РАЗВИТИЕ НА КОМУНИКАТИВНИТЕ УМЕНИЯ НА ДЕЦАТА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ ЧРЕЗ ИГРОВИ ДЕЙНОСТИ
Анифе Ахмед Дживгова
Месторабота:
Детска градина „ Надежда“
гр. Белица
e- mail: anita_b@abv.bg
Резюме
Развитието на социални и комуникативни умения е един от най-важните проблеми на педагогиката. За децата, за да развият комуникативната страна на общуването, най-често се използва комуникативно обучение, което се състои от определен набор от игри (дидактически, развиващи и други). Играта е колективна дейност, която включва необходимостта от общуване с връстници или възрастни. Комуникативната игра е съвместна дейност на децата, начин на себеизразяване, взаимно сътрудничество, при което партньорите са в позиция „на равни начала“ и се опитват да вземат предвид характеристиките и интересите на другия.
В настоящата статия са представени особеностите на речта при децата от предучилищна възраст и игрови дейности за развитие на комуникативните умения на децата.
Keywords: деца, комуникативни умения, игра, детска градина
Въведение
Проблемът за комуникацията и междуличностното взаимодействие е много актуален. Все по-често възрастните започват да се сблъскват с комуникативни нарушения, както и с недостатъчно развитие на моралната и емоционалната сфера на децата. Формирането на комуникативни умения е важно условие за нормалното психологическо развитие на детето. А също и една от основните задачи за подготовката му за бъдещия живот. Децата в предучилищна възраст трябва да разбират какво да кажат и под каква форма да изразят мислите си, да са наясно как другите ще възприемат казаното и да имат способност да слушат и чуват събеседника. Комуникативните умения се развиват в ежедневни дейности, дидактични, активни, ролеви игри.
Детето се научава да общува, да изразява правилно мислите си, развива речта, да се доверява един на друг, а също така придобива нови знания и консолидира вече придобитото. Развива любопитството и активира речниковия запас. С помощта на играта се формират морални качества: воля, издръжливост, смелост, способност за отстъпване, целеустременост. Всяка игра има свои условия и правила, които детето трябва да спазва. В игровите дейности детето в предучилищна възраст развива отношение към хората и живота. Той овладява опита от човешката дейност в играта чрез преживявания и изобразява видяното.
Изложение
Развитие на комуникативните умения при децата в предучилищна възраст
За развитието на речта при децата в предучилищна възраст е необходимо да се създаде специфична предметно-речева среда, която да допринесе за формирането не само на правилни, но и добра устна реч.
Речта „влиза във взаимодействие с останалите психични явления и оказва въздействие върху развитието им. Тя оформя културата на поведението,стимулира въображението, предизвиква мисленето. Грижата за развитието на речта е грижа за развитието на човека.
Днес проблемът за развитието на речта и езика привлича вниманието на множество психолози, педагози, лингвисти, филолози и психолингвисти. Конкретно проблемът за детския говор е станал основа на множество изследвания и публикации. Този растящ интерес се обуславя главно от две причини:
„Свързаната реч като единство от слушане и говорене е вид речева дейност, посредством която се осъществява устното общуване. За обучението по свързана реч основно значение има общуването. То може да бъде индивидуално, групово или публично, формално или неформално, но то винаги стои в основата на обучението.“ (Даскалова, 1994)
Развитието на речта на детето през предучилищната възраст се осъществява благодарение на непрекъснатото общуване. В следствие на постоянната комуникация детето оформя и развива граматиката си, правейки обобщени изводи за общата структура на езика. Речта е пряко зависима и от степента на мисловното развитие през предучилищната възраст. Връзката мислене – реч през този период се задълбочава, като не само мисленето влияе на речта, но и обратното – езиковото и речевото развитие стимулира и тласка напред и мисловното развитие на детето.
Видове свързана реч
Известни са два основни вида свързана реч:
Играта в процеса на развитие на комуникативните умения
Предучилищната възраст е най-благоприятният период за използване на игрови технологии в образованието.
«Видовете игри, използвани за овладяване на езика и развитие на речта в предучилищна вързаст, могат да бъдат разграничени и според характера на игровите дейности, например предметни, изобразителни, ролеви или съобразно материалите, съответно нагледни и словесни. Специално място заслужават „игровите упражнения” като методически похват, които реализират дидактичната игра като метод.» (https://rhetoric.bg/мая-сотирова-николай-цанков-игровият)
Дидактическата игра е основният тип игри, използвани в работата по развитието на речта. Дидактическата игра е многословно, сложно, педагогическо явление: тя е и игрови метод за обучение на деца в предучилищна възраст, и форма на обучение на деца, и независима игрова дейност, и средство за цялостно обучение на дете. Има следните видове дидактически игри: игри с предмети; настолни игри; игри с думи.
Сюжетно-ролева игра- драматизация – „претворяване на театралната дейност на възрастните от децата в предучилищна възраст. Тя естествено протича в игрова ситуация и има всички компоненти на сюжетно- ролевата игра, но има и някои особености. … в него се срещат няколко изкуства : актьорско майсторство; драматургия; сценография; музика; изобразително изкуство, балет и др. … Това е игра, която поражда естетически интерес и ценности у децата още в този ранен човешки живот и същевременно посредством запознаването им с подходящи литературни произведения допринася за развитието на активния им речник и упражняването на изразителния говор.“ (Георгиева Е. 2022 :15-18)
Електронни платформи, предлагащи игри за развиване на комуникативните умения
https://learningapps.org
LearningApps.org „поддържа учебния процес с отделни интерактивни онлайн модули, които може да бъдат интегрирани в учебното съдържание. Те биха могли да бъдат използвани във вида, в който са създадени, а също така да се променят лесно и бързо в оперативен режим. Целта е събраните интерактивни блокове да бъдат обществено достъпни. Тези блокове (така наречените приложения или упражнения) не са завършени учебни единици, но може да бъдат използвани като част от сценарий на урок. Те са ценни най-вече със своята интерактивност.“ (https://learningapps.org/impressum.ph)
През 2016 г. компанията стартира Wordwall.net. Дава се възможност на всички учители да създават и споделят ресурси, където и да се намират по света. Този нов продукт става възможен благодарение на новите уеб стандарти HTML5, които за първи път означаваха, че интерактивното съдържание може да се реализира на всяко устройство. През 2021 г. има 200 000 абонати и продължава да растат.
През учебната 2023-2024 година в група“ Детство“ на детска градина „Надежда „ град Белица бяха организирани по време на педагогическите ситуации по български език и литература игри за развиване на комуникативните умения на децата.
В настоящата статия представям част от игрите, които бяха провеждани с децата.
Дидактическа игра „Учтиви думи“
Цел: развитие на уважение в общуването.
Ход на играта: играта се играе с топка в кръг. Децата хвърлят топка един на друг, казвайки учтиви думи. Пример: думи за поздрав (здравейте, добър ден, радваме се да ви видим, радваме се да се запознаем); благодарност (благодаря, моля, бъдете любезни); извинение (съжалявам, извинете, съжалявам); сбогом (довиждане, до по-късно, лека нощ).
„Килимът на помирението“
Цел: развитие на комуникационни умения и умения за разрешаване на конфликти.
Ход на играта: Идвайки от разходка, учителят казва на децата, че днес две момчета са се скарали на улицата. Кани противниците да седнат един срещу друг на „Килимчето на помирението“, за да открият причината за раздора и да намерят начин за мирно разрешаване на проблема.
Бяха използвани при взаимодействието с децата и игри от електронни платформи:
Игра „ Правилата в детската градина“
задача: да разкажат какви са правилата в детската градина
Игра пъзел „Водене на детска градина“
https://puzzlefactory.com/bg/пъзели-за-деца/469042-водене-на-детето-на-детска-градина-пъзел#4×3
Цел: Да съставят кратък текст.
Задача:
-да подредят пъзела
-да съставят кратък текст по картинката
Децата работят на таблет по двойки.
Заключение
Взаимоотношенията с другите се формират у децата в процеса една или друга дейност. Ако любопитството е задоволено дете, потребността му от лично общуване и съвместни дейности както с възрастни, така и с връстници, той развива чувство на доверие за други, известна широта на социални контакти. Играта, която е неразделна част от детското развитие и обхваща всички области на детската дейност през предучилищното детство включва взаимно сътрудничество. Комуникационната игра е съвместни дейности на децата, сътрудничество и взаимодействие, които развиват комуникация и форма приятелско отношение на децата. Тук детето открива себе си, чрез сравнение с връстници. Играта е неразделна част от развитието на детето, обхващаща всички области на дейността на децата навсякъде предучилищно детство и по-специално комуникативно развитие. В хода на правилно организирана педагогическа технология за деца предучилищна възраст се формират и развиват комуникативни умения, по-специално децата, научават правилата на етикета, владеят средствата комуникация и тяхното разумно използване, научете взаимодействие, емпатия, партньорски диалог, сътрудничество, способност за преговори и работа двойки, адекватни начини за разрешаване на конфликтни ситуации и емоционално възприемайте партньора си в комуникацията.
Използвана литература