Началната училищна възраст е период на активно развитие на детското мислене. Учениците трябва да бъдат поставяни в ситуации, които ги предизвикват да мислят логически. Положителната роля на иновативните методи, осъществени чрез екипна учебна дейност, за пълноценното развитие на учениците е водещо за повишения интерес на учителите към тях. В новите учебни програми по математика и другите учебни предмети на преден план се поставят изисквания за осъществяване на обучение, което съдейства за изграждане на активни, мислещи, търсещи личности. Конкретна методика за прилагането на иновативни методи, особено в начален етап, все още не е разработена. Много учители търсят начини за осъществяване на обучение, при което учениците усвояват учебния материал, като се включват активно при изпълнение на задачите.
Преподаването по математика се превръща във все по-трудна задача за учителя и това е причина през последните години стилът на работа и начинът на поднасяне на материала да се промени.
Традиционният начин – заучаване и повтаряне, не работи така, както е работил преди години. Той е успешно заменен от модерен такъв, представящ учебния материал по иновативен начин, който се адаптира с темпото на учениците.
Младото поколение ученици изисква съвременни методи на обучение по математика. Много важно е учителят да обърне внимание на учениците си още от ранна детска възраст, за да се постигне по-лесно усвояване на учебния материал.
Това е възможно, когато се прилагат различни техники на преподаване по математика, които ангажират децата и развиват тяхното логическо мислене.
Защо в днешното динамично ежедневие и заливаща ни информация децата имат нужда от иновативни начини на обучение по математика?
Всяко дете е индивидуално и различно, то има своите интереси, може да има и своите причини математиката да не е неговият предмет. За да може да предизвика интерес у малкия ученик, учителя трябва да е запознат с пречещите фактори.
Някои от причините математиката да не се харесва от децата могат да бъдат:
- Трудности последвани от демотивация – когато ученикът се затруднява да се справи с домашните по математика или да разбере уроците, отказването и нежеланието са по-лесният вариант. Ученикът губи своята вътрешна мотивация за справяне с уроците, тъй като мисли, че е прекалено трудно и няма да се справи.
Когато децата не са предизвикани от учителя и не са въвлечени в учебния процес, е нормално те да се почувстват отегчени и демотивирани.
- Интереси – някои деца се увличат по изкуствата, други по езиците или науката, информационните технологии. В голяма част от случаите това е причината децата да нямат силен интерес към математиката.
Математиката е важен компонент от обучението на всеки ученик, прилагането на иновативни методи на преподаване биха променили до голяма степен настройката на детето към математиката.
- Страх от неуспех – тестовете, сложните домашни, както и оценките понякога предизвикват голяма тревожност у някои ученици. Често страхът е необоснован и детето не може да обясни какво го притеснява. Стресът му се засилва, когато има нови понятия за научаване и детето трябва да се постарае да не изгуби концентрацията си, за да може да ги научи.
С какво помага иновативното обучение по математика?
Иновативните методи на обучение по математика се различават от традиционните по това, че учениците развиват не само математически умения. Те учат децата не само да събират и изваждат, но и да развиват критично мислене, да намират информация, да разкриват взаимовръзки, да презентират, да вземат решение.
Може да се каже, че към днешна дата обучението по математика е много по-комплексно. Математиката е наука, отваряща вратите за всички други аспекти от учебния материал и заобикалящия ни свят. Тя е мощен инструмент, който присъства в изкуството и даже в писането, затова е важно децата да се чувстват уверени докато я използват.
От голямо значение е учителят да има голямо търпение и индивидуално отношение към всеки ученик. Както вече споменахме, всяко дете е индивидуално и различно, развива се с различно темпо и разчита на спокойствието и търпението на своя учител, за да може да разгърне своя потенциал. Все пак се знае, че резултатите не идват веднага, необходимо е време.
Намираме се във време, в което всичко е достъпно, благодарение не само на напредналите технологии, но и желанието за развитие в голяма част от учителите.
Иновативни методи на обучение по математика
Развитието на технологиите в днешно време е в голям възход, но решаваща е ролята на учителя. Негово е решението за начина на преподаване и включването на различни методи на обучение по математика, както и за останалите предмети. Превеждането на децата през лабиринта на математическите понятия е трудна задача, но насреща е иновативното обучение. В днешно време то се смята за ключов принцип в съвременното преподаване. Иновативните методи на обучение по математика са методи, при които ученикът не използва учебници, химикали, тетрадки, а други пособия, например различни обучителни сайтове, програми, компютърни игри, пъзели и загадки.
Компютърни програми – позволяват на ученика да има активна роля в решаването на задачи по математика, също спомага за разбирането им. Могат да получат веднага обратна връзка, което им помага в математическото развитие.
Компютърни игри – този метод е ориентиран предимно визуално, в него учениците използват мишка и клавиатура, за да участват в игрите. Така се включват действия от страна на ученика, спомагащи запомнянето на новите знания.
Пъзели и загадки – тук приложението но математиката е не само лесно за постигане, но е и начин учениците да наблюдават директно прилагането на математиката без молив и тетрадка. Те могат да стимулират логическото си мислене и наблюдателност чрез съвпадения и съпоставяне на цифри и фигури.
В днешното динамично развитие на уеб технологиите има възможности за създаване на учебно съдържание и подходящи дейности на ученици и учители за използване и разпространение. Едни от най-често използваните средства и възможности, които предоставят в обучението са:
- платформата Kahoot – подходяща за създаване на игрови упражнения с въпроси и отговори. Тя дава възможност на учениците активно да участват с помощта на таблет или смартфон.
- https://www.flippity.net – безплатен сайт, където може да се ползват много и най-различни инструменти, някои изцяло онлайн, а други може да се ползват, ако нямате достъп до компютър, таблет.
- org – приложение, подпомагащо учебния процес с помощта на интерактивни модули. Целта на събраните интерактивни блокове е да бъдат достъпни. Тези блокове, приложения или упражнения не са включени в определени програми, те могат да бъдат използвани подходящо в учебния процес. Те са много ценни със своята иновативност.
Можем отговорно да заявим, че уеб базираните приложения предлагат възможности, за които дори не сме предполагали и мечтали преди развитието на информационните технологии. Обучението чрез използването на такива приложения се променя изключително динамично. За да бъдем в крак с времето, е необходимо да следим промените в областта. Те могат да бъдат включени в голяма част, дори в целия процес на обучение. Все пак да не забравяме, че преподавателят е водещата фигура, която подготвя и структурира начина на поднасяне на учебния материал. Използването на уеб базираните технологии трябва да бъде включено умело и не на последно място умерено, за да не се получи нежелан обратен ефект, пренасищане и незаинтересованост от страна на учениците.
Положителната роля на иновативната дейност се изразява не само в усъвършенстване на математическите компетенции на учениците, но и в усвояване на математическите компетенции. Спомага за повишаване на интереса към математиката, сплотяване на ученическата общност и формиране на ценни социални умения за взаимодействие и сътрудничество.
- Атанасова, В. 2015. Възможностите за прилагане на педагогически техники, методи и дидактически средства с интерактивен характер в обучението по математика. Професионално образование.
Богданова, М. 2005. Интерактивни техники в обучението по математика 1-4 клас. Ст. З.
Василева, Е. Модернизацията на началното училище – един неизвървян път. Начално образование., № 4, с. 3–21.
Василева, Е. 2004. Съвременното начално училище – реалност и предизвикателства. С. - Радостина Въжарова, старши начален учител, НУ „Св. Климент Охридски”, гр. Кюстендил