„ФИЗИЧЕСКА ДЕЕСПОСОБНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ В ПЕТИ КЛАС (ЛЕКА АТЛЕТИКА)”
Антоанета Янкова Кочова-Василева
ЗДСД – СУ„Никола Велчев“ гр. Самоков
Резюме:
Дидактически аспекти на леката атлетика в училищното образование. Спортната дейност в урока по ФВС разкрива съревнователният характер на учебно-възпитателният процес. Формира личностни качества в учениците като възможност за изява и стремеж към физическо самоусъвършенстване.
Ключови думи: ФВС, знания, умения, учебна програма, учебно съдържание, образовантелен стандарт, оценяване, тестове, физическа дееспособност.
Стандартите за учебно съдържание по ФВС регламентират „знания, умения и отношения“. Знанията трябва да бъдат свързани с най-важните ключови понятия и проблеми на съответната лекоатлетическа дисциплина. Уменията са разгледани в две основни направления – интелектуални и практически. Основните интелектуални умения са свързани с обяснение, описание, разпознаване, оценяване и определяне на основите на техниката в изучаваната по програма дисциплина. Практическите умения обхващат решаването на конкретни двигателни задачи чрез индивидуална и групова работа. Отношенията се означават чрез способността на ученика за комуникация, за лична отговорност, уважение, информираност и мотивация. Всичко това се постига в урочните занимания по ФВС. Според мен ФВС е най-всеобхватния и достъпен предмет с оглед на това, че се извършва практическа работа.
От направения анализ на литературни източници по проблема за обучението и оценяването по лека атлетика в училище (Коларов 1977, Димитров & Гюмишев 1990, Бъчваров 1999, Бъчваров и колектив 2001, Кадийски & Коцев 2000, Давидова 2005, Йонов и колектив 2005, Николова и колектив 2006, Йорданова 2008, Колева 2007, 2012, Коцев 2010, Йонов 2011, Стойков и колектив 2014) установих, че единствено разработките на Д. Колева, Е. Николова и колектив са насочени конкретно за обучение по лека атлетика в училище (прогимназиален етап). Останалите разработки са насочени към подбор и начална спортна подготовка на лекоатлета и проблемите на високо спортно майсторство.
Нуждата от периодичното актуализиране на образователния процес в съответствие с развитието на обществото и спорта, и в частност на учебната дисциплина „Физическо възпитание и спорт”, налага потребност от въвеждане и прилагане на осъвременени учебни програми в училищата на базата на общо съществуващите образователни тенденции. За да отговори на тази нужда Министерството на образованието и науката обнови съществуващите учебни програми за I, II,V, VI и VIII клас (утвърдени със Заповеди No РД09-1857/17.12.2015 г., No РД09-300/17.03.2016 г.,No РД09-301/17.03.2016 г.). Учебните програми за III, VII и IX клас са утвърдени със Заповед No РД09-1093/25.01.2017 г. и са в сила от учебната 2018-2019 г. В прогимназиалния етап на основната образователна степен знанията, уменията и отношенията на учениците надграждат естествената моторика, изградена в началния етап, чрез усвояване основите на техниката на лекоатлетическите дисциплини от групи бягания, скокове и хвърляния. В учебното съдържание акцентът пада върху моторните точки, определени въз основа на кинематичните и динамични характеристики на специфичното движение. Те са основата при формирането на завършен двигателен стереотип (Колева, Д. 2012,с. 49). В учебните програм по физическо възпитание и спорт задължителната област на учебното съдържание „Лека атлетика” обединява три групи – бягания, скокове и хвърляния, като в резултат на обучението по физическо възпитание и спорт в края на прогимназиалния етап на основната образователна степен от основно ядро (област) Лека атлетика, ученикът трябва да прилага основите на техниката на бягането на къси и средни разстояния, щафета, скока на дължина („свит” и „дъга”) и височина („ножица”), както и техниката на хвърляне на малка топка или тласкане на плътна медицинска топка, както и да притежава необходимото за възрастта равнище на физическа дееспособност (Наредба № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка). Физическото възпитание и спорт в училище развива и поддържа физическата дееспособност на учениците, подготвя ги за активен, здравословен начин на живот, системно спортуване и след завършване на средното образование. Мястото на леката атлетика, като ядро (задължителна област) на учебното съдържание, присъства в учебните програми във всички класове.
Разработените лекоатлетически методики за протичане на учебния процес, с цел формиране и оценяване на техническите умения и знания, все по-често са неприлагани от страна на учителите. Непрекъснатите съпътстващи промени в Държавните образователни изисквания, учебните планове, учебните програми и др., понижават мотивацията за работа на учителите. Въпреки че, леката атлетика („царицата на спортовете”) е едно от основните ядра (област), което се явява базисно за останалите видове спорт, засягането й в учебния процес се пренебрегва от страна на учителите, като се дава превес на спортните игри. Прилагането на разнообразни методи в часовете от задължителна област (ядро) на учебно съдържание Лека атлетика, би повишило ефективността на обучението. За определяне степента на владеене на технико-тактически умения се използва експертното оценяване от страна на учителя, а то неименуемо има своя субективен оттенък. В тази връзка е необходимо разработване на система за оценяване на спортно-техническите умения от леката атлетика на учениците, което да придаде едно по-обективното и прецизно оценяване.
В Държавните образователни стандарти основната образователна степен завършва с приключването на прогимназиалния етап като учениците трябва да постигнат общоспортна и специална физическа подготовеност. Структурата и съдържанието в учебната програма по „Физическо възпитание и спорт“ изисква овладяване на съдържанието на три задължителни, една избираема и една допълнителна област. Учебното съдържание е съобразено с възрастовите особености и двигателните възможности на учениците чрез разграничаване на обучението, в степени на образование – основна и средна, разделена на етапи – начален, прогимназиален и първи гимназиален.
Поради насочеността на изследването към прогимназиалния етап на основната образователна степен, ще обърна внимание на учебната програма за задължителна подготовка по физическо възпитание и спорт на учениците за V клас, и по конкретно на задължителната област на учебното съдържание – лека атлетика. По отношение на учебната програма в обучението по физическо възпитание и спорт в пети клас е насочено към овладяване на разнообразни физически упражнения и двигателни дейности, които се реализират и при допълнително използване на естествените сили на природата (въздух, слънце и вода) и при спазване на здравно-хигиенните фактори за провеждане на двигателната дейност. В двигателно-познавателната дейност учениците трябва да:
– познават и разграничават основни изисквания, понятия и правила в двигателната дейност и да ги прилагат за адаптация към изменящите се условия на природната и на социалната среда;
– подобряват физическата си дееспособност и да обогатяват двигателния си опит;
– формират отношение и интерес към занимания с физически упражнения и спорт и свързаните с тях образователни, здравни и социални аспекти и да участват в спортни и туристически състезания;
– оказват помощ, като изграждат чувство за съпричастност и ги използват за социална интеграция и общуване.
Учебното съдържание е диференцирано по пол съобразно двигателно-познавателната дейност и гарантира включването в обучението и на ученици със специални образователни потребности. Придобиването на теоретически знания се осъществява паралелно с овладяването на двигателните задачи.
Учебното съдържание за основната образователна степен за общообразователната подготовка по предмета физическо възпитание и спорт се осъществява чрез усвояването на три задължителни области и една избираема (допълнителна) област. Задължителните области на учебното съдържание /спортове/ в V клас са лека атлетика, гимнастика и спортни игри. При леката атлетика се изисква да се изпълняват основите на техниката на бягане на къси разстояния, скок на дължина и техниката на хвърляне на малка плътна топка. Да притежава небходимото за възрастта равнище на физическа дееспособност. В гимнастика се изисква да се изпълнява самостоятелно и в група, поотделно и в съчетание гимнастически упражнения от основната и спортната гимнастика. Изпълнява право тракийско хоро и тракийска ръченица. При спортните игри да се изпълнява основни технически елементи от отборните спортове: баскетбол, хандбал, футбол,да се осъществяват индивидуални технико-тактически действия и групови взаимодействия в нападение и защита. Избираемите области на учебното съдържание са спортовете плуване, водни спортове – изпълнява техниката на плувен стил „Кроул”. Изпълнява техника на гребане.Умее да оказва помощ във водна среда – водноспасителен минимум. Туризъм, ориентиране, зимни спортове – изпълнява алпийска ски техника – клас „А1”. Изпълнява основни техники на катерене и придвижване в планински условия. Познава работата с компас, използва топографска карта и определя азимут. Ракетни спортове – изпълнява елементи от техниката на бадминтон. Изпълнява елементи от техниката на тенис на маса. Изпълнява елементи от техниката на тенис. Фитнес, бойни спортове – изпълнява фитнес упражнения и комплекси. Изпълнява елементи от техниката на борба и карате-до. Шахмат – притежава основни познания, относно подреждане на фигурите и ходовете им на шахматната дъска.
Изисква се овладяването на учебното съдържание по лека атлетика, гимнастика и на два отборни спорта от спортните игри. От избираемите области на учебното съдържание – на един спорт или на една двигателно-познавателна дейност. Изборът на вид спорт/двигателно-познавателна дейност се осъществява от училищното ръководство съобразно условията, възможностите и традициите на училището, интересите на учениците и квалификацията на учителя по физическо възпитание и спорт.
В учебното съдържание на задължителната област лека атлетика се изучава бягане на къси разстояния ( нисък старт, стартово ускорение, спринтово бягане и финиширане), скок на дължина – начин „свит“ ( засилване, отскок, летежна фаза и приземяване) и хвърляне на малка топка със засилване (хват на топката, засилване,кръстосана крачка финално усилие). При компетентностите като очаквани резултати от обучението трябва да се постигне изпълняването на обикновен нисък старт, бяга на къси разстояния и финишира с гърди. Участва в бягане на къси разстояния в съревнователни условия.
Познава основни изисквания от правилника по лека атлетика. Знае факти, събития и образци на изкуството от древността, свързани с леката атлетика. Дефинира и изпълнява фазите на движение при скок на дължина. Определя броя на крачките и дължината на засилването. Разбира значението на отскока за дължината на летежна фаза. Изпълнява успешно приземяване, без да нарушава изискванията на правилника по лека атлетика. Описва и изпълнява техника на хвърляне. Новите понятия са старт, ускорение, финиширане с гърди, фази на движение, разбег, белег, линия за отскачане, кръстосана крачка и „обтегнат лък“. При физическа дееспособност се очаква достигане на комплексно развитие на двигателните качества.
В държавните стандарти и учебната програма по физическо възпитание и спорт се предвижда стандарт 1 – за техника и стандарт 2 – за физическата дееспособност. При разглеждането на понятието физическа дееспособност се разбира за нивото на двигателните качества на човека и тяхното реализиране при изпълнение на определени двигателни действия. Реализирането на стандарт 2 – за физическата дееспособност се осъществява паралелно с усвояването на стандарт 1– за техниката на лекоатлетическите дисциплини. Работата за техника и за развитие на физически качества се разглеждат като два отделни компонента.
При стандарт 2 – притежава необходимото равнище на физическа дееспособност като очакваните резултати е постигане на определено равнище на скоростни и скоростно – силови способности. В прогимназиалния етап (V-VII клас) характерно за физическата дееспособност е общофизическата подготвеност на учениците. В V клас изграждането на общофизическата подготвеност е с преимуществено развитие на бързина (скоростни качества) и скоростно-силови качества. Мястото й в тематичното разпределение е в началото и края на учебната година ( м.септември , м.май ) съобразено с входните и изходни нива, а и като основен формиращ спорт, който се явява и базов за останалите видиве спорт.
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО ПРОЦЕНТНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ УЧЕБНИ ЧАСОВЕ ЗА ГОДИНАТА
СПЕЦИФИЧНИ МЕТОДИ И ФОРМИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ
Очакваните резултати от обучението за овладяването на знания, двигателни умения, навици и дейности от съответната област на учебното съдържание се оценяват по критерии, определени в началото на учебната година от учителя по физическо възпитание и спорт. Практическите изпитвания могат да се организират като индивидуални или като групови текущи изпитвания. Устните изпитвания са
индивидуални. Ученикът дава устни решения и отговори на индивидуално поставени въпроси или задачи.
Оценяването на техническо изпълнение на двигателните действия и тяхното прилагане в игровата дейност, на количественият резултат при измеримите физически упражнения и на теоретичните знания стимулират творческата активност и инициативност на учениците.
Състоянието на физическата дееспособност се оценява чрез система за контрол и оценка на физическата дееспособност на учениците. Учениците в пети клас е необходимо да постигат средното ниво за състоянието на физическата дееспособност, измерено за съответната възраст и пол.
В системата не са включени тестове и нормативи за учениците със специални образователни потребности, които се оценяват в съответствие с индивидуалният им прираст в постижението за съответната двигателна дейност.
Не се оценяват ученици, освободени по здравословни причини за периода на изучаването на двигателните знания, умения и навици и за времето, което не позволява поставяне на минималния брой текущи оценки.
Не се оценяват учениците, освободени дълготрайно по здравословни причини от упражняване на физически упражнения, спорт, туризъм или фитнес.
Съобразно изискавнията на държавния образователен стандарт оценяването е системен процес за установяване и измерване на постигнатите резултати от обучението и на нивото на подготвеност на учениците за бъдещата им реализация. Показател за степента на постигане на тези резултати е оценката. В процеса на обучение по ФВС се поставят текущи, срочни и годишни оценки. В V клас за първи срок са 3 часа седмично като три текущи изпитвания се провеждат при учебен план с 2,5 – 3,5 учебни часа седмично, а за втори по 2 часа седмично по две текущи изпитвания. Според формата текущите изпитвания са практически като ученикът изпълнява практически дейности, определени в индивидуално поставено практическо задание.
На базата на проведените теста в началото и края на учебната година по ФВС в V клас мога да направя следните по – съществени изводи:
1.Като целенасочен процес, включващ началното и задълбочено разучаване, усъвършенстване и контрол, бягането на къси разстояния е предвидено в часовете за V клас т.е. при 11 годишните ученици. От гледна точка на възрастовото развитие, на двигателното качество бързина е оправдана, тъй като именно във възрастта 10 – 13 години предпоставките за развиване на бързината при учениците са най-големи.
2. Обучението в техниката на 50 м., като част от обучението в бягането на къси разстояния, обаче изпреварва развитието в скок на дължина за взривната сила във възрастов аспект, чийто пик се наблюдава при 13 – 14 годишните ученици (VII – VIII клас).
3. Контролът и оценка на резултатите от обучението в късите бягания и скок дължина в тези възрасти се свързва само с пробягването на дистанцията от 50 метра и скок на дължина от място като липсват критерии за оценка степента на овладяване на спортната техника.
4. При оценяването на бягането на къси разстояния и скок на дължина не се дава възможност да се прецизира вложения труд и старание на учениците. Критериите за оценка не са основа за стимулиране на тяхната двигателна активност.
5. Необходимо е да се използват методично обосновани методи за развитие на качество бързина в спринтовите бягания.
6. Да се спазват точно изисквания по отношение на обем и интензивност, както и интервалите за почивка.
7. Да се търсят нови и разнообразни методи за развиване на техника и двигателни качества.
8. Да се търсят разнообразни и иновативни подходи за задържане на интереса на учениците и осъвременяване на досегашната методика.
9. По-голямата физическа активност, проявена в заниманията по физическо възпитание и спорт в основното училище несъмнено ще окаже влияние върху подобряването на физическата дееспособност на учениците.
10. Целенасочената работа на учителите по физическо възпитание и спорт по посока решаване задачите в урока трябва да бъде максимално ефективна и да въздейства благоприятно върху учениците.
От направените до тук изводи относно успеваемостта на развиване в V клас на физическата дееспособност свързани с бягането на къси разстояния и скок дължина, ще направя следното обобщение:
При оценяването на двигателното тестиране не се дава възможност да се прецизира вложения труд и старание на учениците. Критериите за оценка не са основа за стимулиране на тяхната двигателна активност.
Като задължителна област ( ядро) леката атлетика и основен формиращ спорт, който се явява и базов за останалите видове спорт, е необходимо за усвояването на застъпения материал в учебното съдържание по лека атлетика за V клас да се реализира в обем не по-малък от 18 часа, тъй като тези учебни часа са недостатъчни за усвояване на материала и развиване на физическите качества.
За по-лесното усвояване на спортно – техническите умения и осмислянето на лекоатлетическите упражнения, трябва целенасочено и системно учениците да получават теоретични знания за разучаваното упражнение.
Прилагането на интерактивни методи и разнообразния начин на преподаване от страна на учителя в уроците по лека атлетика повишава качеството на образователния процес и мотивира учениците за активно участие с цел успешно формирани знания и умения.
Прилагането на интерактивни методи в часовете по ФВС би повишило ефективността на обучението:
1. Знанията и уменията, усвоени с помощта на такъв тип методи ще бъдат по- дълготрайни.
2. Използваната групова екипна форма на организация на обучението ще развие в учениците личностни качества като мотивация, работа в екип, инициативност и активност.
3. Ще се приповдигне емоционалният фон и положителното отношение от страна на учениците към учебния процес.
Препоръки и оценки, които в диалектическо единство да отразяват не само количествените, но и качествените параметри на резултатите от учебната работа, т.е. степента на техническо овладяване на упражнението и прирастта на постижението. По този начин ще се въздейства върху оформянето на самооценката на ученика, което го активизира в посока саморазвитие и самоусъвършенстване. В тази връзка, може да се предполага, че с актуализирането на учебното съдържание в посока възможно по-пълно съчетаване на обучението и контрола на развиване на двигателните качества сила, бързина и издръжливост при учениците, ще се разкрият допълнителни възможности за неговото оптимизиране.
Ползвана литература:
1. Димитрова, Б., Колева, Д., Йонов, Й. Основно ядро лека атлетика в прогимназиален етап и нов подход на дидактико-педагогическо въздействие, Сборник от конференция в Благоевград, (2003).
2. Димитрова, Б.,Колева, Дръндева, Д. НИВА НА ОБУЧЕНИЕ В ОСНОВНО ЯДРО ЛЕКА АТЛЕТИКА В ГРУПА ХВЪРЛЯНИЯ, Сборник от конференция в Бургас ,(2000)
3. Димитрова, Б., Дръндева, Колева, Д. ДИДАКТИКА НА ГРУПА СКОКОВЕ, Сборник конференция в Тетевен, (2004)
4. Министерство на образованието и науката. Държавни образователни изисквания за учебно съдържание. рамкови изисквания.С. , (1999)
5. Министерство на образованието и науката. Държавни образователни изисквания за учебно съдържание, културно образователна област „ФИЗИЧЕСКО възпитание и спорт“. спорт и наука, кн. 1, С. , (2000).
6. Министерство на образованието и науката. Държавни образователни изисквания за учебно съдържание. Стандарти за учебно съдържание по “физическа култура и спорт”. Учебни степени. Приложение 4 към рамковите изисквания. С. , (2000).
7. Министър на образованието и науката „Наредба № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка“ в сила от 28.09.2018 г.
8. Министър на образованието и науката „Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците“ в сила от 20.09.2016 г.
9. Учебна програма по физическо възпитание и спорт за V клас
(общообразователна подготовка) в сила от учебната 2016/ 2017 г., заповед № РД 09 – 1857 от 17.12 2015 г.