Иновации и интерактивни технологии в образованието. РБ „Стилиян Чилингиров” – Шумен, стр. 6
Sedgwick, Fred. Teaching Poetry: A Handbook of Teaching Strategies. Routledge, 2000.
https://archive.org/search?query=subject%3A%22Sonnets%2C+English+–+History+and+criticism%22
Folger Shakespeare Library. „Teaching Shakespeare’s Sonnets: An Introduction.“
https://www.folger.edu/teaching-shakespeares-sonnets-introduction - Радостина Георгиева, старши учител по английски език, ЕГ „Д-р Петър Берон“, гр. Кюстендил
radosssttt@abv.bg