Допълнителното обучение по български език за формиране на представи за безопасно движение на пътя /практическа насоченост/
Александра Благова Михова – обучение за придобиване на I ПКС, 8460;
Входящ номер 49635 в ДИУУ;
Директор на детска градина „Върбица“, гр. Пазарджик
Резюме: Превенцията на риска от пътно-транспортен травматизъм и детската безопасност е специфична и тревожна проблематика, която изисква актуализиране на педагогическото взаимодействие между семейството и детската градина, особено в контекста на възпитаването на транспортна култура у децата. В предучилищната възраст децата усвояват социален опит, а ние –учителите сме тези, които трябва да изградим у тях елементарни и достъпни понятия, да формираме умения и поведение.
Ключови думи: детска градина, подготвителна група, български език, безопасно движение, умения, знания, възпитание, предучилищно образование.
Приоритетната част от цялостният процес в детската градина наравно с овладяването и допълнителното обучение на децата по български език е и изграждане на представи за безопасност на движението по пътищата.
Глобална цел на детската градина е да се изградят елементарни общи представи и понятия за пътното движение и начални умения за безопасно придвижване на децата като пешеходци и разширяване знанията на децата в контекста на придобиване на опит за спазване на правилата за безопасност за движение по улиците.
За реализиране на целта на обучението по БДП са предвидени ситуации по образователно направление български език и литература с насоченост към формиране на култура за безопасно движение по пътищата за деца на 6 години . Чрез допълнителното обучение по български език се овладяват знания и имения по безопасност на движението по пътищата.
Целта е да се разработи и апробира експериментално дидактична технология за формиране на безопасно детско поведение, диагностицира равнището на усвоеност на знания по безопасност на движението и умения за прилагането им от 6-7 годишните деца.
Задачите са:
Да се направи теоретичен анализ на научната литература свързана с детското развитие, дидактични аспекти, спецификата на работа с деца, чийто майчин език е различен от българския език и спецификата на работа с деца по БДП е предучилищна възраст в детска градина.
Да се установи усвояването на знания на децата за безопасно движение на пътя, чрез дидактически тест „Детето и пътната среда”- Г. Хайдар.
Да се разработи и апробира експериментално дидактична технология за формиране на безопасно детско поведение чрез допълнително обучение по български език.
Да се докаже хипотезата на експерименталното изследване.
Задачите са част от дейностите, за постигане на целта. Дейностите са доброто взаимодействие на семейство-детска градина и добрата педагогическа практика. Чрез игри и емоционално положителни и добре подбрани методи, похвати и любов към децата.
Предмет на изследването е да се разработи и апробира експериментално дидактична технология за формиране на безопасно детско поведение чрез допълнителното обучение по български език на деца, чийто майчин език е различен от българския език .
Обект на изследването са знанията и уменията по безопасност на движението .
Обхват на изследването е подготвителна група в ДГ с деца, чийто майчин език е различен от българския език, непосещаващи редовно детската градина. Целевата група се състои от 20 деца на 6-7 годишна възраст.
Проведените диагностични процедури през периода обхващат наблюдение върху цялостното развитие и поведение на децата. Акцентирах върху познавателните им способности и социални умения по посока на програмно-образователните цели, както и върху практическата ориентация, саморегулация на дейността и емоционална отзивчивост на децата.
Време на провеждане – Измерването и оценяването на постиженията се проведе в рамките на учебната година .
Организация на провеждане – Диагностиката провеждах групово и индивидуално с всяко дете в собственото му социално обкръжение.
Критериите и показателите са съобразени с ДОС в ПУВ, специализирана методика за допълнително обучение по български език и дидактичния тест.
Етапи на изследването :
Първи етап:Констатиращ-установяване ниво на усвояването на знания на децата за безопасно движение на пътя;
Втори етап:Формиращ- апробира експериментално дидактична технология за формиране на безопасно детско поведение чрез допълнително обучение по български език.
Трети етап:Контролен-установяване продуктивността на приложените методически инструменти, анализ и обобщаване на получените резултати след обуващия етап на експеримента.
Чрез допълнителното обучение по български език са предвидени ситуации по образователно направление български език и литература с насоченост към формиране на култура за безопасно движение по пътищата за деца на 6 години . Чрез допълнителното обучение по български език се овладяват знания и имения по безопасност на движението по пътищата. Един пакет се реализира в десет броя педагогически ситуации и е насочен към обогатяване на речника на децата. Във всеки проведен пакет се акцентираше с две ситуации с насоченост към формиране на култура за БДП. Темите са:
-„Пътни знаци и тяхното значение“, Цели: Да се запознаят децата с основни пътни знаци и тяхното значение. Активности: Разглеждане на картинки с пътни знаци, обсъждане на тяхната роля, разиграване на ситуации с играчки коли и знаци.
-„Безопасно пресичане на улицата“, Цели: Да се научат децата как правилно да пресичат улицата, да разпознават пешеходната пътека и светофара. Активности: Четене на разказ или стихче за безопасно пресичане, игра на пресичане по импровизирана пътека в класната стая или на двора.
-„Кога е безопасно да се играе навън?“, Цели: Да разберат децата къде и кога е безопасно да играят на открито. Активности: Разговор за безопасни и опасни места за игра, илюстриране на сцени за правилно поведение на улицата, разиграване на сценарии.
-„Пътешествие с колело“, Цели: Да се научат децата на правилата за безопасно каране на колело. Активности: Четене на история за дете, което кара колело, обсъждане на нуждата от каска и защита, рисуване на безопасния маршрут за каране.
-„Светофарът – нашият приятел“, Цели: Да се запознаят децата с функциите на светофара и как да следят неговите светлини. Активности: Изработване на макет на светофар, игра „Светофар“ с цветни картони, четене на стихче за светофара.
-„Как да се държим в колата“, Цели: Да разберат децата важността на използването на предпазни колани и седалки за деца. Активности: Четене на история за безопасно пътуване, обсъждане на правилата за поведение в колата, рисуване на семейно пътуване.
-„Помощ на приятел в беда“, Цели: Да научат децата как да реагират в случай на инцидент или опасност на пътя. Активности: Разиграване на ситуации, при които трябва да помогнат на приятел, запознаване с номера за спешни случаи, четене на разказ за героично дете.
-„Пътешествие по улицата“. Цели: Да развият децата умения за наблюдение и разпознаване на опасности на пътя. Активности: Организиране на разходка, при която децата трябва да посочват пътни знаци и опасности, обсъждане на правилата за безопасно придвижване в града.“
Иновативната насоченост е чрез специализирана методика за допълнително обучение по български език за деца, чийто език е различен от майчиния език се акцентират, усвояват и формират представи за безопасно движение на пътя.
Методи – В качеството на основни методи за установяване входящо и изходящо ниво на детското развитие използвах следните методи:
тестови метод;
анализ и сравнение на резултатите;
наблюдение – допълнителен метод;
В работата си ползвах дидактичен тест по безопасност на движението „Детето и пътната среда „на д-р Галина Хайдар,, който е предназначен да измерва равнището на усвоеност на знания по безопасност на движението и умението за прилагането им от 6-7 годишни деца.
Дидактическият тест по безопасност на движението /ДТБД/ е авторски /1998/ и е предназначен да измерва равнището на усвоеност на знания по безопасност на движението и умението за прилагането им от 6-7 годишното дете. Той е картинен, невербален.
Актуална и много значима е темата за детското безопасно движение. Още в ранна детска възраст е много важно да се положат основите за развитието на безопасно движение по улиците. Практиката на учителите, свързана с тази тематика е от голямо значение да се представя и коментира, за да получава популярност и значимост в обществото.
ЛИТЕРАТУРА
Галчева,К., Галчев, Г.,За безопасното поведение на детето,Пазарджик, (2004 г).
Книга за учителя, Да учим по-лесно български език, София, (2019)
Концепция за обучение по безопасност на движението по пътищата
Наредба №5/03.06.2016г. за предучилищното образование;
Секторна стратегия за безопасност на движението по пътищата 2021 – 2030;
Хайдар,Г., Обучение по пътна безопасност в детска градина, Ямбол, (2000 г).
Хайдар,Г., Пътна мозайка, (2005 г).
Хайдар,Г., Детето и пътната среда, (2006 г).