ВЛИЯНИЕ НА ПРАЗНИЦИТЕ ЗА СОЦИАЛИЗАЦИЯТА НА ДЕЦАТА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Ася Тончева Тончева
ДГ ”Радост”, гр. Свиленград, обл. Хасково
е-mail- aseto89@abv.bg , тел.0882524076
Ключови думи: Празниците в детската градина; влияние за социализацията на децата от предучилищна възраст; изисквания към съдържанието; есенен празник.
Резюме:
Празниците в детската градина са неизчерпаем източник на радост и емоционални преживявания, оставящи незабравими следи в детската душа. Чрез информацията, която носят празниците, децата осмислят заобикалящия ги свят, вникват в същността на традициите и обичаите, приобщават се към общността, изграждат ценностната си ориентация и установяват социалната си позиция в обществото.
Една от основните задачи в предучилищна възраст е свързана със социализацията на децата. Социалното развитие при децата от предучилищна възраст е сложен процес, който включва знания, умения, избор, отношения, нагласа към субекти и явления. То се характеризира с възрастови и индивидуални различия. Оценява се от гледна точка на средата, в която живеят и израстват децата, преминавайки през различни нива на своето развитие. Децата променят способността си да разпознават социално значимите сигнали и по този начин да адаптират своето поведение. Социалното им развитие е резултат от динамиката на овладявани умения и способи за успешна изява и наличния социален опит.
В предучилищна възраст децата навлизат в първите социални групи. Тогава започва формирането на личността. Разбирайки социализацията посредством празниците като процес, чрез който се постига формиране, изменение на ценностната ориентация, мирогледа, нагласата на децата или засилване на съществуващите интереси, е необходимо да се подчертае, че празниците влияят върху останалите социализиращи фактори, като семейството, рода, средствата за масова информация, изкуството, които с развитието на децата остават относително автономни. Разнообразието от социални роли, които децата изпълняват по време на различните празници, разширяват познанията им за обществото и социалната култура.
„Празниците имат изцяло човешки произход и това разкрива дълбоката им социална същност. Обществото обуславя тяхната поява и то определя природата им. Емоционалните и познавателни ценности, усвоявани по време на празник, не съществуват извън взаимоотношенията, потребностите, интересите на обществото като социален регулатор.” (2. 170) Отчитайки различията
( физически, психически, интелектуални и емоционални ) на всяко дете, в трета подготвителна група, бях принудена да търся отговор на въпроса как по – забавно, лесно и достъпно за децата да достигнем до необходимото ниво на усвоени знания, умения и навици, до нивото на психическо и емоционално развитие, което да доведе до по – доброто им вписване в детския колектив.
Основен фактор и източник за формиране на детската личност в предучилищна възраст е дейността в двете и разновидности – игра и обучение, а в празниците те се съчетават, преливат една в друга.
Детските празници обединяват различни изкуства:
словесноизпълнителско; театрално; кукленотеатрално; танцово;
музикалноизпълнителско – вокално и инструментално; изобразително;
приложно и др. Насочването към различните изкуства става според личните интереси, нагласи, желания и възможности на децата.
Чрез наблюдения, беседи с родители и деца, проведени анкети установих, че когато върху децата се въздейства нетрадиционно, непринудено и емоционално, те по – бързо и качествено усвояват новите знания. Когато познанието и емоциите си съжителстват, децата се чувстват удовлетворени и щастливи от своята работа. За да се почувстват децата щастливи в детската градина, за да са способни да се адаптират по – добре и да преодоляват успешно трудностите, за да участват активно в живота на групата е необходимо да се превърне ежедневието в низ от празници – празници на отделните деца; празници на групата; празници на цялата детска градина.
Възпитателният ефект на празниците зависи от организацията им и от начина им на провеждане, от художествената стойност на използвания музикален и литературен материал. Съдържанието, подбрано с оглед задачите и идейната същност на празника, е добре да отговаря на следните изисквания:
Максимално положителното влияние на празниците върху детската личност ще се постигне при обединяване усилията на детската градина и семейството. От лични наблюдения установих, че колкото е по – голяма ангажираността на родителите и стремежа да ги приобщим към събитията в групата, толкова по – често и с по – голям интерес и желание те се включват в живота на своите деца.
Предварителната подготовка започва със създаване на положителна емоционално нагласа. Чрез предварително проучване на празника с участието на родителите, може да се събере информация за провеждането му през годините, за отношението на възрастните ( включително баби и дядовци ) към събитието. Чрез прочит на подходящ литературен текст за пробуждане на конкретни нравствено – естетически чувства могат да се мотивират децата, да се актуализира житейският им и социален опит. В разяснителни беседи – разговори се тълкуват непознатите термини и понятия. Различни нагледни средства – фотоси, картини, филми за празниците, могат да обогатят впечатленията на децата. В планираните и непланирани ситуации, в игрите те осмислят всички тези впечатления, дават идеи, разработват ги, обогатяват ги. Могат да участват в изработване на украсата на мястото за провеждане, в подготовката на реквизити, в изработване на покани, подаръци, в обмисляне на костюми.
При подготовка на празниците децата изпитват удоволствие от общуването помежду си и с възрастните – родители, учители, изпитват удовлетвореност от участието си в различни игри – творчески, сюжетно – ролеви, игри драматизации. Очаровани са от костюмите, музиката, танците. По достъпен начин се запознават с редица битови празници, обичаи, традиции. Децата овладяват норми на поведение – стават внимателни и отзивчиви помежду си, проявяват учтивост към гостите, стават по – организирани и се стремят да покажат най – доброто от себе си. Независимо от възрастта, всяко дете може да намери своето място в подготовката и реализирането на празника.
Когато децата участват в празниците, те получават и познавателна информация по отношение на предметите, обслужващи празника, и социална информация – даваща съдържание на отношенията им. Чрез празниците децата преобразуват действията си и своето отношение към действителността, получават и използват социалната информация. От нейния характер зависи емоционалното поведение на децата и поетата от тях роля.
Част от изводите, които си направих след наблюдение и проучване е, че:
– Празниците подпомагат адаптацията на новопостъпилите деца;
Спецификата на групата, с която работя, а именно трета подготвителна група, състояща се от 23 деца, ме подтикна да заложа на празниците, като си поставих за цел да ги утвърждавам като регулатор на ценностната ориентация и социалното поведение на децата. Поставих си за задача да въвеждам децата от семейната среда в света на социалните взаимоотношения и норми на поведение, чрез участието им в празниците. Непринудено да овладяват знания, умения и отношения, свързани със съдържанието и смисъла на даден празник, да развивам и обогатявам уменията им за социални контакти, спазването на необходимите правила и норми и поемането на отговорности.
В програмата за възпитание и обучение на детето от 2 до 7 годишна възраст на Е. Русинова са посочени празниците, с които задължително се запознават децата. Те са коледните и новогодишни празници, денят на мама, Баба Марта, денят на детето, кукерски празници, Лазаровден, Цветница, Великден и други.(1, 91) В годишният комплексен план на детската градина празниците са разделени на празници на цялата градина и празници по групи. Откриването на новата учебна година, празниците на Есента и Пролетта, посрещането на Дядо Коледа и Баба Марта, Първи юни – ден на детето се празнуват от всички деца в градината. Празниците по групи са съобразени с възрастовите особености на децата, техните предпочитания и интереси. Някои от тях като рождените и именните дни са желана и очаквана традиция.
Въпреки ежегодното провеждане на някои празници се стремя всеки от тях да бъде запомнен с нещо различно. Така подходих и към подготовката на празника „Златна есен”. Децата се запознават с песни, стихове, разкази и приказки, които драматизирахме, разглеждахме картини, припомняхме си забавни случки от минали години. Приготвихме реквизит и костюми. Поканихме родителите да се присъединят към нашата идея да изработят заедно с децата си „ Изненади от плодове и зеленчуци”. Въодушевени, децата носеха момиченца и момченца, баби и дядовци от ябълки, чушки, портокали. Под палми от моркови и банани се разполагаха различни животинки – калинки, пеперуди, таралежи, мишлета, пингвини, кучета и зебри, а за Пепеляшка имаше дори две каляски, които да я отведат в портокаловата къща. Въодушевени от красивата изложба децата сами приготвиха плодова салата.
По традиция есенният празник в ДГ „Радост” се празнува сред природата. В един топъл, слънчев есенен ден всички отпътувахме за красива местност край село Мезек. Там, на чудна полянка започна нашият празник. Туристите ( големите деца от групите), които бяха тръгнали да почистят гората, и животните (малките деца от групите) посрещнаха златокосата Есен. От нея всички деца от градината разбраха, колко е важно да пазим природата чиста, за да са здрави и хората, и животните, и птиците. Научиха колко са полезни плодовете и зеленчуците – затова Мечо с мама Меца, катеричката Катина, Зайко, Ежко толкова много ги обичат. Децата отговаряха на гатанки и чуха стихотворението на катеричката Катина „Витамини”. Най – малките й изпяха песничка и й показаха, че знаят повече от нея, защото не бъркат плодовете и зеленчуците. Всички деца се включиха с песни и стихове. „Танцът на есенните листа” и „Танцът на животните” повишиха настроението и всички тропнаха кръшно хоро, с което изпратиха Есента. Тя им остави най – вкусните си дарове – плодове за всички деца.
Разходката в гората обогати впечатленията на децата. Те събираха есенни листа, с които да украсят занималнята и домовете си, вълнуваха се от буболечките, мъховете, есенните минзухари и гъбките. Красотата на Мезешката крепост и гледката, която се открива от нея, ги впечатли силно. Големите деца не бяха забравили пъстрата широколистна гора, на която бяхме обърнали внимание предходната година и я показаха на по – малките. Дълго време впечатленията, натрупани през този незабравим ден, вълнуваха децата. Забелязах, че се обогати речника им, рисунките им станаха по – пъстри, по – есенни, по – богати. Изложбите от пъстри рисунки и апликации дълго топлеха с цветовете си фоайето на детската градина и всички занимални. Така завърши един празничен ден, в който малките забравиха за дома и всички заедно се веселиха от сърце.
Празниците имат подчертано формиращ характер. Спомагат за запознаването на децата с околната среда, за развитието на речта, развиване на наблюдателността, въображението, изграждане на логическото мислене, формирането на представи и понятия, създаване на трайни интереси у децата, изграждане на положителна мотивация за съвместна дейност, изграждане на другарски чувства, на съпричастност и принадлежност към групата. Празниците раздвижват емоциите и мислите, мотивират и изменят поведението на децата. Когато те осъзнаят прекрасното в даден празник могат да му се насладят, да си създадат критерии, да го оценят, могат да намерят мястото му в бъдещата си социална, обществено – полезна дейност и поведение.
Нравствената сила на празниците е доказана многократно. Те изпълняват и естетически функции и са най – доброто средство за социална адаптация на децата, чрез усвояване на морални ценности и нравствено поведение.
БИБЛИОГРАФИЯ:
1. Русинова Е., Д. Гюров и др. Програма за възпитание на детето от две до седем годишна възраст, „Д. Убенова”, 2001;
2. Стефанова Д., Детската градина – модели за демократично гражданство 2006;
3. Георгиева Ц. Празниците, традициите и обичаите – регулатор на ценностната ориентация и социалното поведение на децата, сп. Дом, дете, детска градина, 1/2006.