Резултати от проведено изследване на педагогическа технология за обучение по Физика и астрономия в 8 клас чрез използване на електронни платформи
автор: Валентина Стоянова Павлова
месторабота: СУ „Неофит Рилски“, гр. Харманли
e-mail: valentina.pavlova@sounr-harmanli.com
Резюме
Електронните образователни ресурси са образователни материали, които се възпроизвеждат с помощта на електронни устройства. Използването на електронните средства за обучение в образователния процес значително влияе върху формите и методите на представяне на учебния материал, естеството на взаимодействието между ученика и учителя и върху методологията на провеждане на часовете като цяло. В същото време те не заместват традиционните подходи към обучението, но значително повишават тяхната ефективност. Основното нещо за учителя е да намери подходящото място за електронните средства за обучение в образователния процес. Всеки тип урок може да се преподава с тяхна помощ и да повиши интереса у учениците към учебния предмет.
В статията са представени резултатите от проведено наблюдение на работата ученици в екип по време на изпълнение на задачи в електронни платформи и провежданите обсъждания и дискусии по време на учебните часове по физика и астрономия в 8 клас.
Keywords: ученици, осми клас, електронни платформи, наблюдение, екипна работа, физика и астрономия.
Въведение
Въпросът как да се преподава физика днес все още е доста дискусионен. Има много възможни отговори на това, но едва ли някой от тях може да се счита за единствено правилен и безспорен. Въпреки това, няма съмнение, че ефективното изучаване на физиката е възможно само когато учителят организира такива форми на работа, които обикновено се наричат активни и които са в състояние да заинтересуват учениците и да стимулират процеса на познание.
За да се повиши ефективността на развитието на познавателната дейност и да се осигурят нови възможности за творческо израстване на учениците, е необходимо да се използват активно съвременните технологии, които дават на учениците достъп до нетрадиционни методи на обучение – електронни учебници, образователни сайтове, електронни платформи с образователни игри и упражнения и др.
През учебната 2023/2024 година беше приложена педагогическа технология за обучение по Физика и астрономия чрез използване на електронни платформи в 8 клас на СУ»Неофит Рилски» град Харманли. В началото на учебната година беше проведен тест входно ниво за установяване степента на усвоените знания и умения по физика и астрономия у учениците. В периода октомври 2023 – март 2024 година се приложи педагогическата технология в учебните часове, като беше проведено и наблюдение екипната работа на учениците при работа с електронните платформи. През месец май 2024 година се проведе тест изходно ниво, за установяване на усвоените знания и умения в края на учебната година.
Организация на изследването
Цел на изследването – да се изследва ефективност на педагогическата технология за обучение по физика и астрономия в 8 клас чрез електронни платформи.
Задачите на модела на обучението са:
Обект на изследването са умения и знанията на 24 учениците /17 момичета и 7 момчета/ от осми клас по физика и астрономия.
Предмет на изследването е ефективността на педагогическата технология за обучение по физика и астрономия в 8 клас чрез електронни платформи.
В статията са представени резултатите от проведеното наблюдение на екипната работа на учениците по време на учебните часове по физика и астрономия.
„Наблюдението (observation) като научен метод се свързва с приписване на анализираните случаи на определени значения по определени показатели. Това е систематично, проследяване на проявлението на качеството, което се наблюдава в определени условия чрез непосредствено възприемане и задължителна систематизация на получените данни. Може би най-съвършеното определение на наблюдението е направил Л.С.Рубинщейн: „осмислящо, интерпретиращо и целенасочено възприемане на явлението чрез собствените сетивни органи или косвено чрез описанието на други наблюдавали го лица.”“ (Иванов И. 2006)
Резултати от изследването
На следващите графики са представени резултатите от проведеното наблюдение.
Резултати от проведено наблюдение по време на екипна работа.
Графика № 1 Критерий Работа в екип: 1Умее да работи с ученици в различи екипи
19 ученици (79%) умеят да работят в различни екипи, което формира у тях умения, които ще им бъдат полезни в бъдеще. Има обаче ученици – 5 (31%), които показват активност и положителни емоции по време на работа със съученици в един и същ екип. Това може да се вземе предвид при планиране на други дейности с учениците, така че те да покажат максимално своите умения в изпълнението им.
Графика № 2 Критерий Работа в екип: 2. Участие в обсъждане на задачата
Активни при обсъждане на поставената задача винаги са 16 ученици 67%, докато 8 осмокласници (33%) се включват само в определени моменти.
Графика № 3 Критерий Работа в екип: 3 Налага мнението си при взимане на крайното решение
Няма ученици, който на всяка цена да желаят да наложат мнението си в крайното решение. Само 9 осмокласници (37%) понякога желаят да се наложат, поради убедеността си, че знаят отговора на поставената задача.
Графика № 4 Критерий Работа в екип: 4 Проявява толерантност и разбиране
При работата в екип е важно да се проявява разбиране към мнението на всеки един от неговите членове. 18 от учениците (75%) винаги проявяват толерантност.
Графика № 5 Критерий Работа в екип: 5 Умение за водене на разговор
Добрата комуникация е от важно значение за работата в екип, 17 от учениците (71%) притежават отлични умения за водене на разговор по време на екипна работа.
Графика № 6 Критерий Работа в екип: 6 Умение за работа с дигитални устройства
Всички ученици имат отлични умения за работа с дигитални устройства- мобилен телефон, таблет, лаптоп, персонален компютър.
Резултати от проведено наблюдение по време на обсъждания/дискусии.
Графика № 7 Критерий Участие в обсъждания/дискусии: 1 Активност в обсъждания/дискусия
Обсъжданията и дискусиите са метод, които често се използват в обучението на учениците. Чрез тях те придобиват по- добра представа за изучавания учебен материал, подобряват уменията си аргументиране и стават по- уверени. Това се наблюдава при 19 от осмокласниците ((79%). Само 5 ученици (31%) участват само в някои обсъждания/дискусии.
Графика № 8 Критерий Участие в обсъждания/дискусии: 2 Слуша внимателно съучениците си
По време на обсъжданията прави впечатление, че 15 от учениците (62%) слушат много внимателно аргументите на съучениците си. Не добра концентрация и разсеяност се наблюдава при 9 от учениците (38%).
Графика № 9 Критерий Участие в обсъждания/дискусии: 3 Проявява толерантност
Проявяват толерантност, не прекъсват и умеят да приемат мнението различно от тяхното 19 от учениците (79%), докато 5 от тях (31%) не винаги проявяват толерантност и го показват, чрез прекъсване по време на обсъждане.
Графика № 10 Критерий Участие в обсъждания/дискусии: 4 Влиза в спор със съучениците си
В спор по време на обсъждания /дискусия влизат 4 от осмокласниците (17%), но това не се отразява на емоционалния климат в класа, а дава възможност да се изяснят моменти от обсъждания въпрос.
Графика № 11 Критерий Участие в обсъждания/дискусии: 5 Влиза в конфликт по време на обсъждане/дискусия
До конфликти по време на дискусии не се стига, което показва, че осмокласниците притежават нужните знания и умения да намират общ език и да избягват конфликтни ситуации по време на учебния процес.
Заключение
Ефективността на образователния процес зависи не само от ориентацията и стремежа на учениците, но и от тяхната когнитивна независимост. За да направите това, винаги трябва да е ясно в урока какво трябва да направят, за да научат. С други думи, учениците винаги трябва да знаят какво учат и да владеят методите на познание.
ЛИТЕРАТУРА
Иванов И.,(2006) Педагогическа диагностика, Университетско издание Св. Константин Преславски, Шумен