ТЕМА: „ОПОЗНАЙ БЪЛГАРИЯ, ЧРЕЗ РЕГИОНАЛНАТА ГЕОГРАФИЯ“
РЕЗЮМЕ: Уроците по Регионалната география на България, дават възможност на учениците да пътуват и преоткриват нашите райски кътчета, омайната красота на нашата природа, материалната и духовна култура, съградена от народа ни. Това географско познание самоопределя всеки един от нас, като българин и утвърждава самочувствието ни, че България е неотменна част от Европа и света. С регионалния подход на географските изследвания, учениците ще опознаят нашата Родина, за да я обикнат и носят в сърцата си.
Територията на България е географски кръстопът и стратегическо място на европейската политическа карта. На учениците, се предоставя възможност да разширят и задълбочат географските си знания за България. Да достигнат едно ниво, по-високо научно-теоретично с приложно равнище. Регионалната география на България е комплексна изследователска наука, насочена към създаването на нови знания за природата, обществото и географското пространство, което ни заобикаля. Районирането на територията на България, показва обективен научен географски анализ на природния комплекс, населението, селищната мрежа и стопанството. Тези райони са в основата на съвременното административно деление на България. Всеки район се развива самостоятелно, има своите характерни особености и проблеми за решаване. Отличават се по своето вътрешно единство и географска идентичност, степен на обществено-икономическо развитие и инвестиционни модели. Едновременно с това, те носят белезите на съвременното икономическо състояние на цялата страна. За да се противодейства на изоставането в отделни селища, планински или погранични общини, обхванати от кризисни процеси, е необходимо да се използват разнообразни управленски механизми. Постигането на желаните резултати изисква провеждане на регионални статистически наблюдения и съставяне на териториални схеми, чрез които да се илюстрират различията и необходимостта от прилагането на конкретни политики. Териториалното деление на области и общини играе важна роля за регулирането на вътрешните отношения в страната. Чрез него се уреждат важни административно-правни, политически, социални и различни устройствени аспекти на развитието – контрол на обществения ред, данъци, избори, комунално стопанство, строителство, благоустройство и др. Един от значимите проблеми, които трябва да решава нашата страна, е свързан с неравномерните темпове в социално-икономическото развитие на отделните райони. Държавната политика е насочена към намаляване на междурегионалните и вътрешнорегионалните различия в степен на развитие и на подпомагане процеса на икономическо, социално и териториално сближаване в рамките на Европейския съюз. По европейски програми и проекти са осигурени средства за развитието на районите, на техните стопански отрасли, инфраструктура и решаването на проблемите по заетостта на населението. Съществува обществената потребност от регионалната география на България. Чрез нея хората получават информация за географското разпределение на населението и селищната мрежа, за транспортната достъпност и стопанската специализация на българските земи. Тя спомага за развитието на туризма и икономическите връзки между районите.
Основните проблеми, които трябва да се решават, са свързани с неравномерните темпове в социално-икономическото развитие и демографската криза. Тези географски знания са необходими на всеки един от нас, за да направи правилния избор в различни ситуации и да решава своите житейски проблеми. Разширявайки географските си знания, учениците ще развият компетентности и в бъдеще ще могат да поемат собствена отговорност. Задълбоченото изучаване на родния край, ще помогне за патриотичното и екологичното възпитание на учениците. Главно място в учебното съдържание е отделено на откриването на взаимната зависимост между човешката дейност и околната среда. Усвояването на знания за родната страна и родния край повишава интелектуалната и емоционалната активност на учениците, защото е пряко свързано с географската действителност, в която те живеят. С ориентирането на ученика в съвременните политически и икономически събития в нашата страна, за оцеляването му, на базата на географски знания и за формирането на критично мислене. Акцентът се поставя върху самостоятелното получаване на информация, върху приложението на знанията в нова ситуация, върху сравнението, анализа, синтеза. Обучението по география продължава да формира ценности за отговорност, толерантност и уважение към културното многообразие от позицията на гражданин на България. Получените географски знания по темата „Регионална география на България“, ще разширят мирогледа на учениците, ще помогнат за тяхната социална и професионална реализация в бъдеще, за да бъдат достойни и отговорни граждани на България и на света. „ОПОЗНАЙ РОДИНАТА СИ, ЗА ДА Я ОБИКНЕШ“ – тези думи на великия Алеко Константинов, са се превърнали в девиз за много поколения. Защото нашата родина България е единствена, необикновена, несравнима! Родолюбие е да се чувстваш част от тази земя, от своя народ и от неговата история.
ЛИТЕРАТУРА:
1. Василева, М.(2016) Дидактическо моделиране в обучението по география, София, УИ „Св. Климент Охридски“;
2. Владева, Р., И. Владев. Ценностите в обучението по география на базата на учебното съдържание за население и селища.//Сб. Първа Балканска конференция: Образованието-глобална идентичност и културно разнообразие,Ст. Загора, (2003).
АВТОР: ВАНЯ ВАСИЛЕВА АТАНАСОВА; VVA1234@ABV.BG
УЧИТЕЛ В ПГСС „ИВАН ВЛ. МИЧУРИН“ – град ДОЛНИ ЧИФЛИК, област ВАРНА
I ПКС