Тема: Анализ на резултатите от проведен педагогически експеримент на модел на обучение по информационни технологии, чрез виртуална класна стая Google Classroom в 9 клас, тема: „Приложни програми“.
Автор: Атанаска Ланкова – учител по информатика и информационни технологии в 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“, гр. София
Eлектронен адрес на автора: lankova@abv.bg
Ключови думи: анализ на модел на обучение с виртуална класна стая, виртуална класна стая, приложения на Google Classroom
Резюме: В статията са представени резултати от проведен педагогически експеримент на създаден авторски модел на обучение по информационни технологии, чрез виртуална класна стая Google Classroom в 9. клас тема: Приложни програми. Представени са обобщени данни на получени резултати в две групи ученици, при които е използвана различна методика и продължителност на експерименталното иновативно обучение по информационни технологии.
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ПРОГРАМА
Мотивите за създаване и прилагане на авторски модел на обучение по информационни технологии чрез виртуална класна стая Google Classroom в 9 клас, тема: „Приложни програми“, е предизвикателството като нов учител да се включа със собствен модел на обучение в училище, за което облачните технологии, с Google classroom и останалите
Google приложения са сравнително нови, като само част от инструментите на Google Workspace for Education по модела 1:1 се прилагат от 4 години.
Създаденият авторски модел на обучение и проследяване на неговата ефективност чрез приложението му през последните две учебни години се осъществи чрез следната изследователска програма:
Цел на изследването: Да се изследва ефективността на създадения и приложен авторски модел на обучение, чрез виртуална класна стая Google Classroom за повишаване на учебните
постижения по информационни технологии на учениците от 9 клас при изучаване на тема: „Приложни програми”.
Обект на изследването: Процесът на обучение по информационни технологии в 9 клас, тема: Приложни програми – MS Word, MS Excel – общообразователна подготовка.
Предмет на изследване: Модел на обучение по информационни технологии в 9 клас, чрез виртуална класна стая Google Classroom тема: Приложни програми – MS Word, MS Excel – задължителна подготовка.
Хипотеза: Ако системно се използва виртуална класна стая Google Classroom в обучението по ИТ в 9 клас, тема: Приложни програми, то ще спомогне за ефективното повишаване на учебните постижения на учениците.
Изследователски задачи:
за тема: Приложни програми, което включва планиране на учебните дейности.
Практическите задачи се задават в Google Classroom, като задания с определени
срокове и критерии за оценяване.
тема: Приложни програми- MS Word, MS Excel.
ОПИСАНИЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИЯ ЕКСПЕРИМЕНТ
Експериментът е проведен в три етапа – констатиращ, развиващ (формиращ) и заключителен, в периода октомври 2022г. до юни 2024 г. Общия брой ученици участващи в експеримента е 52.
За експериментална група съм избрала 9а клас, тъй като от учебната 2022/2023г. за първи път използвам иновацията предмет на настоящото педагогическото изследване-преподаване на учебния предмет информационни технологии с виртуалната класна стая Google Classroom и продължава и през учебната 2023/2024г.
За експериментална група съм избрала 9а клас, тъй като от учебната 2022/2023г. за първи път използвам иновацията предмет на настоящото педагогическото изследване-преподаване на учебния предмет информационни технологии с виртуалната класна стая Google Classroom и продължава и през учебната 2023/2024г.
С експерименталната и контролната група работим и по модела 1:1 при който всеки ученик и учител имат свое електронно устройство/Chrombook/ и свързан към него персонален профил, постоянен достъп до интернет, учат, работят и общуват в групи, както в класната стая, така и извън нея. Така учениците придобиват необходимите компетентности за работа с приложните програма MS Office и за работа с приложения на Google Workspace for Education. И в двата класа 9а и 9б клас/експериментална и контролна група/ учебния предмет информационни технологии се изучава с годишен брой часове -36 часа и е в раздел А: на учебния план- Задължителни учебни часове .
Констатиращ етап на експеримента – оценяване постиженията на учениците в експерименталната група/9а/ преди обучението- провеждане на входно равнище през учебната 2022/2023г. относно нивото на предварителните знания, умения и компетенции. За целта се провежда входното равнище, което включва практическа задача, изработена за проверка на знанията и практическите уменията за текуща диагностика.
Практическа задача за входно равнище по ИТ 8 клас за учебната 2022/2023г.
Създайте кратка презентация/6-7/ слайда за социална мрежа по избор в която да
се включва следната информация:
Критерии за оценка на презентация
Име …………………………………………………………….., Клас ……….., № ……………
Тема на презентация:
………………………………………………………………………………………………………………
Точки |
0-5 |
6-11 |
12-17 |
18-23 |
24-30 |
Оценка |
Слаб 2 |
Среден 3 |
Добър 4 |
Мн. Добър 5 |
Отличен 6 |
Изисквания за създаване на презентация:
Таблица 1 показва резултатите на експерименталната и контролната група преди въвеждане на методиката на обучение с виртуална класна стая Google Classroom в часовете по информационни технологии. Резултатите от входното равнище на експерименталната група 9а е взето от учебната 2022/2023г. , когато са били 8а клас , тъй като тогава за първи път използвам тази иновация – обучение по ИТ, чрез виртуална класна стая. На диаграма 1 са показани графична представените данни.
Таблица 1
Група |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Общо |
Ср.успех |
9а/8а 2022/2023г./ ЕГ |
0 |
0 |
1 |
13 |
11 |
25 |
5,42 |
9б КГ |
0 |
0 |
1 |
3 |
21 |
25 |
5,80 |
Диаграма 1
13 ученици от експерименталната група са с мн. добри оценки, 1 ученик с добра и 11 ученици са се справили отлично. Срещали са затруднения при анимиране на презентацията и липса на слайд с използвани ресурси.
ФОРМИРАЩ ЕТАП
Провеждане на педагогически взаимодействие за оценяване на знанията, уменията и компетенции по информационни технологии, чрез електронен тест и практическа задача и по този начин се изследва вече въведената иновация в експерименталната група.
Теста за проверка на изходно равнище (изходни постижения след приложената иновация- модел на обучение) е изготвен с приложението Смарт Тест и съдържа 11 въпроса. Формулата за оценяване е избрана в приложението, както следва: 2+(брой получени точки/ всички точки)*4
Приложението Смарт Тест дава възможност да се зададе опция за разбъркване на въпроси и отговори , а така също и един въпрос на страница.
За проверка на практическите умения съгласно учебната програма по информационни технологии и вида на учебния предмет с практическа насоченост се проведе нестандартизирано наблюдение, еднократно. Разработена е бланка-протокол за наблюдение в която се обозначават наблюдаваните лица и единици за наблюдение- показателите. Използвам пряко наблюдение.
ЗАКЛЮЧИТЕЛЕН ЕТАП
Заключителния етап включва сравняване на табличната с реално изчислена стойност на проверяващата величина позволяваща да се вземе решение за приемането или отхвърлянето на нулевата статистическа хипотеза.
Таблица 2
Класове/групи |
Ср.успех вх.равнище |
Среден успех изх.равнище |
9а ЕГ уч.2022/2023г. |
5,42 |
5,69 |
9б КГ уч.2023/2024г. |
5,80 |
5,96 |
Резултатите от таблица 3 показват, че експерименталната група е повишила успеха след въвеждане на иновативния метод на обучение.
Диаграма 2 показва сравнение на резултатите на входно и изходно равнище на контролната и експерименталната група.
Диаграма 2
Резултатът на експерименталната група (ЕГ) от изходното равнище е по-нисък от контролната група (КГ) с 0,16, но същите ученици от ЕГ стартират и с по-нисък резултат. При сравняването на резултатите в двете групи се наблюдава почти еднакво повишение на резултатите (с 0,38 в ЕГ и 0,37 в КГ).
Важно е да се провери дали това повишение се дължи на продължителността на експерименталното обучение – в ЕГ то е продължило 2 учебни години, а в КГ е една година само 2023/2024 г.
– Н0 – повишаването на постиженията в ЕГ се дължи на случайни фактори
– Н1 – повишаването на постиженията в ЕГ се дължи на по-голямата продължителност на експерименталното въздействие.
Проверяваме достоверността на поставената хипотеза с помощта на статистически критерий. Изчислявам дисперсията за ЕГ и за КГ с функцията VARPA в Excel[1], означени съответно с Ϭ1 = 0.25 за 9а клас за експерименталната група; Ϭ2 = 0,18 за 9б клас за контролната група.
За основа за доказване на хипотезата използвам t-Критерий на Стюдънт (Славчев, А.).
Като използвам таблицата на критични стойности на t-критерия на Стюдънт, определят таблична стойност 2,01 при ниво на значимост 0,05. Което означа, че се потвърждава нулевата хипотеза (H0) за сметка на алтернативната (H1). Изводът, който се налага от сравняването на резултатите от двете измервания вход-изход в двете групи е, че ефектът от създадения и приложен експериментален модел на обучение във виртуална стая Google Classroom има своя положителен ефект и че една година обучение е достатъчен да повлияе положително върху успеваемостта на изследваните ученици.
Известно е, че добрата педагогическа практика е ефективна, ако се постигат по-високи резултати. Практическата работа с виртуалната класна стая Google Classroom оказва положително въздействие върху формираните знания и умения у учениците в часовете по информационни технологии, също така спомага за развиване на дигиталната компетентност и прилагането им в обучението по други учебни предмети.
Обучението, чрез този иновативен модел на обучение спомага за усъвършенстване и на други ключови компетентности, включени в новите рамки за образование – усвояват се умения за самостоятелно учене и събиране на информация, развиват се и се усъвършенстват социални и граждански компетентности.
Използвани ресурси: